Davatelj franšize je kao dobar trener

Mariusz Wloczkowski
Mariusz Wloczkowski / Smatram da je franšizing poput sporta. Davatelj treba biti trener koji će stvarati šampione, a njegov je osnovni posao pomoći igračima da postignu uspjeh u datoj disciplini.
Ponedjeljak
23.07.2018
Uspjeh koji je DepilConcept, portugalski franšizni sustav za epilaciju, postigao u Poljskoj može poslužiti kao odličan primjer plodonosne franšizne suradnje – posebno što DepilConcept uskoro stiže i u ovu regiju.
 

Suradnja u Poljskoj pokrenuta je 2011. kada je portugalski lanac za trajnu depilaciju DepilConcept pronašao primatelja master franšize koji bi, shodno ugovornim obvezama i ovlastima, bio zadužen za promociju branda, otvaranje centara za epilaciju te suradnju s novim partnerima  pojedinačnim primateljima DepilConcept franšize.

Istina, Poljska je veliko tržište s gotovo 40 milijuna stanovnika, ali trajna depilacija odavno nije bila novost. Usto, odluka da se razvija specijaliziran biznis koji nudi samo jednu vrstu usluge - depilaciju - u to vrijeme možda i nije djelovala kao dobra ideja, naročito što je većina kozmetičkih salona u Poljskoj težila ponuditi što više raznovrsnih usluga. Da bi proširio mrežu centara, primatelj master franšize, sada kao lokalni davatelj, trebao je pronaći i uvjeriti druge poduzetnike, potencijalne franšizne partnere, da će se biznis, ovako postavljen, na kraju ipak isplatiti. Pored obuke, prijenosa know-how-a, pomoći pri odabiru lokacije i marketinga, jedna od najprivlačnih stavki franšiznog paketa bilo je i "Jamstvo o profitabilnosti"  skupu poslovnih znanja i preporuka, koji bi primatelji dobivali na početku samog rada. Ako se ova znanja dosljedno primjene, DepilConcept je, naime, garantirao da će primatelji franšize imati siguran prihod, dovoljan da se već prvog mjeseca pokriju troškovi poslovanja.

Vrlo se brzo ispostavilo da DepilConcept nema problem privući mušterije, a pojedini su primatelji franšize samo šest mjeseci od početka poslovanja počeli razmišljati o otvaranju novih poslovnica.

Pod brandom DepilConcepta danas u Poljskoj djeluje 48 centara.

– Sportaši se bore za medalje, primatelji franšize za profit. To je njihova nagrada. Osim upornosti i rada, uspjeh svakako ovisi i o treneru  primjećuje Mariusz Wloczkowski, primatelj master franšize branda DepilConcept, zadužen za razvoj koncepta u Poljskoj. Kako bi DepilConcept uskoro mogao prve franšizne poslovnice dobiti u Srbiji, pitali smo ga da nam, na temelju vlastitog iskustva, objasni što se od primatelja franšize očekuje, a kakvu će potporu zauzvrat dobiti.

Za početak, tko je idealan primatelj DepilConcept franšize?

To ne mora biti osoba iz branše. Idealan kandidat za ovu franšizu je, zapravo, osoba koja ima puno iskustva, koja je navikla raditi i preuzeti odgovornost za svoj rad. Osoba koja zna koliko truda treba ulagati u razvoj poslovanja, svjesna da ništa nije besplatno. DepilConcept je, međutim, zainteresiran i za suradnju s vlasnicima biznisa koji već rade u branši, ali koji nemaju ni dovljno znanja ni potpore za uspjeh.

Kako vi, kao davatelj franšize u Poljskoj, pomažete svojim partnerima?

Smatram da je franšizing poput sporta. Davatelj treba biti trener koji će stvarati šampione, a njegov je osnovni posao pomoći igračima da postignu uspjeh u datoj disciplini. Na taj način pristupamo našim franšiznim partnerima. Mi smo uvijek tu za njih, kažemo im što trebaju raditi, što mogu poboljšati, za što im je potrebna dodatna obuka.

S druge strane, pružamo i pomoć kad se javi potreba za određenim specijaliziranim znanjima ili većim ulaganjima, poput marketinga, promocije branda i slično. Kao što najbolji sportaši dobivaju medalje, nagrada za primatelja franšize je, prije svega, profit koji se generira poslovanjem. Ne treba, međutim, zanemariti ni drugu dimenziju potpore  dobar se davatelj franšize najbolje prepoznaje u teškim trenucima i kad iskrsnu problemi.

Što to, zapravo, znači?

Smatram da uistinu dobar davatelj franšize može pomoći u različitim situacijama, čak i onima koje nisu predviđene ugovorom. To, međutim, ne znači da će tolerirati lijenost primatelj franšize, ali postoje situacije u kojima je pomoć preko potrebna. Nedavno je, primjerice, jedan od naših partnera morao otpustiti djelatnika kojim dosta dugo nije bio zadovoljan te koji nije radio dobro, međutim, on je pobunio ostale zaposlenike, tako da se poslovnica našla u problemu. U drugom slučaju, primatelj se franšize našao u izuzetno teškoj životnoj situaciji i bio je prisiljen, zbog obiteljskih razloga, zatvoriti biznis.

Što može davatelj franšize učiniti u takvim situacijama?

Sve ovisi o tome koliko želite sudjelovati. Mi smo odlučili pomoći što je više moguće. Napravili smo plan oporavka i poslali svoje ljude da pomognu poslovnicama u nevolji  ustupili smo menadžera i kozmetičara koji su uspjeli održati potreban stupanj kvalitete usluge i profitabilnosti centra. Također smo organizirali i plasirali marketinšku kampanju za privlačenje novih klijenata. Na kraju smo uspjeli zaposliti i obučiti nove djelatnike, održati razinu prihoda koji će pokriti tekuće poslovne troškove, zadržati klijente. Cijela je akcija trajala oko četiri tjedna. I sve to o vlastitom trošku. Gledano s pozicije cijele mreže, takav se potez, zapravo, isplati.

Međutim, nije moguće očekivati da će davatelj franšize osobno spasiti svaku franšiznu poslovnicu koja se nađe u nevolji...

Istina, ali u iznimno teškim situacijama, dobar će davatelj franšize pomoći. To bi trebao da doživi kao svoju dužnost i odgovornost prema partnerima, iako takvi slučajevi često nadilaze okvire franšizne suradnje.

Koje osobine čine dobrog primatelja franšize?

Dobar je primatelj onaj koji je svjestan svojih odluka, koji je pažljivo razmislio o tome zašto započinje posao. Primatelj franšize ne smije mijenjati poslovni sustav ili selektivno primijeniti znanje. Franšizni sustav je skup najboljih poslovnih praksi koje, kada se implementiraju, jamče uspjeh, ali zahtijevaju dosljednu primjenu i provedbu precizno definiranih postupaka na dnevnoj razini.

Konkurencija je u ovoj industriji iznimno jaka. Ima li mjesta za nove centre u Poljskoj?

Na poljskom tržištu postoji nekoliko desetaka tisuća različitih kozmetičkih salona, ​​a to su uglavnom mala poduzeća koja preživljavaju zahvaljujući redovnim i lojalnim kupcima. U takvim salonima većinu poslova vodi jedna ista osoba, koja je ujedno i kozmetičar i menadžer, ali s vrlo malim poslovnim iskustvom. U nekom smislu, vjeruje se da je najvažnije imati što je moguće širi spektar usluga, a da se sa specijalizacijom jedva može opstati.

Mi tvrdimo drukčije  salon koji nudi "sve", zapravo, ne razlikuje se od drugih na tržištu. Današnji klijenti mnogo su više informirani, obrazovani su i zahtjevni. Oni, stoga, očekuju temeljito, stručno znanje i zato biraju DepilConcept  tako pokazuju da traže suvremeno opremljen salon sa uslugom na najvišoj razini i tretmanima koji su u skladu s najnovijim trendovima i saznanjima iz područja kozmetike i estetske kirurgije.