11.10.2017

Pripremite se za Pressto

Pressto, španjolski lanac za kemijsko čišćenje i druga specijalizirana čišćenja, s više od 500 franšiznih poslovnica jedan je od najvećih franšiznih sustava na svijetu, rangiran i na listi Top 100 najuspješnijih franšiza. Primatelja master franšize sada traži i u ovoj regiji.

Pressto, lanac za kemijsko čišćenje, ali i brojne dodatne usluge čišćenja koje se ne sreću u sličnim sustavima, nastao je 1994. godine u Španjolskoj. Danas je jedna od najvećih tvrtki u ovoj branši na svijetu. Već drugu godinu zaredom nalazi se među TOP 100 svjetskih franšiza prema listi portala FranchiseDirect. Diljem svijeta imaju više od 500 poslovnica, a Tiago Carruço, zastupnik branda u ovoj regiji, kaže da je tvrtka trenutačno fokusirana na širenje mreže u Europi, te da su u potrazi za primateljem master franšize i za regiju kojoj pripadaju zemlje bivše Jugoslavije.

Pressto Fot. Pressto, T.Carruco

„Najviše vjerujemo u ideju jednog primatelja master franšize za cijelu regiju, jer je to najpovoljnije i najracionalnije. Naravno, prihvatljiva je i neka druga opcija – ako netko želi biti primatelj Pressto master franšize i za samo jednu zemlju.“
Tiago Carruço, zastupnik branda Pressto za tržišta ove regije

Pressto prvenstveno želi pronaći jednog primatelja master franšize koji bi bio zadužen za čitavu regiju bivše Jugoslavije. Vidimo i mislimo da je to moguće, jer postoje brojni primjeri tvrtki koje pokrivaju cijelu regiju, a kad uzmemo u obzir da se radi o sličnim zemljama, koje povezuje i povijest i sličan jezik, smatramo da bi jedan primatelj master franšize mogao nesmetano razvijati Pressto franšizu od Slovenije do Makedonije. Ne samo da ne bilo barijera zbog svih veza koje postoje između ovih tržišta, već bi to bilo i isplativije – bolje je kupiti prava za cijelu regiju, nego za jednu od zemalja, ili zbirno, za nekoliko zemalja. Mi bismo, naravno, razmotrili i prihvatili, ako netko želi biti master samo za jednu zemlju. Širenje mreže kroz single-unit franšize, pak, ne preporučujemo u ovoj fazi te to za sada ne nudimo kao opciju – objašnjava Carruço koji su ciljevi za ovu regiju.

Od kemijskog čišćenja do sitnih popravaka

U usporedbi s drugim brandovima iz ove industrije, Pressto se razlikuje i po određenim uslugama koje drugi ne nude. Riječ je, primjerice, o sitnim popravcima na odjeći, peglanju, pranju zahtjevnih odjevnih komada poput vjenčanica, kožnih odjevnih predmeta, kaciga za motore... Što će jedna franšizna jedinica nuditi od usluga – osim osnovnih – ovisi o procjeni primatelja franšize. – Neke su usluge vrlo profitabilne na nekim lokacijama i u nekim zemljama. U Kataru, primjerice, najveći postotak prihoda dolazi od tih malih usluga, jer ih gotovo nitko drugi ne nudi – kaže Carruço.


Fotografija: Pressto

Uzimajući u obzir potrebe tržišta, nedavno je razvijen novi koncept – Pressto Plus – prodajna mjesta gdje uz usluge kemijskog čišćenja postoji i samoposlužna praonica. Prema mišljenju Carruça, takav je koncept idealan za lokacije s mnogo turista, studenata ili poslovnih ljudi koji žive u malim stanovima te kojima nije potreban kompletan servis, već sami žele oprati rublje po povoljnijim cijenama.

Iskustvo iz Madrida pokazuje da kombiniranje ove dvije usluge donosi veći profit. Taj se koncept uspješno razvija na Bliskom Istoku –kaže Carruço.

Koji će se poslovni koncept provesti u ovoj regiji ovisi o procjeni investitora, odnosno, poduzetnika koji je odlučio postati primatelj master franšize. – Bez obzira na svo iskustvo Pressto sustava, znamo da je lakše lokalnoj tvrtki, koja dobro poznaje tržište, procijeniti gdje treba otvoriti koju vrstu praonice te sa kojim uslugama – naglašava Carruço.

Strojevi koji se koriste u Pressto praonicama proizvode se namjenski za potrebe Pressto sustava. Najveći dio strojeva proizvodi se u Italiji i cjelokupna je mreža opremljena ovom opremom. Također, osim opreme, na svim se Pressto lokacijama koriste ista sredstva za pranje i čišćenje odjevnih predmeta. – Iz mog iskustva, Pressto je iznimno profesionalna tvrtka i o svemu vodi računa – kaže Carruço.

Financijski uvjeti

Očekuje se da će primatelj master franšize biti ozbiljna tvrtka s dovoljno kapitala, budući da početna franšizna naknada za sve zemlje u regiji iznosi oko 150.000 eura. Ova naknada uključuje ekskluzivno pravo na razvoj branda Pressto, obuku u Španjolskoj, ali i u zemlji primatelja master franšize. Naknada ne uključuje ulaganja u same praonice. Budući primatelj franšize obvezan je otvoriti barem jednu jedinicu – flagship – a daljnji se razvoj može nastaviti i direktno i kroz subfranšizing – davanjem pojedinačnih franšiza trećim stranama.
Flagship poslovnica trebala bi biti reprezentativna te ponuditi najveći mogući broj Pressto usluga. Za to je potreban prostor od više od 130 četvornih metara, a investicija u prvu poslovnicu procjenjuje se na oko 120-140.000 eura. Svaka buduća podružnica – bilo da ju otvara primatelj master ili primatelj pojedinačne franšize – ne mora biti na tako velikoj površini, a može ponuditi isti ili manji raspon usluga. Primatelji franšize dužni su, također, u daljnjem poslovanju plaćati redovnu franšiznu naknadu (royalty).

Tiago Carruço objašnjava da ako postoje zainteresirani samo za master franšizu jedne zemlje, onda bi se pregovaralo o inicijalnoj franšiznoj naknadi, koja bi se posebno određivala za konkretnu zemlju/zemlje za koju se franšiza traži. – Otvoreni smo za pregovore, ali zaista najviše vjerujemo u ideju jednog primatelja master franšize za cijelu regiju, jer je to najpovoljnije i najracionalnije – kaže on.

Fotografija: Pressto

Od mini do maxi koncepta

Osim „klasičnog formata“ u kojima se, ovisno o procjeni investitora, nude sve ili gotovo sve usluge, Pressto je razvio još jedan format praonica – tzv. Recollection Point. U takvim se praonicama pružaju samo osnovne usluge, ali su te praonice i svojevrsne „sabirne točke“, mesta na kojima se može prikupljati garderoba i potom nositi u praonice klasičnog formata gde bi se, zapravo, vršile složenije usluge. Očekivan nivo investicije svakako ovisi o veličini praonice i broja usluga, a prosječno iznosi 30.000 evra za Recollection Point, odnosno 80.000 evra za klasični format.

Pored svega navedenog, Pressto je razvio posebnu uslugu i format za korporativni sektor, velike sustave koji zahtijevaju korištenje usluga kemijskog čišćenja i pranja jer svakodnevno koriste radna odijela i slično. Među njima su hoteli, kondominijumi, bolnice, tvornice...

Što se tiče poželjnih lokacija za Pressto praonice, to, ponovno, ovisi o procjeni primatelja franšize. Kako kaže Carruço, prometne lokacije se podrazumijevaju. – U Madridu, na primjer, ljudi vole kupovati na ulicama, u Portugalu radije kupuju u trgovačkim centrima. Primatelj master franšize bolje će znati u kojem gradu i na kojoj lokaciji treba otvoriti praonicu. A na savjete, iskustvo i podatke, sigurno može računati. Možda je idealno mjesto blizu velike tržnice – nema strogog pravila – objašnjava on.

U Španjolskoj radi 95 franšiznih i 45 vlastitih Pressto jedinica, a mreža je vrlo razvijena i u Latinskoj Americi, Bliskom Istoku i Jugoistočnoj Aziji. Uspon ovog branda na Bliskom Istoku bio je vrlo brz – u Kataru je čak postao i službena praonica kraljevske obitelji. Pressto djeluje u nekoliko zemalja Afrike, ali i u Europi, gdje je, osim Bugarske, odnedavno prisutan i na češkom tržištu.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank