29.05.2017

Jeste li za franšizing?

Što sve treba uzeti u obzir te kako pripremiti biznis da bi bio „franšizni“.

Svake se godine na tržištu pojavljuje sve više franšiznih sustava – među njima, sada već ima mnogo i domaćih brandova. To znači da sve više lokalnih biznisa prepoznaje franšizing kao dobar način širenja, te se, u tom smislu, smanjuje razlika između „inozemnih“ i „domaćih“ biznisa, pošto se franšizing već desetljećima na inozemnim tržištima prihvaća kao punopravna, značajna forma razvoja. Ipak, to i dalje ne znači da je franšizing i u istočnom dijelu Europe u potpunosti prepoznat te verificiran kao učinkovit model širenja, ali, s druge strane, ne znači niti da je franšizing pravi put za svaki biznis. Hajdemo, stoga, razmotriti neka od temeljnih pitanja na koja morate imati jasne odgovore prije no što krenete putem franšiznog razvoja.

Ilustracija

Osnovni razlozi za prelazak na franšizni način poslovanja:
Jačanje tržišne pozicije, jačanje branda, širenje i utvrđivanje distribucijskih kanala za vlastite proizvode ili usluge

Mnogo je, za početak, razloga za prelazak franšizno širenje, a oni najčešći, a možemo reći i standardni, jesu: jačanje tržišne pozicije, jačanje branda i – prije svega – širenje i utvrđivanje distribucijskih kanala za vlastite proizvode ili usluge. Kroz franšizing se do ovih ciljeva dolazi uz manje investicija, manje vremena i manje angažiranih resursa no što je to slučaj s drugim modelima širenja. Posebno zbog toga što franšizno širenje ne iziskuje prevelike investicije, jer je briga o novoj radnoj snazi, novim poslovnicama, itd. u nadležnosti budućih primatelja franšize. Također, franšizing otvara prostor i za nove kanale prihoda – prije svega kroz franšizne naknade – ali i uštede, jer franšizna mreža omogućuje zajedničke kupnje (veću kupovnu moć), učinkovitiji marketing, itd.
Čini se, stoga, da je franšizing put pogodan za mnoge biznise.

Specifičnosti?
No, ne treba srljati u franšizni razvoj, posebno ne prije no što se da odgovor na vrlo jednostavno pitanje: što nudite? Često se biznisi čak i ne zapitaju što je to tako jedinstveno ili specifično, a dokazano u njihovim poslovnim konceptima, što bi mogli ponuditi drugima kroz franšizu. Što bi to u vašem konceptu navelo nekog poduzetnika kupiti baš vašu franšizu? Imate li takav proizvod, uslugu, koncept? Zašto bi to učinio te što bi mu to, zapravo, donijelo?
Počnite, stoga, promatrati svoj biznis očima primatelja te probajte sagledati što je to što oni s vama konkretno dobivaju? Ako imate jasan odgovor na ovo pitanje – onda je to dobar početak.

Dokazanost, profitabilnost i ustrojenost?
Nikada ne zaboravite da je franšizing, po definiciji, model suradnje kojim se šire dokazani poslovni koncepti. U samu ideju franšizinga utkana je obveza davatelja da primateljima ponudi isključivo dokazan poslovni model –dokazan na temelju davaočevog iskustva. Za početak, da bi se nešto nazvalo iskustvom, moralo bi zaista biti testirano u praksi (realnom poslovanju), a ne biti samo „odlična poslovna ideja koja funkcionira“. I to u najmanje jednoj poslovnici, poželjno u razdoblju od najmanje 12 mjeseci. Najmanje je toliko vremena potrebno za testiranje stabilnost i sezonalnosti poslovanja; utvrditi je li vaš biznis održiv, a ne samo prolazni trend.
Još važnije: profitabilnost biznisa koji se nudi kroz franšizu ne smije biti obećanje, već jasna činjenica. Morate „na vlastitoj koži“ pokazati da je u razumnom razdoblju (ponavljamo: od barem godinu dana) vaš biznis profitabilan, i to bez izgovora! Konačno, tih godinu dana je ne samo razdoblje kojim se pokazuje održivost i profitabilnost, već je to i minimalni period u kojem se može postići ozbiljnije ustrojavanje i definiranje poslovnog modela, sa svim njegovim specifičnostima. Tek tada se takav biznis može prenijeti drugima.

Ako je odgovor i na ova pitanja pozitivan – onda ima smisla ići dalje. Tu, međutim, nije kraj pitanjima.

Pravno zaštićen (registriran) žig?
Svaka se franšizna mreža prepoznaje po jedinstvenom brandu, a posebno žigu (imenu ili logotipu), koji je grafički iskaz branda. Sigurno želite da klijenti čitavu vašu mrežu prepoznaju kao jedan jedinstveni brand, ali ne samo po žigu, već po čitavom vizualnom identitetu koncepta – što uključuje i dizajn interijera, mobilijara i opreme, znakova, uniformi, itd. itd. Ipak, postoji samo jedan način da se sve to i formalno štiti i osigura od zlouporaba – pravna zaštita žiga. Jako je teško zaštititi uređenje prostora ili dizajn, ali je je relativno jednostavno zaštititi žig, i to je najčešće dovoljan način da sebe i svoje partnere zaštitite od potencijalnih zlouporaba, kopiranja i plagijata. Štiteći žig ne štitite samo sebe, već cijelu franšiznu mrežu. Stoga, preporučujemo i savjetujemo da nikako ne preskočite ovaj korak.

Ima li financijskog smisla?
U razmišljanju o franšizingu uvijek imajte u vidu da postoje dvije strane – vi i vaši primatelji – te da obje strane moraju imati financijsku satisfakciju – biznis, jednostavno, mora biti isplativ. Još jedno pitanje na koje morate dati odgovor je upravo pitanje isplativosti: koliko će vas koštati razvoj i širenje franšize te što od toga možete očekivati. Odmah slijedi i pitanje isplativosti franšize za primatelje – nema smisla kreirati koncept koji se isplati vama, ali ne i budućim primateljima. Takav biznis neće uspjeti. Franšiza, dakle, treba ponuditi jasan odgovor na pitanje isplativosti za obje strane – mora biti win-win!

Kako ćete kreirati, a kako prodavati franšizu?
Sve i kada su svi prethodni odgovori pozitivni, to je i dalje početak puta. Slijedi kreiranje franšiznog paketa – skupa elemenata koji zapravo čine franšizu. O tome je već bilo riječi, no treba ponoviti što ga čini: jasno definiran model suradnje (poslovni model) sa svim elementima (naknade, uvjeti, obveze...); franšizni ugovor koji će definirani poslovni model pretočiti u ugovornu suradnju; operativni priručnici, forme, nacrti...

Ozbiljniji franšizni paketi uvijek sadrže i tzv. financijske modele – modele temeljene na poslovnoj praksi, koji prilično precizno predviđaju moguće rezultate rada budućih primatelja.
Franšiza traži i dodatnu pripremu samog biznisa: netko će morati pregovarati s kandidatima, netko će morati pružati obuku, a kasnije i podršku primateljima.
Sve u svemu: jeste li napravili sustav te pripremili tim za tako nešto?

Konačno, kada sve bude pripremljeno, ostaje pitanje prodaje. Morate imati i odgovor na pitanje kako ponuditi franšizu zainteresiranim poduzetnicima. Franšiza je i sama proizvod – ovaj je put taj proizvod čitav biznis, a ne samo određeni proizvod ili usluga, te će svakako zahtjevati ​​marketing i strategiju prodaje, poput onoga što ste prethodno radili kreriajući posao iz kojega je nastala franšiza. Pritom, i ciljna je skupina sada daleko specifičnija – prodavati biznis je za nekoliko nijansi specifičnije i teže no prodavati proizvod ili uslugu na kojima ste izgradili biznis!

Franšiza je zbilja moćan razvojni alat, i svjetska praksa pokazuje da tu nema dileme. Dilema se upravo rješava odgovorima na pitanja je li franšizing za vas i jeste li spremni za franšizni razvoj?

Konzultanti tvrtke PROFIT system

Jedan od mogućih kanala za prodaju franšiza jesu i franšizni katalozi. Pogledajte kako to rade neki franšizni koncepti uz pomoć Kataloga franšiza na Franchising portalima.

Ako vas zanima ponuditi franšizu putem Kataloga franšiza, pogledajte više o tome ovdje: Registracija u katalogu franšiza.

Ako želite razgovarati s franšiznim konzultantima o mogućnostima franšiznog razvoja Ili ukoliko imate bilo kakvo pitanje ili dilemu u vezi s tim – popunite formu te pričekajte poziv konzultanta PROFIT systema.

Kontakt podaci
Ime i prezime: *
Brand (nije obvezno)
Telefon za kontakt: *
E-mail (nije obvezno)
Napišite (u par riječi) što vas zanima, kako bismo vam se što adekvatnije obratili:
If you see this, leave this form field blank

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank