20.06.2016

Franšiza „s mašnom“

Pod brandom Brosh prodaju se nakit i modni dodaci u dvije trgovine u Novom Sadu. Odnedavno nude i – franšizu.

Na dvije lokacije u centru Novog Sada smjestile su se trgovine pod istim imenom Brosh. U "ramovima za slike", od poda do stropa, pažljivo je izložen moderno dizajniran nakit. Svakim "ramom" dominira određena boja –žuta, zelena, plava, crvena. Središnji dio zauzima stilski stol na kojem se nalaze torbe, kišobrani, a iz ladica izviruju ešarpe, novčanici, rukavice... Iako bi se moglo reći da su trgovine poput "franšize iz Francuske", riječ je o domaćem brendu. Vrata prve trgovine otvorena su sredinom 2014. godine, da bi samo nakon godinu dana, otvorena još jedna. Ideja za stvaranje ovog branda i jedinstvenog ambijenta sa "francuskim štihom" u kojem se prodaju ogrlice, narukvice, naušnice i drugi modni dodaci, nastala je mnogo ranije – još 2012. godine.

Brosh Fot. PROFIT system

Prednost Brosh franšize je to što ne postoje franšizne naknade, a rizik ulaganja je izuzetno nizak – u slučaju neuspjeha, primatelj franšize može računati na otkup robe i elemenata interijera koji su urađeni po Brosh standardima.

Marina Erhartič, vlasnica Brosha, sama je kreirala logo te osmislila ime, vodeći računa da ono bude prihvatljivo i za lokalno i za inozemna tržišta. Naime, od trenutka nastanka ideje znala je da s ovim brandom i poslovnim konceptom želi "otići u svijet". – Prije no što sam pokrenula Brosh, bila sam zastupnik jednog branda za srbijansko tržište, a zatim sam imala svoj boutique. U trgovini sam provela deset godina i to je posao koji volim raditi. Kada su, međutim, došli veliki strani modni brandovi, procijenila sam da za male trgovine odjeće nema budućnosti te da moram smisliti nešto novo – objašnjava Marina Erhartič zašto je počela razmišljati o novom konceptu.

Osluškujući tržište, zaključila sam da što god budem radila, trebalo bi biti brandirano. Dogodilo se da sam u to vrijeme upoznala dizajnericu nakita iz Italije koja je već radila za poznate brandove. Tako se i rodila ideja o trgovini nakita, asesoara i modnih dodataka. Željela sam, pritom, da za nas dizajniraju ljudi koji rade za svjetski poznate brandove, dok bi proizvodnja bila u Kini, i to u tvornicama koje proizvode po narudžbama svjetskih robnih marki. Upravo su me ta dizajnerica i njezin kolega iz Stockholma spojili s proizvođačima, a sami su počeli dizajnirati za Brosh. "Pustolovina" je mogla početi – priča Marina Erhartič o počecima Brosha.

Da bi sve bilo na visokoj razini, unajmila je i arhitekte s kojima je detaljno osmišljavala izgled trgovine. Željela je da sve bude po najvišim standardima, te da se za svaki komad nakita ili modnog dodatka zna gdje će i na koji način biti izložen. – Od samog sam početka željela napraviti koncept koji ću moći širiti kroz franšizu. Franšizing mi nije bio nepoznat kao model poslovanja – godinama sam živjela u SAD-u, a i tema je mog master rada bila vezana za franšizing – objašnjava ona.

I nakon dvije godine poslovanja, došlo je vrijeme da franšizni koncept koji su osmislili ponude tržištu. U ponudi je više formata – franšizna trgovina te franšizni korner (shop-in-shop), ali je moguća i opcija štanda u trgovačkom centru. Prednost ove franšize je to što, kako kaže Marina Erhartič, ne postoje franšizne naknade, a rizik ulaganja je izuzetno nizak – u slučaju neuspjeha, primatelju franšize nude otkup robe te elemenata interijera koji su urađeni po Brosh standardima.

Cilj nam je franšizu proširiti u Srbiji, a nakon toga i u inozemstvu. Mislim da se koncept trenutno može više širiti kroz "shop-in-shop" model u manjim mjestima, a da se trgovine otvaraju u većim gradovima, poput Beograda, Kragujevca, Niša. Franšiza je odlična za one koji možda već imaju svoj prostor, a još je bolje ukoliko bi se odlučili raditi sami i razvijati ovu "priču" kao obiteljski biznis. U svakom slučaju, važno je da lokacija bude na prometnom mjestu, ali jako treba voditi računa o renti, koja ne bi smjela biti previsoka. To ponekad može biti od presudne važnosti za cjelokupno poslovanje – naglašava Marina Erhartič.

Što se tiče tržišta u Srbiji, u ovom je segmentu tržišta gotovo nemoguće dobiti pojedinačnu franšizu poznatih brandova poput Parfois, Accessories, te je ovaj brand i svojevrsna alternativa za one koji bi se željeli baviti ovim biznisom. Prednost ovog branda je i to što su, prema riječima Marine Erhartič, cijene formirane tako da svatko može naći proizvod po "mjeri svoga novčanika", a ujedno su jeftiniji od većine stranih brandova koji posluju na srbijanskom tržištu. Ciljna su skupina, sasvim očekivano, žene – djevojčice, mame, poslovne žene, bake... – rečju, sve generacije žena, od 15 do 65 godina. Brosh je, međutim, i mjesto gdje muškarci sve češće kupuju poklone, tako da i ta skupina potrošača raste.

Asortiman je stalni i sezonski te se ponuda mijenja ovisno o tome je li proljeće-ljeto ili jesen-zima. – Asortiman bismo prilagođavali i lokalnom tržištu, ovisno o procjeni što bi se u nekom mjestu najbolje prodavalo. Primatelji franšize bi imali osiguranu distribuciju i sigurnu opskrbu robom, a u mogućnosti smo raditi i zamjenu robe koju eventualno ne bi uspjeli prodati. Trudili smo se da koncept osmislimo tako da ljudi koji uzmu franšizu imaju minimalan rizik – objašnjava ona.

Procijenjena visina investicije u Brosh je oko 10.000 eura ovisno o veličini trgovine, stanja u kojem se ona nalazi te količine robe koja bi bila neophodna za prvo punjenje.

Pokrenuti ovakav posao samostalno, nije niti lako niti jeftino, svjedoči ova poduzetnica. Jedan od razloga je i to što proizvođači zahtijevaju narudžbu velike količine robe odjednom, što zahtijeva visoke investicije. Uz to, neophodne su i posjete proizvođačima u Kini, bar dva puta godišnje, što iznova iziskuje i troškove i vrijeme. Međutim, za dobro poslovanje, potrebno je i poznavanje trendova kako bi se pravilno selektovala roba, angažiranje dizajnera, osmišljavanje marketinga, podsjeća Erhartič. – U marketing smo, također, mnogo uložili, angažirali smo i profesionalne manekene, fotografe, vrlo smo aktivni na društvenim mrežama. Međutim, to sve naši primatelji franšize dobivaju kao dio "paketa", tako da i oko tog aspekta poslovanja mogu biti mirni te ne moraju razmišljati o dodatnim troškovima – kaže Marina Erhartič.

U franšizni paket, napominje Erhartič, ulaze još i obuka, te konstantna podrška u poslovanju.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank