Nijedan biznis nije sigurna oklada

Bez prethodne pripreme, nema uspjeha
Bez prethodne pripreme, nema uspjeha / Biznis se ne razvija oslanjanjem na instinkt ili intuiciju, a najmanje sa stavom "lako ćemo" i "vidjet ćemo"
Četvrtak
03.05.2018
Čak i oni poduzetnici koji odluče kupiti franšizu – dokazani poslovni koncept – ne smiju računati na stopostotni uspjeh. U privatnom biznisu, štošta može poći krivo, ali će uspjeh biti izvjesniji ako se izbjegnu neke od uobičajenih pogrešaka.
 

Da, prednosti su franšizinga već poznate – ovaj model poslovanja omogućuje poduzetnim ljudima da započnu vlastiti posao kupnjom franšize i izbjegnu graditi poslovanje od nule. Međutim, to što dobivaju priliku raditi pod poznatim brandom i voditi posao po uhodanim i provjerenim procedurama, ne znači da će sve biti idealno – kupnja franšize olakšava, ali ne znači da potpuno ukida znanje, trud i predanost. Primatelj će franšize svakako morati raditi i voditi posao poput svakog drugog poduzetnika i vlasnika privatnog biznisa. Je li stopostotni uspjeh zagarantiran kupnjom franšize? Najkraće rečeno, ne.

Čak i u velikim, uhodanim sustavima poput lanaca brze usluge, koji imaju i po više tisuća franšiznih partnera diljem svijeta, postoje primatelji koji posluju za primjer i oni koji rade na rubu isplativosti. Štošta, u stvari, može poći krivo u razdoblju od kupnje franšize do održivog poslovanja. Stoga bi prva i osnovna lekcija koju primatelj franšize treba naučiti bila  – nijedan biznis nije sigurna oklada..

Imajući to na umu, onaj tko razmišlja o pokretanju posla trebao bi znati i sljedeće – biznis se ne razvija oslanjanjem na instinkt ili intuiciju, a najmanje sa stavom "lako ćemo" i "vidjet ćemo". Mnogi poduzetnici i primatelji franšize, posebno u periodu početnog entuzijazma, olako pomišljaju da će sve naučiti i rješavati u hodu, a istina je da će napraviti mnogo nepotrebnih pogrešaka, koje su mogle biti izbjegnute – samo da su se prije toga dobro informirali, istražili tržište, spremili za vođenje posla. Bit, i jedna od prednosti franšiznog modela suradnje, jest i to što davatelj franšize ima obvezu obučiti svog budućeg partnera, ali, s druge strane, ne treba zaboraviti da, na kraju dana, primatelj franšize ostaje voditi posao i odgovoran je za svaki njegov segment . Bez angažmana, napora i znanja primatelja, sva naknadna potpora davatelja franšize neće donijeti mnogo rezultata.

Iskustvo također pokazuje da nijedan posao ne treba započinjati bez – viška kapitala. U franšiznoj praksi to znači da je kupnja licence (franšize) tek početna investicija, a da za pokretanje i uhodavanje posla itekako treba imati dodatnog raspoloživog kapitala. Osim iznajmljivanja poslovnog prostora, uređenja i opremanja lokala, kupnje robe, treba uključiti i troškove tipične za franšizu, poput redovite i marketinške naknade, ali i one neizbježne tekuće troškove poslovanja (najam, režije, plaće i doprinosi). Istina, iskustvo pokazuje i da što je veća investicija za kupnju franšize, veće su i šanse za značajnu zaradu. Jedini je „trik“ u tome što tu zaradu – treba dočekati. Stoga, prije no što počnete zarađivati, stavite sve na paprir, uračunajte svaki mogući trošak – jedino tako ćete znati koliko dugo možete „podržavati“ razvoj biznisa.

Ako je za uspjeh posla, pak, ključna dobra lokacija, iskusni će poduzetnici reći da nikad ne započinjite posao na – lošoj lokaciji. Od mnoštva obveza i pritisaka, što nesumnjivo prati svaki početak, prečesto se događa da poduzetnici potcene ili prenebregnu značaj lokacije, nesvjesni da su tom odlukom možda i presudno odredili sudbinu svog biznisa. Većina franšiznih sustava, pak, zahtjeva dobru lokaciju i to će biti jedan od osnovnih uvjeta za otvorenje franšizne jedinice. Proces pronalaženja i odabira, međutim, može potrajati, no strpljenje se na kraju ipak isplati. Budućim se primateljima franšize, primjera radi, preporučuje da pažljivo prouče lokaciju prije no što daju kaparu za lokal. Trebali bi otići različitim danima (tijekom radnih dana i vikenda), u različitim dijelovima dana, jer će tek na taj način dobiti predstavu o broju potencijalnih potrošača i vidljivosti lokala. Činjenica je da uspjeh većina biznisa ovisi o izloženosti potencijalnim mušterijama – zato se i traže lokacije s velikim protokom ljudi, u što prometnijim dijelovima grada, čak i po cijenu visokih renti.

Konačno, za uspjeh franšiznog biznisa važno je i da primatelj franšize svakog trenutka bude svjestan da je dio jednog većeg sustava, jedne franšizne "obitelji". Iako radi za sebe i svoj groš, najveća greška koju može napraviti je ignorirati ili odbaciti dokazane procedure rada koje je ustanovio, testirao i, na kraju, propisao davatelj franšize. Što više odstupi od propisanih strategija poslovanja, marketinga, obuke zaposlenika i odnosa s klijentima, veće su šanse za raskid suradnje i gašenje posla – davatelj će franšize, jednostavno, uraditi sve kako bi zaštitio svoj brend i reputaciju.

Međutim, prije no što se upusti u franšizing, svakom se budućem primatelju franšize preporučuje da pažljivo pročita dokumenta koja mu se daju na uvid – sporazum o povjerljivosti informacija i ugovor o franšizi. A potom da ih ponovno pročita. U ozbiljnim i iskusnim franšiznim sustavima, sve je već izvjesno i jasno – zna se što su prava, a što obveze primatelja franšize i s takvim sustavima nije teško surađivati. Ipak, iskustvo također pokazuje da su najmudriji oni primatelji koji, prije potpisivanja ugovora, potraže i savjet odvjetnika ili konzultanta za franšizing. Iako je većina franšiznih uvjeta nepromjenjiva, s pravom argumentacijom i individualnim pristupom, nije isključeno da će davatelj pristati na određene korekcije u korist svog budućeg partnera.