Od ravnopravnosti do lojalnosti
Iako Kodeks nema zakonsku moć, ovo je ključni dokument Europske franšizne federacije koji definira standarde za fer, etički odnos između aktera franšizinga, predstavlja skup najbolje prakse te daje suštinske smjernice nacionalnim sudovima kada se procesuiraju različiti sporovi vezani za franšizing.
Kodeks je do sada dva puta revidiran – posljednja, ažurna verzija objavljena je u prosincu 2016. godine. Može se reći da je, suštinski, malo toga promijenjeno, ali je jasno da su određene odredbe značajno proširene i precizirane, dok je nekoliko odredbi i dodano, najviše zahvaljujući promjenama koje je donijela "digitalna era". Kodeks, ipak, revidira nekoliko ključnih elemenata, među kojima su najznačajnije one o pravima i obvezama davatelja i primatelja franšize.
Etički kodeks sada izričito nastoji umanjiti neravnotežu u pozicijama moći između ključnih aktera te se navodi da davatelj treba "prihvatiti svoje franšizoprimce kao neovisne poduzetnike i neće ih ni na koji način, niti izravno niti neizravno, tretirati kao uposlenike ili podređene". S druge strane, primatelj franšize ima obvezu "lojalno surađivati s davateljem i lojalno postupati u odnosu na sve ostale franšizoprimce u mreži". U slučaju spora, naglasak se stavlja na načelo dobre vjere, te se od obje strane zahtijeva da svoje razmirice rješavaju "sporazumno, pregovorima u duhu dobre vjere, međusobnog razumijevanja i tolerancije", što uključuje i zahtjev da potraže alternativne oblike rješavanja spora, ako izravna komunikacija "zakaže".
Od davatelja se, zatim, traži ne samo da prenese know-how svojim primateljima franšize, već da predano radi na njegovom razvoju i zaštiti od zlouporaba, kao što se očekuje da investira u promociju branda, istraživanja i inovacije. Jedna od novih i važnih odredbi odnosi se na online poslovanje – davatelj ima obvezu informirati primatelje o poslovanju na internetu, pri čemu će nastojati očuvati interese čitave mreže.
Potencijalni primatelj franšize preuzima odgovornost za pažljivo analiziranje podataka te savjetovanje sa stručnjakom prije no što potpiše franšizni ugovor, kao što se očekuje da bude potpuno iskren i otvoren u davanju podataka o sebi i svojim sposobnostima u pregovorima s davateljem franšize.
Kodeks, pored toga, redefinira i nekoliko "tehnikalija". Know-how dobiva šire značenje – umjesto što sadržava "nezamjenjive informacije", prema novoj odredbi, know-how čine "značajne i korisne" informacije, što u većoj mjeri odgovara praksi većine franšiznih sustava. Razdoblje tijekom kojeg franšizodavac treba dokazati održivost i profitabilnosti koncepta definira se na "najmanje godinu dana", umjesto dosadašnjeg, prilično nepreciznog "razumnog roka". Među temeljne odredbe ugovora o franšizingu, pak, ulaze i uvjeti pod kojima primatelj franšize može prodati ili prenijeti franšizni biznis.
Ažurnu verziju Europskog etičkog kodeksa za franšizno poslovanje možete pronaći ovdje.
pročitajte članke
Friendly Fire, vodeći hrvatski brand gaming cafe-a, otvorio je svoju prvu od 30 potpisanih franšiza u Meksiku u gradu Mexico City.
Škola brzog čitanja i mudrog učenja ulazi na tržište Slovenije. Masterfranšizeri Helena i Hrvoje Tkalčić otkrivaju uvjete za uzimanje franšize.
Američki lanac pizzerija Pizza Hut dolazi u Hrvatsku, u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizirana za zaštitu i stiliziranje mobitela visokokvalitetnim folijama, nastavlja razvoj na tržištima regije.
DepilConcept, međunarodni brend estetskih centara, u travnju je proslavio četiri godine poslovanja na tržištu Srbije.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Popularno na forumu
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...