31.08.2016

Nevolje za Dairy Queen

Dairy Queen, američki lanac brze usluge, posebno poznat po slatkom meniju, zatvorio je sva prodajna mjesta u Poljskoj. Utječe li to na daljnje širenje mreže u Europi?

Poljska je bila prva zemlja u Europi koja je, nakon 15 godina zatišja, dobila Dairy Queen. Dogodilo se to u rujnu prošle godine. Američki je lanac licencu za razvoj poslovanja i jačanje branda povjerio primatelju master franšize – poljskoj tvrtki Sparrow 4, koja se nalazi u vlasništvu Bastion Venture fonda. Za kratko vrijeme, Sparrow 4 otvorio je tri prodajna mjesta – dvije Dairy Queen slastičarnice (DQ® Treat) i jedan restoran brze hrane (DQ Grill & Chill®) – sva tri u Varšavi. Odziv je, bar u početku, bio zadovoljavajući. Predstavnici su tvrtke u to vrijeme za lokalne medije najavljivali da će u narednih pet godina otvoriti više od 20 jedinica, a spominjali su se i planovi o širenju izvan Poljske. – Mnogo je izazova ovdje, u Poljskoj. Ako poslovanje krene dobro, i ako za regije južno i istočno od Poljske u međuvremenu ne budu pronađeni primatelji master franšize, svakako ćemo u obzir uzeti i mogućnosti izvan Poljske. Ne isključujem da ćemo pokušati u nekoj drugoj zemlji – izjavio je za lokalni poslovni portal u listopadu 2015. predsjednik tvrtke Andrzej Uryga, dodajući da ne isključuju niti davanje pojedinačnih (single-unit) franšiza zainteresiranim poduzetnicima iz Poljske.

Fot. Dairy Queen

Dairy Queen odnedavno više nema prodajna mjesta u Poljskoj. Američki lanac, međutim, nastavlja ekspanziju i već je u potrazi za novim primateljima franšize, diljem Europe.

Planovi su se, u međuvremenu, u potpunosti izjalovili. Sve tri su jedinice, nakon manje od devet mjeseci rada, iznenada zatvorene. Ne zna se zašto – s predstavnicima i osobama zaduženim za franšizni razvoj u tvrtki Sparow 4 nije moguće stupiti u kontakt. Iako je tvrtka registrirana u Krakovu, na web-stranicama Dairy Queena navedeni su adresa i kontakti u Varšavi. Nažalost, nitko se nije javljao niti na te telefone. Telefonski broj koji, pak, vodi do Bastion Venture fonda, ispostavilo se, samo je broj za inicijalni kontakt. – Sve što mogu učiniti jest proslijediti vaš zahtjev za razgovor – čulo se s druge strane telefonske linije. Nije uspjelo niti slanje e-maila u Bastion Venture fond, te smo ostali uskraćeni za komentar novonastale situacije.

Dairy Queen, inače, ima poslovnice diljem svijeta – oko 6.800 jedinica u 29 zemalja, najveći broj na matičnom tržištu, u Sjedinjenim Državama. Glavni investitor ovog lanca te vlasnik branda je Berkshire Hathaway, tvrtka u vlasništvu Warrena Buffetta. Sa takvim pretpostavkama, postavlja se pitanje zašto Dairy Queen nije uspio na poljskom tržištu.

– Otvorili smo kafeteriju u istom tržnom centru i u isto vrijeme kad i Dairy Queen. Mi, međutim, i dalje radimo i poslujemo dobro – kaže Artur Czoska, direktor franšiznog razvoja Carte d'Or Cafea, kafeterije sa sličnim slatkim asortimanom. – Razloga za neuspjeh može biti mnogo. Uspjeh ovisi o pravilnom odabiru primatelja franšize, ali i o lokaciji, poziciji u trgovačkom centru, dobrom odabiru osoblja. Da, Dairy Queen je tvrtka s ogromnim iskustvom, ali ne na poljskom, pa čak niti na europskom tržištu. Uglavnom posluju u Americi. Možda je to razlog? – pita se Artur Czoska i dodaje da ne treba zanemariti ni to što je tržište prodaje sladoleda u Poljskoj među najjačima u Europi. – Imamo neobično veliki broj brandova, uglavnom domaćih proizvođača i prodavača sladoleda. Ali, i pored toga, ne bih rekao da je tržište u potpunosti zasićeno – kaže on. – Za one koji pružaju usluge i proizvode na visokoj razini uvijek ima mjesta – ističe.

Čini se da su i u tvrtki American Dairy Queen Corporation (ADQ), koja je davatelj franšize, iznenađeni ovakvim razvojem i naglim povlačenjem poljskog partnera. – Dodijelili smo master licencu i pružali punu podršku partneru, izgradili potpuno novu mrežu opskrbljivača za Europu. Izgledalo je da je se biznis počeo graditi i dobivati oblik, međutim, uslijed prebrzog, jednostranog, povlačenja partnera, nije bilo dovoljno vremena za izgradnju te jačanje branda na novom tržištu. Razočarani smo zatvaranjem – navodi se u pismu korporacije, koje potpisuje izvršni dopredsjednik za međunarodni razvoj Brad Houser, uz informaciju da je tvrtki Sparow 4 oduzeta licenca te da je raskinut ugovor o master franšizi.

ADQ, ipak, ne odustaje od daljnje ekspanzije na Starom kontinentu. – Europa je i dalje snažno ciljno tržište za Dairy Queen, i već radimo na pronalaženju novih kandidata za primatelje franšize iu Poljskoj i u drugim europskim državama. Sada u tom procesu blisko surađujemo s Edwards Global Services (EGS), računajući na njihovo ogromno međunarodno iskustvo te poznavanje europskog tržišta. Uložili smo veliku količinu novca i vremena u uspostavljanje sigurnog lanca nabave i prilagodbu menija propisima EU, te vjerujemo da smo poptuno spremni i da je pravo vrijeme za ekspanziju. Dairy Queen se dokazao na tako mnogo drugih tržišta, i znamo da će, s pravim primateljem franšize, brand biti dugoročno predodređen za uspjeh u Europi – ističe Brad Houser.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank