25.12.2016

Ljubav prema kuhanju
„prerasla“ u franšizu

Lanac restorana kineske kuhinje "Dva štapića" uspješno posluje u Srbiji već čitavo desetljeće, a sada i drugima daju mogućnost postati dio njihove obitelji.

Poput mnogih ideja u svijetu biznisa, i ideja o otvorenju restorana kineske kuhinje "Dva štapića" nastala je iz hobija, ljubavi Dragana Savčića prema kuhanju. Kada se jednom prilikom vratio s poslovnog putovanja iz Kine, počeo je svojim kćerima, Jeleni i Oliveri, kuhati kineska jela i svi su uživali u njima. Propadanje tadašnjeg posla u trgovini te velika podrška prijatelja i obitelji samo je "pogurala" Savčiće te su san o otvorenju à la carte kineskog restorana u njihovom rodnom Novom Sadu u konačnici i realizirali.
"Dva štapića" su počela s radom 2005. i bili su pravo otkrovenje za lokalno tržište, jer slična mjesta nisu postojala. Popularnost su, kako kaže Jelena Savčić, danas izvršna direktorica "Dva štapića", stekli "preko noći", a dobar se glas o kvalitetnoj kineskoj hrani brzo pronosio među Novosađanima. – Ljudi su prenosili svoje pozitivno iskustvo o tome da su dobro jeli, da su dobili za svoj novac ono što su tražili, a za nas su kvaliteta, na kojoj inzistiramo i danas, te usluga bili najbitniji kaže Jelena Savčić.

"Dva štapića" u Ulici kneza Miloša, Beograd

Tržišnu revoluciju, koja im je omogućila daljnje širenje mreže, napravili su 2007. kada su otvorili "Dva štapića" manjeg formata u kojem se hrana unaprijed priprema i izlaže u vitrine, čime je i usluga postala mnogo brža. S tim su konceptom stigli i u Beograd gdje danas imaju tri takva restorana u trgovačkom centru Ušće, Bulevaru Zorana Đinđića te Ulici kneza Miloša. – Jedan od naših motiva bio je priuštiti ljudima koji nemaju dovoljno novca za à la carte restoran istu hranu i istu kvalitetu po nižim cijenama. Uz to, à la carte restoran je izuzetno složen, dok nam je manji format – sa suženim menijem, manjim brojem zaposlenika, manjim ulaganjima te lakšom kontrolom – bio pogodniji za daljnje širenje, naročito kroz franšizu, što je od samog početka bila ideja. Osim toga, ovakav koncept – zdrave, a brze hrane – sve je popularniji u Europi, pa i kod nas – objašnjava Jelena Savčić.

Ona se za franšizing zainteresirala još tijekom školovanja. – Sama ideja franšizinga mi se svidjela jer je, zapravo, idealna za širenje mreže, naročito izvan granica zemlje, što mi je oduvijek bio san – dodaje ona.

San se realizirao 2015. kada su dobili prvi zahtjev za franšizom, no kako i sama priznaje, u projekt su ušli prerano. – Požurili smo tada, pogriješili u selekciji... Posebno se lokacija pokazala kao "slaba točka" i, jednostavno, nismo uspjeli. Shvatili smo da trebamo usporiti, te se lagano razvijati i svakodnevno unapređivati koncept, što i danas radimo. Više pažnje posvećujemo i odabiru lokacije i potencijalnih partnera. Rast prometa nam u međuvremenu omogućuje i da više investiramo – objašnjava Jelena Savčić.

Sljedeću su franšizu, stoga, odlučili dati poduzetnici iz Vršca koja ne samo što ima iskustva s poslovanjem u franšiznom sustavu, već i atraktivnu lokaciju u samom centru grada. Franšiza je otvorena početkom studenog ove godine. – Jako smo zadovoljni kako radi franšiza u Vršcu, a što je najvažnije, hrana je izuzetno ukusna, a reakcije potrošača odlične – kaže Jelena Savčić.

Foto: Dva štapića Vršac, danju i noću

S današnjim iskustvom smatra da bi bilo poželjno kada bi primatelj imao iskustva u ugostiteljstvu, jer bi se tako lakše prilagodio te razumio sam sustav. – Idealno bi bilo da ima dosta energije, jer je i posao vrlo dinamičan i složen. Teško je zamisliti da primatelj bude netko tko se neće baviti ovim poslom, nego samo očekivati ​​da mu svaki mjesec "kaplje" novac. Postoje franšize koje su vrlo jednostavne, što nije slučaj sa "Dva štapića". Naša ja lista dobavljača vrlo složena, tu su nabave soseva, voća, povrća, nekoliko vrsti mesa, morskih plodova, ali i sredstava za održavanje higijene, ambalaže... Proces nabave se mora kontrolirati, namirnice moraju odgovarati našim standardima, onaj tko se time bavi mora razlikovati dobro od lošeg mesa, dobru od loše paprike, a ujedno, cijene namirnica s slobodne liste dobavljača mora pažljivo istraži ​​kako bi troškovi bili što niži. Zatim, sama je priprema jela kompleksna, te, iako prolaze našu obuku, potrebni su i talentirani kuhari –objašnjava Jelena Savčić te savjetuje zainteresirane da prvo dođu u Beograd i provedu tjedan dana s njom kako bi razumjeli složenost samog sustava te vidjeli s čime se sve suočavaju tijekom jednog radnog dana.

Na listi dobavljača koju dobivaju primatelji nalaze se, kako objašnjava, obvezni, preporučeni te slobodni dobavljači. Od davatelja se franšize nabavljaju svi oni sastojci koje "Dva štapića" izravno uvoze iz Kine –umaci, riža, začini, te proizvodi koje sami prave, poput nudli, kineskog kruha, kineskih đozli, limunade i malina. Na popisu obveznih dobavljača je i proizvođač piletine. – Na tome inzistiramo jer se radi o provjerenom uzgajivaču i sa njim imamo odlično iskustvo – objašnjava Jelena Savčić.

Foto: Dva štapića

Za neke druge stvari, poput sredstava za higijenu, preporučuju dobavljače ako su se uvjerili u njihovu kvalitetu i isplativost. – Međutim, ako netko ima prijatelja koji proizvodi ubruse ili salvete, i radije bi ih nabavljao od njega, slobodan je to učiniti. Pa možda i preporučiti nama, kako bismo ga preporučili ostatku mreže. Čak i kod drugih namirnica, poput ulja, mesa, povrća, dajemo određene savjete, jer želimo da nabavljaju kvalitetne, a povoljne namirnice – kaže ona.

"Dva štapića", kao davatelji, organiziraju obuku u svojim lokalima te pomoć u prvim danima po otvorenju restorana. Obuka traje do dva mjeseca u Beogradu i pohađaju je kuhari i menadžeri lokala. – Obučavaju ih od najjednostavnijih stvari – kako se ljušte namirnice, kako se slažu u hladnjak, pa sve do pripreme hrane i drugih stvari važnih za poslovanje. Usto, prvih sedam dana po otvorenju bićemo s primateljima franšize u lokalu – na prvoj liniji – kaže Jelena Savčić.

Insistiraju na tome da obuku prođe i sam primatelj franšize. – Ne možemo se samo osloniti na menadžera restorana. I primatelj mora proći obuku kako bi i sam bio upućen u proces te kako bi mogao dalje prenositi znanje, ako treba – i novom menadžeru, jer su promjene uvijek moguće – objašnjava Jelena.

Dio franšiznog paketa je i jedinstveni call-centar – što znači da se primatelji samo "priključuju" postojećem call-centru te time lišavaju brige o ovom segmentu poslovanja. Primatelji, također, ne moraju brinuti niti o globalnom marketingu, jer "Dva štapića" ulažu i u ovaj segment.

Foto: Kuhar Wang, 11 godina uz "Dva štapića"

Od primatelja se, za početak, očekuje da pronađe "premium" lokaciju, s dosta prolaznika ili u krugu gdje posluju tvrtke. Idealno je da lokal ima 60 m2 da bi se komotno smjestili kuhinja, prodajni pult te 15 sjedećih mjesta. – Sve preko toga može bespotrebno povećati investiciju. U praksi se pokazalo da je jako važno voditi računa o "susjedstvu", odnosno, kako će se provesti ventilacija, hoće li nam stanari zgrade dozvoliti da ventilaciju izvodimo preko krova ili će se morati praviti kompleksnija, a skuplja ventilacija, pošto kineska kuhinja podrazumijeva isparavanje i mnogo mirisa. Također, važno je provjeriti postoji lidobar napon struje jer smo mi veliki potrošači – kaže Savčić i dodaje da je, uopće, važno voditi računa u kakvom je stanju lokal.

Građevinska ulaganja, prema "grubim računicama", mogu iznositi i do 200 eura po m2 ukoliko je prostor u lošem stanju.

Franšizni sustav "Dva štapića" naplaćuje ulaznu franšiznu naknadu koja je fleksibilna, i ovisi o biznis planu budućeg primatelja, te mjesta u kojem se otvara restoran, dok redovna mjesečna franšizna naknada iznosi četiri posto od prometa. Za otvorenje "Dva štapića" potrebne su investicije od 30 do 40 tisuća eura, što uključuje i franšiznu naknadu. Poželjno je da mjesto gdje se franšiza otvara ima minimum 80.000 stanovnika te razvijeniju privredu. – U Beogradu ima "prostora" za još nekoliko restorana, Subotica nam je jako zanimljiva, Niš, s možda nešto skromnijim konceptom, koji pripremamo za narednu godinu, zatim Kragujevac te možda još neki gradovi – kaže Jelena Savčić i dodaje da perspektivu u narednim godinama najprije vidi na tržištima Istočne Europe.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0
Ljubav prema kuhanju „prerasla“ u franšizu

Dosad nije bilo komentara na članak. Nek Tvoj bude prvi.

Forum 41 teme, 72 komentara

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank