„Stvoreni“ za franšizing

Idealni primatelji franšiza? / Želja, volja te financijska stabilnost kandidata svakako su bitni, ali bez određenog poduzetničkog „talenta“ i poslovnih vještina – davatelji franšiza neće niti razmišljati o suradnji.
Srijeda
16.03.2022
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
 

Kupnja franšize – ili kupnja dokazanog poslovnog koncepta – idealna je za ljude koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla, ali koji žele ući u poduzetništvo s mnogo manje rizika. Umjesto što sami razvijaju posao „od nule“, primatelji franšize postaju vlasnici biznisa tako što kupuju provjeren brand i znanje – neprocjenjivo poslovno iskustvo davatelja franšize – oslanjajući se, pri tom, na njegovu potporu po svim pitanjima poslovanja.

To je i jedan od glavnih razloga zašto su davatelji franšiza oprezni – i zahtjevni – kad odabiru partnere koji će raditi pod njihovim brandom. Želja, volja te financijska stabilnost kandidata svakako su bitni, ali bez određenog poduzetničkog „talenta“ i poslovnih vještina – davatelji franšiza neće niti razmišljati o suradnji. Praksa pokazuje da se u obzir često uzima i čime su se kandidati bavili prije no što su odlučili kupiti franšizu, a uspjeh u određenim branšama i djelatnostima, može, zapravo, biti odraz sposobnosti te ključna preporuka za kandidata.

Bez obzira na franšizni koncept, kad davatelj franšize traži idealnog primatelja, on želi pronaći nekoliko specifičnih vještina, a uglavnom to su: vještina prodaje, vještina upravljanja zaposlenicima, financijska inteligencija te umijeće poštivanja protokola koje „propisuje“ matična tvrtka (davatelj franšize). Mada veliki broj poslova omogućuje kandidatima razvijanje ovih vještina, među njima se ipak izdvaja pet profesija.

Prodavatelji

Bili toga svjesni ili ne, većina prodavača se ponaša kao da su vlasnici biznisa. Stoga vrlo često imamo dojam da prodavači, osobito oni dobri, ne prodaju samo proizvode ili usluge, već i određenu sliku o sebi. Prodavači, zapravo, vrlo dobro poznaju moć branda. Prednost je i što ne posustaju ako situacija postane teška, jer su već navikli raditi težak posao, čak i kad su vremena dobra. Naviknuti na fluktuacije u prihodima i činjenicu da je „jedan dan dobar, drugi traljav“, prodavači se prvenstveno vode time da uspjeh i profit, na kraju dana, najviše ovise o njihovom trudu.

Menadžeri

Istina, postoji mnogo franšiznih koncepata koje ne moraju voditi vrhunski menadžeri kako bi posao tekao bez problema, ali ne postoje niti biznis koji se vode „sami od sebe“. Svaki biznis cvjeta kad ga vodi  dobar tim. A tko nije imao priliku graditi tim, zapošljavati radnike te raditi s njima, vrlo će brzo shvatiti da je to jedan od najzahtjevnijih zadataka. Oglašavanje za posao, provjera prijava te odabir prijavljenih, intervjui, provjere sposobnosti kandidata, a potom obuka i upravljanje zaposlenicima – spadaju u obveze vlasnika biznisa. U ovom slučaju, primatelja franšize.

Ljudi koji imaju menadžerskih sklonosti te iskustva u ovoj vrsti posla, zasigurno će imati manje problema prilikom odlučivanja o ulasku u poduzetništvo i kupnji franšize. Naviknuti na različite profile radnika, lakše će upravljati odnosima, dodjeljivati zaduženja, ali i preuzimati posao te mijenjati radnike kada situacija to zahtijeva. Lako će uspostaviti hijerarhiju među zaposlenicima, ali i prepoznati te nagraditi talent i trud radnika. Ove su vještine osobito važne za kandidate koji imaju ambiciju voditi više od jedne franšizne poslovnice, odnosno za potencijalne primatelje master franšize.

Računovođe

Za računovođe se kaže da su dobro organizirane osobe koje se razumiju u gotovo sve aspekte poslovanja. I pored toga što franšizni biznisi nude rješenja za većinu problema koji mogu nastati u svakodnevnom poslovanju, računovođe vrlo vješto rješavaju nove probleme ili probleme vezane za specifična područja. Njihova inovativnost iznenađuje. Svakako, njihova je najveća prednost u sposobnosti upravljanja financijama, a ne treba osobito naglašavati da računovođe bez ikakvih problema vode vlastite poslovne knjige.

Sportaši

Ako se u potpunosti odluče predati poslu, profesionalni sportaši su, zapravo, idealni primatelji franšiza. Iz nekoliko razloga. Po svojoj prirodi, oni su takmičarski nastrojeni, željni uspjeha, a vrlo dobro znaju koliko je rada i truda potrebno kako bi se postigao vrhunski rezultat. Rijetko kad ne ostvare zadane ciljeve. Jedna od njihovih najcjenjenijih vrlina je što igraju po pravilima, što ih i najčešće preporučuje za primatelje franšize.

Međutim, nije rijetkost da sportaši, nakon završene profesionalne karijere, pokrenu vlastiti biznis, ali tako što uđu kao investitori, ili tako što odaberu posao koji ne zahtijeva previše njihovog angažmana. Franšizni koncepti koji vlasnicima biznisa daju mogućnost da se tek djelomično uključe u posao, među sportašima mogu pronaći dobre poslovne partnere.

Vlasnici malih biznisa

Većina vlasnika malih biznisa priznat će da je u privatni posao ušla jer su željeli biti „svoj na svome“ – organizirati vrijeme po želji te ustrojiti posao po vlastitim merilima. Unatoč svim dobrim razlozima, većina će privatnika, također, priznati da je podizanje posla „od nule“ – izuzetno težak zadatak. Oni koji poznaju franšizni način poslovanja, priznat će, čak, da bi bilo bolje kupiti franšizu.

Međutim, upravo zbog toga što su se okušali u poduzetništvu i što imaju određeno poslovno iskustvo, vlasnici malih biznisa vrlo su poželjni kandidati za primatelje franšiza. Osim toga što već imaju izgrađenu bazu klijenata i poznaju mnogo drugih poduzetnika, privatnici i dobro znaju što znači „voditi posao“ – od pravnih i financijskih pitanja do marketinga.

Dakako, sve ovo ne znači da i kandidati koji dolaze iz drugih branši ne bi trebali razmišljati o kupnji franšize. Ipak, oni koji imaju iskustva iz barem jedne od ovih profesija, a traže rješenje za pokretanje vlastitog posla, najprije bi trebali pogledati što se nudi na tržištu franšiza.


Nije to poseban talent, ali se traže... / ...vještina prodaje, vještina upravljanja zaposlenicima, financijska inteligencija te umijeće poštivanja protokola koje „propisuje“ matična tvrtka (davatelj franšize)