21.07.2016

Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?

Oni koji razmišljaju o tome, znaju da računica nije laka – mnoštvo faktora utječe na krajnji ishod. Podsjetimo se koraka koji vode do odluke...

Vratimo se, zapravo, jedan korak unatrag. Prije no što uopće počnete razmišljati o kupnji franšize, podrazumijeva se da ste učinili ključnu, nezaobilaznu stvar – proučili što je to franšizing. Vidjeli kakva je to vrsta poslovnog odnosa, istražili što su prednosti, a što mane, što dobivate, a što se, pak, od vas, kao potencijalnih primatelja franšize, očekuje. Ako je bilo kojim slučajem ovaj korak propušten, prvi i osnovni savjet, onda, bit će – prikupite što više informacija o franšiznom načinu poslovanja. Tek ćete tako znati odgovarali vam ovaj način suradnje ili ne.

Za početak

Postavite si neka od ključnih pitanja. Zapitajte se prije svega hoćete li se moći "pokoriti" zahtjevima davatelja franšize i okvirima u kojima sustav funkcionira. Hoće li vam smetati da vas "nadgledaju" i traže na uvid svu dokumentaciju, pa i financijsku? Jeste li spremni platiti za znanje i obuku koja vam je neophodna za ulazak u sustav? Ne zaboravite da se franšizni odnos temelji na suradnji između dvije strane, od kojih jedna plaća za dio svoje neovisnosti (primatelj franšize), da bi zauzvrat dobila znanje, podršku i pomoć u poslovanju druge strane (davatelja franšize). – Ako na početku puta otkrijete da ne želite samo slijediti tuđe sugestije, a posebno ako želite provodite vlastite ideje, onda je bolje da odmah odustanete od franšize – podsjeća Karina Korczyńska, pravna savjetnica konzultantske kuće PROFIT system.

Lijepo je sanjati, no...

Kada razmišlja o pokretanju posla, većina ljudi, sasvim očekivano, polazi od svojih interesa, želja, hobija. Zapravo, veliki je broj tvrtki i nastao na ovaj način – tako što su vlasnici poželjeli da se njihovi snovi i isplate. Što bi s pozicije običnih zaposlenika, priznat ćete, bilo prilično teško. Iako je "san snova" raditi posao u kojem uživate, preferencije ili interesovanja ne bi smjela zasjeniti druge, podjednako važne kriterije za odabir odgovarajuće franšize. – Vodite se vlastitim željama, ali gledajte na njih iz poslovnog kuta. Razmislite o tome postoji li zaista potražnja za vrstom usluge ili proizvoda koje želite ponuditi. Drugim riječima, koliko ima ljudi koji dijele iste snove i spremni su za njih platiti – kaže Lenka Novakova, menadžerica razvoja u tvrtki PROFIT system.

Najmanje što želite je da uslijed "omađijanosti" poslovnom idejom: a) ne ispoštujete obveze iz ugovora; b) budete primorani donositi nerazumne odluke. Na primjer, da zbog stanja na tržištu nekretnina i rokova za pokretanje poslovnice, otvorite trgovinu luksuznog modnog brenda u trgovačkom centru koji uglavnom posjećuju kupci prosječnih primanja.

Jedna od glavnih prednosti franšizinga jeste to što primatelj dobiva priliku raditi pod dobro poznatim brendom. Ipak, franšize "zvučnih imena" i neusporedivo više koštaju. Iako se vrijednost franšize ne određuje samo kroz popularnost brenda, već i zrelost i razvijenost franšiznog sustava, cijena ulaska u mrežu velikih, svjetski poznatih sustava, izuzetno je visoka, a investicije u pokretanje franšizne jedinice mogu iznositi i po više milijuna eura. S druge strane, veliki su sustavi to postali jer uz jak, prepoznatljiv brend, primatelju franšize nude i dokazan model poslovanja, koji se potvrđivao kroz rad više neovisnih poslovnica. Raditi pod okriljem ovakvih sustava možda jeste "ispunjenje snova", ali nije nerazumno razmisliti i o manje poznatim, ali isto tako sofisticiranim i dokazanim franšizama. Naročito kada se pokrene pitanje financija...

I, koliko to košta?

Za većinu poduzetnika, financije će, zapravo, odigrati presudnu ulogu u odabiru franšize. S pravom. Opet, zahvaljujući raznolikosti i razvijenosti franšiznog tržišta, danas se može reći da postoje franšize za svačiji džep. I u zemljama ove regije, koje se ne mogu pohvaliti visokim stupnjem razvoja, na tržištu se nude franšize za koje treba izdvojiti od nekoliko tisuća, pa do nekoliko milijuna eura. Ne smijemo zaboraviti, međutim, da ulazak u franšizni sustav ne podrazumijeva samo ulaganje u uređenje ili opremanje poslovne jedinice, već i plaćanje niza franšiznih naknada.

Stoga, pažljivo procijenite koliko novca uopće možete uložiti. Zapitajte se biste li si mogli priuštiti da taj novac i izgubite. No, ako već imate kapital i odlučili ste uložiti u kupnju i pokretanje posla, imajte na umu da ćete sigurno morati uložiti još novca prije no što počnete zarađivati. Ne izostavljajte to iz računice. – Pogotovo ako će ovaj posao biti vaš jedini izvor prihoda. Hoćete li imati dovoljno sredstava da prebrodite početno razdoblje, kad dosta novca odlazi na uhodavanje posla? Sve je to potrebno razjasniti na samom početku – ističe Lenka Novakova.

Bez obzira na financijske projekcije koja ćete dobiti od davatelja franšize, nije naodmet da i sami napravite plan troškova i prihoda. Vizija davatelja franšize katkad može biti preoptimistična. – U idealnom slučaju, trebali bi sami napraviti biznis plan, kojim ćete predvidjeti stvarne troškove te procijeniti za koje se vrijeme može očekivati ​​povrat investicije. Skinite "ružičaste naočale" i napravite račun hladne glave – podsjeća Karina Korczyńska.

Dobro ili najbolje?

Najbolji način za odabrati franšizu "po svojoj mjeri" jest ako detaljno proučite sam sustav, a zatim ga usporedite sa sličnim sustavima na tržištu. – Prvo bi trebali pogledati što su osnovni zahtjevi sustava, to jest, što se od primatelja franšize traži, a što može očekivati ​​zauzvrat. Provjerite i koliko dugo sustav djeluje na tržištu, koliko ima vlastitih, koliko franšiznih poslovnica – preporuča Lenka Novakova. – Prikupite što više informacija – pregledajte specijalizirane časopise te portale, pretražite internet, pogledajte što se piše na forumima – dodaje.

Neprocjenjiv izvor informacija bit će i razgovor s postojećim primateljima franšize. Čak i ako ne budu želili govoriti o "osjetljivim temama" (o financijama, na primjer), sigurno će spomenuti što im se sviđa, a što ne u odnosu s davateljem franšize. U svakom slučaju, dobit ćete informacije koje vam davatelj franšize ne bi tako lako dao.

Licem u lice

Što god da ste o samom sustavu do sada pronašli i pročitali, neposredni kontakt s davateljem franšize je od presudnog značaja. Ne samo što ćete sve bitne informacije dobiti na samom izvoru, već ćete imati priliku postaviti i dodatna pitanja, tražiti pojašnjenja, razgovarati otvoreno. Ne treba ipak podcijeniti ni dojam koji predstavnici sustava ostave na vas prilikom razgovora. Iako ovaj "subjektivni osjećaj" ne mora utjecati na konačnu odluku, može biti važno upozorenje, naročito ako niste uvjereni u sam sustav.

Posljednji, no vjerojatno i najvažniji korak u odabiru franšize je pažljiva analiza dokumenata – franšiznog ugovora i biznis plana. Možda ćete naići na podatke koji su prethodno izmakli vašoj pažnji. Ovo će, zapravo, biti posljednja prilika za provjeriti sve detalje prije potpisivanja ugovora. – Nekoliko puta pročitajte ugovor. On govori mnogo toga, ne samo o sustavu, već i o davatelju franšize. U dobrim sustavima ne bi trebali imati problema ako zatražite ugovor na analizu – kaže Karina Korczyńska. – U konačnici, još jedna važna preporuka – konačnu odluku trebate doneti tek pošto su franšizni savjetnik ili pravnik pregledali ugovor – dodaje Korczyńska.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank