18.07.2016

Brandovi bez granica

Godišnju listu 200 najboljih američkih franšiza, koje aktivno traže primatelje franšiza na stranim tržištima, i ove je godine objavio magazin Entrepreneur.

Kao i svake godine, američki magazin Entrepreneur sastavlja popis 500 najuspješnijih američkih franšiza, na temelju kojeg se kasnije pravi i uži popis 200 globalno najbržerastućih franšiza – Top Global Franchises. Rangiraju se, naime, američki sustavi koji već imaju najmanje pet franšiznih jedinica izvan tržišta SAD-a te koji i dalje aktivno traže partnere diljem svijeta. Veličina, tempo rasta, financijska moć i stabilnost sustava, osnovni su kriteriji po kojima se ovi franšizni brandovi rangiraju. Ovogodišnja lista 200 najuspješnijih američkih franšiza donosi nekoliko iznenađenja, no ona ipak ne uključuju prvo mjesto. Kao i prošle godine, na samom se vrhu nalazi Anytime Fitness, lanac fitness klubova čija su vrata otvorena 24 sata dnevno te koje danas redovito posjećuje 2,7 milijuna ljudi.

Top Global Franchises 2016 Fot. Entrepreneur

Top Global Franchises 2016

Zanimljivo je da je ovom lancu trebalo svega 13 godina kako bi došao do nevjerojatnih rezultata – gotovo 3.300 centara. Takav tempo rasta, ističe se u izvješću magazina Entrepreneur, nisu zabilježile ni neke od ikona franšizinga, kao McDonald's, Subway ili Dunkin' Donuts. Jedan od razloga krije se, zapravo, u činjenici da se Anytime Fitness vrlo brzo usredotočio na ekspanziju izvan matičnog tžišta. Ove je godine čak prvi put više centara otvoreno u inozemstvu nego u Americi, pri čemu je koncept osvojio i nekoliko novih tržišta – Belgiju, Švedsku, Italiju i Kinu.

Najveće iznenađenje na ovogodišnjoj listi, pak, nalazi se na drugom mjestu – Briks 4 Kidz je napredovao čak 86 pozicija, potisnuvši ove godine najveći trgovački lanac na svijetu 7-Eleven na treće mjesto. Briks 4 Kidz je sinonim za lanac kreativnih radionica, namijenjenih djeci od 3 do 13 godina, u kojima se uči, gradi i igra koristeći LEGO kocke. U svojoj mreži ova edukativna franšiza danas ima više od 650 jedinica. Prošle godine, da podsjetimo, prve radionice pokrenute su i u Hrvatskoj.

Ni ove godine ne čudi to što su na listi najzastupljenije franšize iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva – među prvih deset ih ima pet, u prvih 50 ih je 17, dok je na cijeloj listi rangiran 51 brand. Iznenađenje je, zapravo, što su gotovo sva "velika imena" i "franšizni divovi" iz ovog sektora ove godine na znatno nižim pozicijama, dok se na "visoka" mjesta probijaju mlađi, manje poznati koncepti. Za razliku od prošle godine, među prvih deset više se ne nalaze ni Pizza Hut (ove je godine na 18. mjestu), ni KFC (23) ni McDonald's (14). Pored blagog pada, u samom su se vrhu liste uspjeli održati Subway (4) i Auntie Anne's Hand-Rolled Soft Pretzels (7), dok su znatno napredovali lanac pizzerija Papa John's (5) te lanac prodavaonica sladoleda Baskin-Robbins (8). Među najuspješnije, ove se godine prvi put probio i lanac restorana poznat po specijalitetima od piletine Wingstone (10).

Američke franšize koje traže partnere i u zemljama ove regije – Dairy Queen, Denny's, Sky Zone, Tilted Kilt

Iako svi sustavi s ove liste mrežu franšiza razvijaju izvan Amerike, samo nekolicina djeluje u zemljama ove regije. Među njima su, međutim, uglavnom imena velikih igrača – Subway, McDonald's, RE/MAX, KFC, InterContinental, Sixt, DoubleTree by Hilton, Dale Carnegie Training, Berlitz. Treba spomenuti da se na ovogodišnjoj Top Global Franchises listi mogu naći i sustavi koji u ovom trenutku traže franšizne partnere u Adria regiji – to su lanci brze usluge Subway (u Hrvatskoj i Sloveniji), Dairy Queen i Denny's, ali i distributer zaštitnih premaza LINE- X, igraonica s trambolinama Sky Zone te sportski bar Tilted Kilt.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank