30.11.2017

Tržište franšiza je zrelo

Češka je jedna od rijetkih zemalja Centralne Europe koja se može pohvaliti sajmom franšiza. Što su postigli i čime se izdvojili ove godine, otkriva Lenka Novakova, zadužena za organizaciju sajma u Pragu

U organizaciji međunarodne konsultantske kuće PROFIT system u Pragu je 15. studenog održan drugi sajam franšiza – Veletrh Franchisingu – koji „polako, ali sigurno nastavlja dobru praksu“, kažu organizatori. PROFIT system, naime, već gotovo 15 godina organizira sajam franšiza u Varšavi, jedan od najvećih sajmova ove vrste u Europi, a najveći u Centralnoj i Istočnoj Europi.
Ove je godine u Pragu svoje franšizne koncepte predstavilo oko 30 tvrtki (davatelja franšize), a broj je posjetilaca daleko premašio prošlogodišnji – bilo ih je više od 2.000. Znači li to da franšizing postaje prihvaćen način širenja poslovanja u zemljama Centralne Europe te rješenje za poduzetnike koji bi pokrenuli sopstveni posao s mnogo manje rizika? Lenka Novakova, konsultantica tvrtke PROFIT system u Češkoj, zadužena ujedno za organiziranje sajma, kaže da odziv izlagača te broj posetilaca nedvojbeno svjedoče o tome.

Lenka, Novakova Fot. PROFIT system

Bili smo više nego ugodno iznenađeni kada smo shvatili da su zainteresirani dolazili iz svih krajeva Češke, ali i iz inozemstva – recimo, iz Slovačke ili Hrvatske. Neki su od njih bili vrlo dobro informirani, znali su točno koje izlagače žele posjetiti, a neki su samo obilazili sajam, upoznavali se s ponudom, da bi na kraju završili na seminaru o franšizingu.

Po čemu je ovo izdanje sajma bilo specifično?

Donijelo nam je rekordan broj posjetitelja i vrlo zanimljive izlagače iz najrazličitijih branši. Vidjelo se da su davatelji franšiza bili dobro pripremljeni, i po pitanju prezentacije i po načinu na koji su vodili razgovore sa zainteresiranim posjetiteljima. Pored franšiznih divova poput McDonald’sa, Century 21-a ili RE/MAX-a, uspješan nastup imale su i mnoge izvorno češke franšize – Sklizeno, Partners, UGO ili Svijet zdravlja. Ove godine, uz sajam franšiza, održana je i šesta Koferencija o master franšizi, na kojoj se predstavilo čak 18 franšiznih sustava zainteresiranih za razvoj na tržištu Češke i Slovačke.

Posjećenost je bila izuzetna, može li se reći da raste broj zainteresiranih za kupnju franšize?

Bili smo više nego ugodno iznenađeni kada smo shvatili da su zainteresirani dolazili iz svih krajeva Češke, ali i iz inozemstva – recimo, iz Slovačke ili Hrvatske. Neki su od njih bili vrlo dobro informirani, znali su točno koje izlagače žele posjetiti, a neki su samo obilazili sajam, upoznavali se s ponudom, da bi na kraju završili na seminaru o franšizingu. Predavanja su sve vrijeme bila maksimalno posjećena, a posjetitelji su otvoreno postavljali pitanja i sudjelovali u panel raspravama. Primijetili smo, također, da su se među posjetiteljima našli i predstavnici tvrtki koje tek razmišljaju o razvoju franšize. Vrlo nam je drago što sve veći broj domaćih koncepata potvrđuje da je tržište franšiza u Češkoj sazrelo.

Za koju su franšize posjetitelji bili više zainteresirani – za strane ili domaće?

Smatram da podrijetlo franšize nije od presudne važnosti. Mnogo su bitniji drugi parametri – je li sustav uspješan, kakav mu je potencijal na tržištu, koliko ima primatelja franšize, i naravno, što nudi svojim partnerima, kakvu vrstu uvjeta i podrške. U procesu odabira, sigurno veliku ulogu igra i visina investicije za pokretanje posla ili branša za koju je posjetitelj zainteresiran. Kao što se kaže: "Ono što odgovara jednom, ne mora odgovarati drugom...", svatko bira franšizu po "svojoj mjeri". Tek tada posao može biti uspješan. To vrijedi za sve tvrtke, a vrijedi i za franšizno poslovanje.

Za koju je branšu vladao najveći interes? Gastronomiju?

Da, gastronomske franšize su i dalje najpopularnije. Međutim, na tržištu franšiza danas možete pronaći i sasvim specifične franšize iz neobičnih branši. Recimo, e-trgovina, let balonom, detektivske agencije, mobilni marketing...

Koji su brandovi privukli najveću pozornost?

Prije otvaranja sajma, proveli smo jednu marketinšku kampanju, gdje je posjetiteljima dana mogućnost da izravno zakažu sastanak sa željenim izlagačem. Ovaj je potez naišao na odličan odaziv i ljudi su ovu mogućnost zaista iskoristili, tako da je nekolicina izlagača imala zakazane sastanke tijekom cijelog dan, i to prije nego što su se vrata sajma otvorila. Primijetili smo da su gotovo svi štandovi tijekom dana bili "zauzeti", a potvrdu smo dobili i od samih izlagača. Znamo, recimo, da su UGO, Mr. Kebab, Century21, Quickwash, Telepizza imali sastanke sve do kasno popodne. Sve ovo potvrđuje da na sajam nisu došli "slučajni", već vrlo ozbiljni i zainteresirani posjetitelji, i drago nam je zbog toga, jer cilj sajma i jeste uspostavljanje neposrednog kontakta, razgovor "licem u lice".

Koliki značaj imaju franšizni sajmovi u Europi?

U zemljama Zapadne Europe, "mekom" franšizinga smatra se Pariz, gdje se i održava najveći europski sajam franšiza koji svake godine privuče i više od 30.000 posjetitelja. Međutim, u regiji Centralne i Istočne Europe, najveći se sajam franšiza održava u Varšavi. Poljska je danas veliko i razvijeno tržište franšiza, s više od 1.100 franšiznih sustava, i nije neobično što sajam u Varšavi posjeti i do 7.500 ljudi, dok se ove godine, recimo, predstavilo čak 200 franšiznih brandova.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank