Polako i sigurno do franšize

Svaki je razvoj poput partije šaha
Svaki je razvoj poput partije šaha / Pažljivi i promišljeni potezi vode do uspjeha
Petak
20.04.2018
Ako vodite mali biznis koji se lako može „replicirati“, franšizing je idealan način za proširenje poslovanja. Što su, međutim, osnovni preduvjeti za razvoj uspješne franšize?
 

Uredite vlastiti biznis. Ovo je, u biti, nužan i neophodan preduvjet za sve tvrtke koje razmišljaju o davanju franšize. Ako ste voljni nekom drugom prodati pravo da radi pod vašim brendom, po vašim standardima i smjernicama, podrazumijeva se da ste biznis već ustrojili i dokazali u praksi, što znači i da poslujete bar godinu dana i imate uspješne financijske bilance – kako to predlaže i Europski etički kodeks za franšizno poslovanje. Imajte na umu da se ljudi koji kupuju franšizu odlučuju za tu opciju baš zato što očekuju da će kupiti razrađen koncept te dobiti detaljno opisane procedure za pokretanje i vođenje poslovanja.
Ustrojavanje biznisa, istina, može trajati dulje od predviđenog ili željenog, no, koliko god da vremena uložite u "pospremanje u vlastitom domu", vrijedit će svakog truda. Ako na kraju i odustanete od franšizinga, ovaj će vam proces pomoći da čitav sustav poslovanja uzdignete na višu razinu. Detaljna će vam analiza jasno ukazati na propuste i slaba mjesta, ali i što se može unaprijediti, što optimizirati – od velikih stvari, poput marketinga i obuke osoblja, sve do sitnica, poput posjetnica ili e-maila zaposlenika. Na temelju ovog iskustva, lakše ćete napraviti i dobar operativni priručnik za buduće primatelje franšize, koji će obuhvatiti sva pravila, procedure i najbolje prakse poslovanja.

Potražite pomoć stručnjaka. Bilo bi dobro da vas tijekom cijelog ovog procesa vodi netko tko ima iskustva i znanja. Odvjetnici su od pomoći pri zaštiti žiga ili u pisanju franšiznog ugovora, ali konzultanti za franšizno poslovanje pristupaju ovom procesu sveobuhvatmo i mogu vam, zapravo, pomoći u svakom segmentu razvoja franšize. To uključuje i pomoć u razvoju poslovnog modela, franšiznog ugovora, operativnog priručnika, financijskog modela, određivanju ulaznih i redovitih naknada, odabira kandidata i predselekciji primatelja franšiza i, konačno, marketingu i strategijama prodaje franšize.

Budite izbirljivi. Kao što biste birali i životnog partnera, budite oprezni i vrlo selektivni prilikom odabira primatelja franšize. Nemojte samo tražiti ljude s novcem, već ljude koji će biti pravi partneri, koji će voditi poslovanje s istom energijom i predanošću poput vas. Svakako, provjerite čime su se prethodno bavili, imaju li znanja, vještine i iskustvo za biznis koji im nudite. Primatelj je franšize, nemojte zaboraviti, također predstavnik sustava/tvrtke, i zato je važno da su to ljudi koji neće uništiti ugled ili kompromitirati ono što ste dosada stvorili. Konačno, odaberite ljude s kojima se dobro razumijete i jednostavno surađujete, jer ovo partnerstvo treba trajati na duže staze.

Odredite veličinu teritorija na kojem će poslovati primatelj franšize. Razmotrite koja bi mjesta, gradovi, gradska područja, i s koliko stanovnika, bili idealni za biznis koji razvijate. Zatim, koju bi vrstu lokacije trebao primatelj franšize tražiti? Razmislite o tome koliko na posao utječe broj prolaznika, i sukladno tome, sugerirajte budućim partnerima gdje bi trebali otvoriti podružnice. Ako je moguće, prve bi franšizne jedinice trebale biti dovoljno blizu centrale, zbog logistike i potpore, ali dovoljno daleko kako ne bi međusobno bile konkurencija. Međutim, gdje god imali franšiznu jedinicu, vaša je obveza redovito posjećivati partnere te pratiti kako se posao razvija „na licu mjesta“.

Odredite tempo ekspanzije. Stabilan i postupan rast bio bi idealan. Ako imate ambiciozne planove, iskustvo, pak, pokazuje da u franšizni razvoj ne treba ići na brzinu. Razmotrite da li biste imali snage i resursa za razvoj na inozemnim tržištima ili biste se, u prvih nekoliko godina, trebali fokusirati na domaće tržište.

Budite uz primatelja franšize. Za samopouzdanje partnera i nesmetano pokretanje franšizne jedinice, od presudne će važnosti biti i vaše osobno prisustvo i angažiranje. Pripremite se za mnoge sastanke i pozive telefonom. Dok se posao ne uhoda, primatelj će franšize biti motiviraniji i sigurniji ako zna da se ima kome obratiti i pitati za savjet i pomoć. Uostalom, ovo čini bit franšizne suradnje. Konačno, kad budete imali mrežu s više primatelja franšize, svakako ih povežite, pružite im priliku da komuniciraju, razmjenjuju mišljenja i iskustva. To je, zapravo, jedan od najboljih puteva do jakog sustava u kojem svi, poput članova obitelji, brinu jedni o drugima.