09.05.2017

Na vrhu bez iznenađenja

Dominacija gastronomskih koncepata obilježava i ovogodišnju listu Top 100 svjetskih franšiza, koju priređuje i objavljuje konzultantska kuća FranchiseDirect.

Lanci brze usluge McDonald’s (1), KFC (2) te Burger King (3) ove godine, i upravo ovim redom, "otvaraju" listu najuspješnijih franšiza na svijetu (Top 100 Global Franchises). Za McDonal’s, ovo je druga godina zaredom kako je na samom vrhu liste, potvrđujući da su sustavne promjene u poslovanju – od povećanja udjela franšiznih jedinica, pojednostavljenog menija do brige o kvaliteti hrane – konačno urodile plodom. Visoke pozicije na listi, navodi se u izvješću konzultantske kuće FranchiseDirect, prva tri američka branda zaslužila su najviše zahvaljujući rezultatima koje su postigli – izvan matičnog tržišta. I dok se u Americi, poput većine tradicionalnih lanaca brze usluge, bore za rast prodaje i širenje mreže, na inozemnim tržištima, trend se širenja i dalje odvija u dobrom tempu, što je, kako pokazuje i ova lista, presudno utjecalo na ukupnu stabilnost i profitabilnosti franšiznih sustava.

Fot. Pixabay

Tradicionalno, na listi najuspješnijih franšiza dominiraju sustavi iz gastronomije i ugostiteljstva. Najviše je restorana brze usluge te pizzerija.

U top 10 i ove godine ponovno ulaze poznata imena – Subway (4), najveći lanac brze usluge na svijetu, koji je krajem travnja otvorio i prvi restoran u Hrvatskoj; 7-Eleven (5), lanac trgovina široke potrošnje, ujedno i najveći franšizni lanac na svijetu po broju jedinica (gotovo 60.000 marketa diljem svijeta); rent-a-car franšiza Hertz (6); lanac pizzerija Pizza Hut (7); te i tri hotelska branda – Marriott (8), Wyndham (9) i Hilton (10).

Sad se već može reći da je tradicionalno, i bez velikih iznenađenja, najveći broj rangiranih sustava iz gastronomije ugostiteljstva – ove ih godine ima čak 39. Dominiraju restorani brze usluge te pizzerije, a na listi se nalaze i brandovi koji franšizne partnere traže i u ovoj regiji – Dairy Queen, Arby’s i Denny’s. Drugi po zastupljenosti jesu sustavi iz oblasti čišćenja (ima ih 12), a slijede sustavi iz automobilskog sektora (šest), hotelijerstva (pet), te ljepote i njege tijela (pet). Uz činjenicu da je rangirano pet hotelskih franšiza, kuriozitet predstavlja to da su se sve našle u samom vrhu liste. Među njima i je najbolje kotirana europska, odnosno, britanska franšiza InterContinental Hotels & Resorts (12).

Također, nije iznenađenje ni što većina franšiznih sustava potječe iz Sjedinjenih Američkih Država – ove ih godine ima 80. Amerika je i najveće tržište franšiza ne svijetu i zemlja u kojoj se franšizing razvija gotovo 100 godina. Dok u drugim dijelovima svijeta ovaj model poslovanja uzima maha tek u posljednjih nekoliko desetljeća, u Americi franšizing predstavlja pouzdan način širenja biznisa, s preciznom regulativom i procedurama. Međutim, upravo zbog veličine, stupnja razvijenosti te broja franšiznih sustava, na tržištu u SAD vlada izuzetno oštra konkurencija. Procjenjuje se da u Americi posluje više od 700.000 franšiznih jedinica. Za tvrtke iz drugih zemalja koje razmišljaju o ulasku na ovo tržište, stupanj kompeticije te broj konkurenata svakako ovu odluku čine još težom.

Na taj se korak prošle godine odlučila švedska franšiza Husse (88), poznata po kućnoj dostavi hrane za pse i mačke. Husse je i jedan od 20 franšiznih sustava koji su dospjeli na listu 100 najuspješnijih, a da ne potječu iz SAD. Već godinama unazad, Husse je i jedina franšiza iz svoje branše koja ulazi na ovu listu. Švedski sustav danas ima više od 1.100 primatelja franšize u više od 40 zemalja, a franšiznu mrežu razvija i u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Makedoniji.

Osim spomenutog britanskog InterContinentala te švedskog Husse, među najuspješnije svjetske franšize ove su godine ušli i brandovi iz Francuske (Carrefour, Casino, Auchan, Europcar, Yves Rocher, Paris Baguette), Japana (Kumon), Španjolske (Dia, No+Vello, Naturhouse, Pressto), Kanade (Yogen Fruz, H&R Block, Tim Hortons, Pita Pit, Tutor Doctor), Njemačke (Vom Fass) i Australije (Cartridge World).

FranchiseDirect prati oko 5.000 franšiznih sustava diljem svijeta, a uspješnost koncepta procjenjuje na temelju broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti te rasta mreže, stupnja međunarodne ekspanzije, broja godina u franšizingu, potpore koju pruža primateljima franšize, odnosa prema okolišu. Lista Top 100 Global Franchises objavljuje se od 2009. godine.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank