Potencijal zrelog tržišta

Nema više mjesta za koncepte koji nisu testirani u stvarnim tržišnim uvjetima, koji nisu dobro ustrojeni te pripremljeni. Stoga, tvrtka koja želi pronaći franšiznog partnera u Poljskoj treba biti vrlo iskusna i kompetentna.

Grzegorz Morawski, glavni urednik portala Franchising.pl i magazina Własny Biznes FRANCHISING
Utorak
15.08.2017
Poljska je danas jedno od najrazvijenijih tržišta franšiza u Europi. Što ga čini atraktivnim te kakvu bi prođu imale franšize iz drugih zemalja, otkriva Grzegorz Morawski
 

Kako biste opisali trenutačno stanje na tržištu franšiza u Poljskoj?

U posljednjih nekoliko godina ovo je tržište zaista dostiglo punu zrelost. Krajem 2016. u Poljskoj je bio registriran 1.171 franšizni sustav, što je zaista impresivan broj. Mreže franšiznih poslovnica konstantno rastu, iako se stopa rasta pomalo smanjuje. I dalje se nudi ogroman broj različitih koncepata, a davatelji su franšize sve obučeniji i spremniji pružiti sveobuhvatnu podršku svojim franšiznim partnerima. Kao rezultat toga, pokretanje posla kroz franšizu danas se smatra dobrom poslovnom prilikom, s većom vjerojatnošću za uspjeh. Kako se, međutim, tržište razvija, tako i primatelji franšize postaju sve zahtjevniji, što znači da davatelji franšize moraju imati mnogo više iskustva te se moraju dobro pripremiti ako žele ponuditi uspješan franšizni biznis.

Kakva je struktura tržišta, koji sustavi dominiraju?

U posljednjih se nekoliko godina na tržištu najviše razvilo gastronomskih te modnih franšiza. Međutim, najnoviji trendovi pokazuju da, primjerice, raste broj tzv. slow food restorana te prodavnice e-cigareta, škole programiranja za djecu, biznisi zasnovani na internetu. Za otvorenje jedne od najpopularnijih franšiza potreban je relativno mali početni kapital, a radi se o lancu pizzerija Biesiadowo. Za restoran od 70 m2 treba izdvojiti 42.000 zlota (oko 10.000 eura). Ovaj je brand za samo dvije-tri godine razvio mrežu od 100 restorana.

S obzirom na stupanj razvijenosti te broj franšiza, koliko bi sustavi iz drugih zemalja imali šanse na tržištu Poljske?

Da, mnogim je tvrtkama poljsko tržište atraktivno, prije svega zbog veličine – u Poljskoj danas živi 39 milijuna ljudi, što je čini devetom najmnogoljudnijom zemljom u Europi. Međutim, bez obzira na obujam ekonomije i broj stanovnika, tržište je posebno otvoreno za biznise iz geografski bliskih zemalja te zemalja sa sličnom kulturom. Svakako, građani Središnje i Istočne Europe, kao klijenti, ali i potencijalni primatelji franšize, imaju slične navike, dijele iste vrijednosti, što bi olakšalo i širenje poslovanja u Poljskoj.

Što bi bio najbolji način za ulazak na ovo tržište?

Strani franšizni koncepti predstavljaju 20% ukupnog tržišta franšiza u Poljskoj. Većina ima svoje podružnice ili kćeri-tvrtke, ali za ulazak "koriste" i primatelje franšize – zapravo, 39,5% stranih franšiza prisutno je preko svojih franšiznih partnera. Naravno, u početku većina davatelja franšize najviše vremena posveti istraživanju tržišta jer žele znati kako će koncept biti prihvaćen u novom okruženju. Tek s prikupljenim podacima i mišljenjem stručnjaka, tvrtke donose odluku vrijedi li uopće ulaziti na tržište. Ako želite provesti istraživanje tržišta i testirati biznis prije no što se razvije franšizna mreža, dobar način je pronaći partnera na lokalnom tržištu. Ako rezultati budu pozitivni, vrijedi potražiti i primatelja franšize.

U Varšavi će se u listopadu održati 15. Sajam franšiza, najveći sajam ove vrste u Središnjoj i Istočnoj Europi. To je i prilika da se predstave sustavi iz drugih zemalja. Koji bi koncepti, po Vašem mišljenju, bili zanimljivi poljskim poduzetnicima?

Poljski poduzetnici, kao potencijalni primatelji franšiza, imaju mnogo znanja i vrlo su iskusni po ovom pitanju. Mnogo su više upoznati s pravilima franšiznog poslovanja nego prije 10 godina. Kako franšizing postaje sve popularniji, nema više mjesta za koncepte koji nisu testirani u stvarnim tržišnim uvjetima, koji nisu dobro ustrojeni te pripremljeni. Stoga, tvrtka koja želi pronaći franšiznog partnera u Poljskoj treba biti vrlo iskusna i kompetentna.

Vrlo važan faktor za primatelje franšize bit će mogućnost zarade, pa će gledati donosi li franšiza zadovoljavajući profit, kao i za koliko će moći vratiti početnu investiciju. Primatelji franšize će također pažljivo proučiti što sve ulazi u franšizni paket, a posebno će biti zainteresirani za potporu koju mogu očekivati ​​od davatelja franšize. Naravno, vrlo je važno da franšizni ugovor bude u skladu s poljskim zakonodavstvom, naročito u dijelu koji se odnosi na zaštitu konkurencije.