Srijeda
01.08.2018
Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
 

Želeći stvoriti priliku za posao te iskoristiti lokal koji je imala u svom vlasništvu, Milica je Luković dugo razmišljala čime bi se mogla baviti. Odlučila je da je najbolje uzeti franšizu kako bi se skratilo vrijeme potrebno za pokretanje posla. – Kada uzimate franšizu, preskačete nekoliko koraka, vrijeme priprema se mnogo skraćuje i daleko manje razmišljate o procedurama potrebnim za započinjanje posla, jer vam davatelj, ukoliko je riječ o ozbiljnom franšiznom sustavu, daje gotov paket – navodi ona što je bio glavni razlog za uzimanje franšize.

Tragajući za biznisom koji bi je zainteresirao, pročitala je mnogo članaka o franšiznim sustavima koji se razvijaju u Srbiji, ali je sve postalo jasno kada je naišla na "Brosh". – Koncept mi se svidio, a što je najvažnije, cijene nakita i drugih proizvoda koji se mogu naći u "Brosh" trgovinama bile su vrlo pristupačne. To je, na neki način, bilo presudno. Svi slični brandovi iz ove oblasti imaju daleko skuplje proizvode – objašnjava Milica Luković zašto je odlučila otvoriti "Brosh".

Njezin se dućan nalazi u Beogradu i djeluje već više od godinu dana. Milica vjeruje da je za uspjeh potrebno da se vlasnik u potpunosti posveti poslu te u svom dućanu radi sama. – Mi već imamo redovite kupce, ali nam još uvijek dolaze i novi, što znači da postoji potencijal za rast prodaje. Za sve treba vremena, pa i da svi u našoj okolici čuju za nas. Najvažnije je da svatko tko uđe u dućan može pronaći nešto za sebe, odnosno, da postoje proizvodi prilagođeni za svačiji džep. To je naročito važno u današnje vrijeme jer je kupovna moć građana niska i ne mogu baš svi u svakom trenutku priuštiti nakit ili novu torbu, već čekaju plaću, mirovinu ili neko drugo primanje. Za mene je vrlo važno da gotovo svatko tko uđe u radnju nešto i kupi, što, naravno, utječe i na poslovanje trgovine – objašnjava Milica.

Kupci u "Brosh"-u uglavnom su žene od 30 do 40 godina, ali dolaze i starije dame, muškarci i mladi ljudi.
Imam stalnu mušteriju od 90 godina i veoma sam sretna zbog toga. U vrijeme maturalnih večeri, naravno, dolaze nam tinejdžeri. Nerijetko u dućan ulaze i muškarci jer kupuju poklone, a i žene ne kupuju samo za sebe, već i za druge – primjećuje Luković. 

Najučinkovitiji način reklamiranja trgovine jest, kako kaže, dijeljenje letaka te plaćeno oglašavanje na društvenim mrežama. – Najbolja reklama je i kad ljudi iz okolice saznaju za nas te počnu širiti glas o tome – kaže ona.

Raditi u trgovini, prema njezinim riječima, nije lako, kao što nije lako ni biti poduzetnik. – Ukoliko govorimo o ovom i sličnim poslovima, rad s ljudima je najvažniji – kako komunicirati s kupcima, koliko ste spremni pomoći i posavjetovati, jer mnogi ne znaju što konkretno žele ili su neodlučni. Svakako, prije odluke o otvaranju trgovine, treba napraviti istraživanje tržišta i kalkulaciju kako bi se vidjelo hoće li planirani promet pokriti buduće troškove poslovanja. U mom slučaju, velika olakšavajuća okolnost je što imam vlastiti lokal te što radim sama. U suprotnom, trebalo bi pažljivo analizirati visinu rente te hoće li prihodi moći pokriti najam. Prije konačne odluke o ulasku u poduzetništvo, treba osigurati i kapital potreban za financiranje biznisa u razdoblju od najmanje godinu dana. Toliko je vremena potrebno za uhodavanje posla, nakon čega se može razmišljati o povratu investicije – kaže Milica.

Kada je riječ o franšizingu, ništa manje nije važna ni suradnja između davatelja i primatelja franšize, jer taj odnos treba biti i korektan i dugoročan. – Za ovo vrijeme koliko radimo nismo imali niti kakvih problema u komunikaciji. Za mene je olakšavajuća okolnost što o asortimanu ne moram brinuti, izbor je vrlo veliki, a na meni je da izaberem ono što mislim da će se najbolje prodavati. Čak i mi, slušajući zahtjeve kupaca, dajemo prijedloge davatelju što bi trebalo biti uključeno u ponudu – kaže Milica.

Za naredni period, namjerava pojačati marketing, budući da u dućan svakodnevno dolaze novi kupci. – To znači da još uvijek postoji potencijal za rast – napominje ona.


/1/
vidite više