26.12.2013

Svakom poslu je potrebna promocija

Zašto treba ulagati u online oglašavanje, zbog čega ne treba zanemariti tradicionalne medije i kako popularisati franšizing, razgovaramo sa Jovom Srećom.

Jova Srećo je veliki dio svoje poslovne karijere proveo na mjestu direktora marketinga u tvrtki Verano Motors. Danas je, međutim, vlasnik i izvršni direktor tvrtki Luxury Group, u čijem se sastavu nalazi sedam portala o luksuzu, i Living Group, koju čine tri portala namijenjenih uređenju interijera. Pitali smo ga koliko franšizni sustavi u Srbiji ulažu u marketing i PR, može li se franšizing koristiti kao strategija za stjecanje prednosti na tržištu, ali i koju marketing strategiju primjenjuje prilikom franšiznog širenja pomenutih portala.

Jova Srećo, Mini Studio Publishing Group Fot. Jova Srećo, Mini Studio Publishing Group

Bez pomoći države i zajedničkog djelovanja franšiznih sustava, neće se ostvariti neki bitniji iskorak u oblasti franšizinga. Država mora shvatiti da promocija domaćih brandova znači i promociju same države. Pored toga, uspješan franšizni biznis znači i veći prihod od izvoza, kao i nova radna mjesta.
Jova Srećo

Da li domaći franšizni sustavi ulažu dovoljno u marketing i PR? Razumiju li njihov značaj?

U Srbiji postoji svega nekoliko uspješnih franšiznih sustava, što je dobar pokazatelj da je razvijenost ove grane na jako niskoj razini. Potrebna su mnogo veća ulaganja, prije svega u PR, kako bi se prepoznao značaj i mogućnosti koje ovaj vid poslovanja nudi.

Sve veći dio marketinških budžeta odlazi za online medije. Što su sve prednosti online marketinga?

Prednost online marketinga je suština advertisinga, a to je precizno targetiranje ciljne skupine. Pored toga, online oglašavanje je daleko povoljnije i efektnije od drugih medija. Generalno gledano, nivo online oglašavanja u Srbiji je na jako niskoj razini. U ovoj godini biće potrošeno svega 17-18 milijuna eura, što će biti oko 3,5 posto ukupnog budžeta za medije. Poređena radi, u Velikoj Britaniji je u 2012. godini potrošeno 6,5 milijardi eura, što je činilo više od 40 posto medijskog budžeta. U Češkoj, koja je po broju stanovnika slična Srbiji, u ovoj godini na internet oglašavanje biće potrošeno oko 320 milona eura, ili nešto više od 24 posto ukupnog budžeta. Ovi brojevi nam govore da internet oglašavanje u Srbiji ima ogroman potencijal za rast u sljedećih nekoliko godina.

Mnoge tvrtke su tijekom krize zanemarile tradicionalne medije, televiziju i tisak, prije svega zbog visokih cijena oglašavanja. Može li se uopće bez tradicionalnih medija?

Kriza je pogodila i medijsku scenu, ali ne u velikoj mjeri, s obzirom da se ukupan medijski budžet već par godina drži na istoj razini. Došlo je samo do preraspodjele proračuna unutar medija. Najviše su pogođeni tiskani mediji, koji imaju konstantan pad prihoda od oglašavanja, dok internet mediji bilježe blagi rast svake godine. Thomas Edison je prije više od 100 godina izumio žarulju, ali se svijeće još uvijek koriste u određene svrhe.

Koliko je sam franšizing dobra "strategija" za stjecanje prednosti na tržištu? I koliko je opasna u isto vrijeme?

Po mom mišljenju, franšiza je sama po sebi odlična za pokretanje svakog posla. Uzimanjem franšize, između ostalog, dobivate i izgrađen, odnosno, prepoznatljiv brand. Dobar brand je i garancija kvalitete prozivoda, što u startu olakšava poziciju na tržištu. Izgradnja ili pravljenje branda je skup i dugoročan posao, tako da na samom početku preskačete više stepenika. Takođe, dobivate i know-how upravljanja brandom, a u većini slučajeva i kompletnu marketing strategiju koju samo treba implementirati na lokalno tržište.

Na koji način vi promovirate svoj ​​franšizni sustav? Što smatrate najprigodnijim i učinkovitijim?

Siguran sam da svaki franšizni koncept ima svoje specifičnosti. Mi se bavimo online medijima i trenutno imamo dva franšizna proizvoda. Luxury Group, grupaciju portala koji se bave isključivo luksuznim proizvodima, i Living grupaciju koju čine portali o uređenju interijera.

U prvoj fazi, s obzirom da se bavimo online medijima, naš kanal komunikacije je internet. Većinu naših partnera pronašli smo ovim kanalom komunikacije. Imamo kompletnu strategiju, na koji način se pronalaze potencijalni kupci naše franšize i što je još bitnije, kako filtrirati zainteresirane partnere.

U drugoj fazi, angažirali smo agente koji rade na tome, tako da nam pronalaze adekvatne partnere na tržištima koja smo targetirali. Ovaj model preporučujem svima koji žele ući u franšizno poslovanje.

Na koji način bi država, udruge, pa i sami franšizni sustavi mogli promovirati i popularizirati franšizing kao poslovni model?

Bez pomoći države i zajedničkog djelovanja franšiznih sustava, neće se ostvariti neki bitniji iskorak u ovoj oblasti. Država mora shvatiti da promocija domaćih brandova znači i promociju same države. Pored toga, uspješan franšizni biznis znači i veći prihod od izvoza, kao i nova radna mjesta.

S druge strane, udruge mogu imati ključnu ulogu u popularizaciji franšizinga. Primjera radi, u Italiji postoji udruga vlasnika luksuznih brandova iz svih industrija. Članovi ove komore su modni brandovi, poput Guccija, Ferragama, Prade, Lungarno hotela, poznatih talijanskih proizvođača namještaja i drugih. Cilj njihovog udruživanja je, prije svega, zajedničko djelovanje u promociji talijanskih proizvoda, kao i otvaranje novih tržišta.

Po mom mišljenju, konkretne mjere, koje bi utjecale na promociju franšizinga, mogle bi biti usmjerene na angažiranje stručnih konzultanata iz oblasti franšizinga, angažiranje stručnih konzultanata iz područja marketinga i promociju domaćih franšiznih brandova na sajmovima franšiza u inozemstvu.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank