Od đevreka do jeansa
Zahvaljujući dobrim gospodarskim izgledima i velikom broju potencijalnih potrošača, Turska je posljednjih desetljeća postala i "poželjna destinacija" za franšizne sustave sa Zapada – prije svega iz područja brze hrane, modne industrije i kafeterija. Ova zemlja je u proteklih 15 godina privukla više od 180 milijardi dolara izravnih stranih investicija, od čega je jedan dio došao kroz franšize svjetski poznatih brandova. Iz SAD-a su to obično bili lanci brze hrane i kafeterija. Burger King, na primjer, otvorio je prvi restoran 1995. godine da bi danas imao oko 600 restorana diljem Turske. I franšizni gigant McDonald’s ima oko 200 restorana, a procjenjuje se da lanac kafeterija Starbucks ima oko 350 lokacija diljem Truske.
Iako se pokazala kao dobar domaćin svjetskim franšiznim brandovima, Turska je odnedavno i sama počela "lansirati" franšizne sustave u svijet – od hrane do namještaja i tekstila. Podaci Turske franšizne asocijacije (UFRAD) pokazuju da je više od 150 turskih brandova otvorilo franšizne poslovnice izvan matičnog tržišta, a da u ovom trenutku postoji 2.500 franšiznih lanaca s više od 60.000 poslovnica.
Franšizni sektor u Turskoj prošle je godine dostigao vrijednost od 43 milijarde dolara, dok se ove godine očekuje vrijednost od 50 milijardi dolara. Trećinu franšiznog tržišta u Turskoj čine inozemni brandovi. – Oslanjajući se na bogato iskustvo i znanje davatelja franšize, ovaj model daje investitorima i primateljima franšize podjednake šanse za uspjeh. Franšiza je ključno rješenje i za problem nezaposlenosti, dajući mogućnosti zapošljavanja svima, od običnih radnika do top menadžera – kaže predsjednik Turske franšizne asocijacije Mustafa Aydin, objašnjavajući zašto se franšizing u Turskoj usvaja kao djelotvoran model razvoja poslovanja. Osim toga, kazao je, financijska kriza nije negativno utjecala na franšizni sektor. Naprotiv, tijekom krize, franšizno je tržište zabilježilo rast.
Turske franšize za cijeli svijet
Među najvećim turskim brandovima koji su poslovanje proširili kroz franšizing nalazi se Simit Sarayi, lanac pekarnica koji je počeo s radom 2002. godine. Trenutačno, ovaj brand ima oko 400 pekarnica u 20 zemalja, od SAD-a do Saudijske Arabije, gdje je brand nedavno otvorio 34. trgovinu. Od ove godine Simit Sarayi lanac svojih pekarnica razvija i u Srbiji, a snažnu ekspanziju zabilježio je i u Velikoj Britaniji. U prošloj godini vrijednost izvoza ove tvrtke iznosila je 100 milijuna dolara, dok je cilj za ovu godinu 200 milijuna dolara.
Strateški partner i jedan od najvećih primatelja Simit Sarayi franšize je saudijska tvrtka Fawaz Alkohair Group, koja od srpnja ove godine ima i deset posto udjela u vlasništvu turskog lanca. Inače, Fawaz Alkohair Group je primatelj master franšize ovog branda za zemlje Bliskog istoka. Sporazum je potpisan 2014, a tvrtka je u međuvremenu otvorila 50 poslovnica na Bliskom istoku i Sjevernoj Africi. Prema ugovoru, tvrtka bi u naredne četiri godine trebala otvoriti još 250 Simit Sarayi pekarnica u toj regiji.
Mavi Jeans, modni brand osnovan 1991. godine, poslovanje razvija u SAD-u, Kanadi, Njemačkoj, Australiji, Rusiji i Nizozemskoj. Da je ovo ozbiljna tvrtka, pokazuje i to što je nedavno počela trgovati na istanbulskoj burzi (BIST 100). Najveće i najreprezentativnije trgovine ima u New Yorku, Vancouveru, Berlinu i Frankfurtu, djeluje u 50 zemlja, a odjeća ovog branda prodaje se na 5.000 lokacija.
Najveći turski brand namještaja Doğtaş Mobilya, osnovan prije 44 godine, djeluje u Europi, Bliskom istoku i središnjoj Aziji. Brand ima 29 trgovina u Saudijskoj Arabiji, Jordanu, Austriji, Švicarskoj, Kazahstanu i drugim zemljama.
Nusret Gökçe, poznatiji kao Salt Bea, kuhar i vlasnik steakhouse restorana Nusr-Et, proslavio je taj brand po specijalnom načinu spremanja mesa, ali prije svega po načinu soljenja. Odatle i nadimak Salt Bea. Gökçe je poslovanje započeo otvorenjem restorana u elitnom kraju Istanbula, međutim, kulinarske majstorije ovog turskog šefa, koji je u međuvremenu postao i internet senzacija, stigle su i u Dubai, a početkom ove godine i u Abu Dhabi, dok je u planu da se Nusr-Et otvori u New Yorku, Londonu i Dohi.
pročitajte članke
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Popularno na forumu
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...