30.06.2016

Promjenama do boljeg poslovanja

Za nepune dvije godine lancu trgovina zdrave hrane u rinfuzi „Refužo“ pridružilo se pet franšiza. Vlasnici koncepta uviđaju da je evolucija u sistemu neminovna.

Kada su Splićani Nenad Lampalov i Joško Brakus počeli razmišljati o franšizingu iza sebe su imali 20 godina iskustva u trgovini, dvije trgovine zdrave hrane pretežno u rinfuzi, ali i želju da posao prošire pod jedinstvenim brendom. Tako su postavili temelj za franšizni koncept „Refužo“ – trgovinu u kojoj se može kupiti više od 100 vrsta žitarica, sjemenki, mahunarki, suhog voća, hladno prešanih ulja, ljekovitog bilja, pravog domaćeg meda, organske hrane, začina i dodataka prehrani – sve to u rinfuzi, po znatno povoljnijim cijenama.

Foto: Refužo, Franšizni dućan u Splitu, Vukovarska

Franšizing je ipak, kako kažu, za njih bio „strani teritorij“ koji nisu htjeli osvajati na prečac. Obratili su se savjetnicima, saznali kako bi njihova tvrka „Eko-stil“ mogla postati davatelj franšize, „zavrnuli rukave“ i sve vrijeme bili spremni da koncept „zatežu“ i testiraju godinama. Sredinom svibnja 2014. godine u Splitu su otvorili prvu, demo-franšizu, koja je samo potvrdila ono što su već i sami iskusili – zainteresiranost za ovu vrstu trgovine bilo je zaista veliko. Sada su, međutim, mogli vlastito iskustvo i znanje povezati sa iskustvom i učincima nezavisnog poduzetnika – primatelja franšize – i tako sa većom izvijesnošću ući u razvoj mreže.

Kada su, godinu dana kasnije, odlučili potražiti nove franšizne partnere, tempo razvoja je, i sami priznaju, bio vrlo intenzivan. Za tri mjeseca, tijekom listopada, studenog i prosinca 2015. godine, otvorene su četiri franšizne trgovine – dvije u Kaštelima i po jedna u Splitu i Omišu. Sa dvije vlastite i pet franšiznih trgovina, Nenad i Joško su uvidjeli da će sistem, u određenoj mjeri, morati prilagoditi potrebama mreže – mnogo brže nego što su to predviđali. 

Refužo, franšiza

Foto: Refužo, Prešana ulja 

Sistem koji teži efikasnosti mora se i razvijati

Prema onome kako je franšizni model kreiran, primatelji „Refužo“ franšize u okviru franšiznog paketa dobivaju i preporučenu, odobrenu listu dobavljača i proizvoda. To, sa jedne strane, garantira ujednačenost ponude na nivou čitavog sistema, a sa druge, svakom primatelju daje mogućnost izbora unutar zadanog okvira, kao i prilagođavanje ponude.

U praksi, međutim, primateljima nije bilo lako surađivati i komunicirati s velikim brojem dobavljača. Veći se dio njih, zapravo, više oslanjao na izričite savjete davatelja franšize kada je u pitanju asortiman robe. Također, uslijed većeg broja partnera, bilo je upitno i koliko su se davatelji franšize mogli posvetiti svakom primatelju i sa njima raditi na optimizaciji ponude. Nenad i Joško su shvatili da moraju znatno pojednostaviti sistem nabave.

Početkom 2016. godine su počeli graditi centralno skladište u koje bi se „slivala“ sva roba dobavljača, a potom distribuirala primateljima franšize. Početkom trećeg mjeseca, kada je skladište otvoreno, „Eko-stil“ je postao „stopostotni“ dobavljač i jedini direktni opskrbljivač robe za postojeće primatelje „Refužo“ franšize.

– Imali smo ideju kako bi to bila značajna logistička olakšica za sve strane! Ne samo što bismo rasteretili naše primatelje franšize, već – što sada uviđamo – i naše dobavljače i proizvođače hrane s kojima dugi niz godina uspješno surađujemo. Kako smo izgradnjom veleprodajnog objekta preuzeli proces opskrbljivanja za sve naše primatelje franšize, dobavljači sada svoju robu dostavljaju samo na jednu adresu. Mislim da ne treba posebno naglašavati koliko se uštedi samo na tome što dobavljači robu ne moraju dostavljati  na nekoliko različitih mjesta. Najbolje je što ćemo te uštede moći iskoristiti za pokrivanje troškova veleprodaje, što znači da primatelji financijski neće osjetiti velike promjene već će osjetiti samo logističko poboljšanje  – objašnjava Lampalov.

Druga, ne manje važna olakšica, jest i to što se efikasnije kontrolira zaliha robe kod primatelja franšize. Na taj način, ističe Lampalov, primatelji mogu ponuditi i one proizvode koji su specifični te se prodaju u manjim količinama. – Svaka optimizacija donosi uštedu – kaže Lampalov i dodaje da su se na ovaj potez odlučili jer su, prema planu razvoja, svi primatelji franšize iz okolice Splita te su sigurni da neće biti teško organizirati veleprodaju na regionalnoj razini. Franšizu će i nadalje, ističe Lampalov, razvijati regionalno, u mjestima oko Splita.

Osim uvođenja veleprodaje kao značajne novine, evolucija sistema se odvija i u svakodnevnom poslovanju. Usporedno s trgovinom, u „Refužu“ su razvili i vlastitu proizvodnju zdravog integralnog kruha i peciva bez aditiva, bijelog brašna i loših masnoća. – Ova ideja postoji otkako smo počeli razvijati frašizu, i proizvodi iz tzv. „dnevnog asortimana“ se već nalaze u ponudi svih naših primatelja franšize, istina, još uvijek u skromnim količinama... Ova vrsta proizvoda, smatramo, dodatno će privući kupce koji se žele hraniti kvalitetnije, a sada će imati razloga da dolaze u „Refužo“ svaki dan – dodaje Lampalov.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank