23.12.2016

Snažno u franšizing

Promjene u vlasničkoj strukturi najveće punionice Coca-Cole u Africi navele su najpoznatijeg proizvođača bezalkoholnih pića iskoristiti pravo prvokupa, a potom krenuti u potragu za franšiznim partnerima.

Kada je u listopadu ove godine belgijsko-brazilski pivarski gigant Anheuser-Busch InBev kupio svog najvećeg konkurenta SABMiller, i u južnoafričkoj punionici Coca-Cole došlo je do "komešanja". Ovom akvizicijom, naime, AB InBev je "naslijedio" i SABMillerovih 54,5 posto udjela u kompaniji Coca-Cola Beverages Africa (CCBA), najvećoj punionici Coca-Colinih napitaka na afričkom kontinentu, koju su do tada, kao joint venture, držala tri partnera – matična The Coca-Cola Company, južnoafrički Gutsche Family Investments te britansko-južnoafrički pivar SABMiller.

Coca-Cola Fot. Pixabay

Prema Coca-Colinom franšiznom sustavu, matična je tvrtka fokusirana na globalni marketing, inovacije te prodaju sirupa za napitke neovisnim punionicama, dok su punionice, kao Coca-Colini franšizni partneri, zadužene za punjenje, pakiranje, skladištenje, distribuciju i prodaju na točno određenim teritorijima

Coca-Cola je odmah po akviziciji najavila da će iskoristiti pravo prvokupa te ušla u pregovore s najvećim proizvođačem piva na svijetu, sada većinskim vlasnikom punionice CCBA. Brže no što se očekivalo, ovih je dana, u zajedničkom priopćenju, objavljeno da je postignut dogovor "koji zadovoljava interese obje strane" –po kojem je Coca-Cola otkupila udio AB InBeva u južnoafričkoj punionici za 3,15 milijardi dolara.

Na taj način, Coca-Cola Beverages Africa ostaje najveća punionica na afričkom kontinentu, sa značajnim prostorom za rast, ali i već razrađenom distribucijskom mrežom u zemljama Istočne i Južne Afrike – što uključuje Južnoafričku Republiku, Keniju, Ugandu, Tanzaniju, Namibiju, Etiopiju, Mozambik, Ganu, Komore i Mayotte. Iako se ovim dogovorom AB InBev zadržao na "pristojnoj distanci" od tržišta bezalkoholnih pića u Africi, ne treba zaboraviti da, s druge strane, u Latinskoj Americi blisko surađuje u poslovima punjenja s tvrtkom PepsiCo, najvećim Coca-Colinim rivalom – što djelomično objašnjava i opravdava želju američkog diva da ovaj segment poslovanja u Africi zadrži pod svojom kontrolom.

Zanimljivo je da je dogovor između Coca-Cole i AB InBeva uključio i kupnju AB InBevovog poslovanja s punjenjem u zemljama koje do sada CCBA nije pokrivala u Africi – među njima su Zambija, Zimbabve, Svazi, Lesoto te Bocvana, ali i zemlje Središnje Amerike – El Salvador i Honduras. Cijena za ovu transakciju još nije objavljena.

S novim teritorijima na kojima tek treba uspostaviti poslovanje, Coca-Cola dobiva novi – ali vrlo poznat izazov. Naime, shodno uobičajenoj praksi, Coca-Cola uglavnom poslove punjenja i distribucije svojih napitaka prepušta franšiznim partnerima. Prema ovom modelu poslovanja, poznatom i kao "Coca-Cola sustav", matična je tvrtka fokusirana na globalni marketing, inovacije te prodaju sirupa (koncentrata) za napitke neovisnim punionicama, dok su punionice, kao Coca-Colini franšizni partneri, zadužene za punjenje, pakiranje, skladištenje, distribuciju i prodaju na točno određenim teritorijima. U ovom trenutku, za Coca-Colu radi više od 270 kompanija širom svijeta.

Nema sumnje da će isti sustav biti primijenjen i u najnovijem slučaju, a kako je već najavljeno, poslovanje u spomenutim zemljama Afrike i Središnje Amerike do daljnjeg će voditi matična kompanija – sve dok se ne pronađu pogodni franšizni partneri. Pregovori sa zainteresiranima su već počeli, a prema prvim najavama, među njima bi se mogli naći i postojeći franšizni partneri – Coca-Cola European Partners, Coca-Cola Icecek ili Coca-Cola Hellenic – potonja, zadužena za 28 zemalja na tri kontinenta, pokriva, između ostalih, i teritorije Srbije, Crne Gore, Bosne i Hecegovine, Slovenije, Hrvatske i Makedonije.

Na matičnom tržištu, u Sjevernoj Americi, Coca-Cola također planira do kraja 2017. prodati 39 svojih postrojenja te prepustiti čak dvije trećine teritorija franšiznim partnerima. Samo u posljednjih nekoliko mjeseci, Coca-Cola je potpisala šest ugovora i završila četiri transakcije – potvrda da će proces potpunog prelaska na franšizing biti okončan do kraja sljedeće godine. Istu strategiju, Coca-Cola će prenijeti i na trenutačno najperspektivnije tržište – Kinu, gdje bi proces prelaska na franšizng trebao biti okončan najkasnije do 2020. godine.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank