10.01.2014

Na početku

Koliko je franšizing razvijen u Makedoniji, da li se i kako radi na unapređenju tržišta, te koje franšize imaju najviše uspjeha, otkriva Filip Vidović iz Makedonske franšizne asocijacije.

Tržište franšiza u Makedoniji još uvijek čini svoje početne korake, ali je primjetno da su se na njemu u posljednje dvije godine pojavili poznati svjetski franšizni sustavi. Koliko je makedonsko tržište pogodno za razvoj franšizinga, postoji li institucionalizirana podrška za unapređenje franšizinga, te što se može očekivati ​​u narednom periodu, otkriće nam Filip Vidović, predsjednik Makedonske franšizne asocijacije.

Filip Vidović, predsednik, Makednoska franšizna asocijacija Fot. Filip Vidović

U Makedoniji, osim MFA, trenutno ne postoje drugi oblici podrške. U nekoliko navrata smo razgovarali s Ministarstvom gospodarstva. Postojala je ideja da se u program unapređenja poslovnog okruženja uvede i sufinanciranje primatelja franšize, posebno mladih poduzetnika, međutim, ideja još nije realizirana.
Filip Vidović

Kada je i s kojim ciljem osnovana Makedonska franšizna asocijacija?

Makedonska franšizna asocijacija osnovana 2011. godine, a njen osnovni cilj je raditi na unapređenju poslovne klime u Makedoniji koristeći prednosti franšizinga kao provjerenog modela poslovanja.

Kakva je situacija na tržištu franšiza u Makedoniji? Da li se broj franšiznih sustava povećava ili smanjuje?

U Makedoniji trenutno djeluje oko tridesetak stranih i nekoliko domaćih franšiza. Međutim, poslovanje s franšizama je živa materija, tako da uvijek ima otvaranja novih, a i zatvaranja postojećih sustava. Recimo, najnoviji primjer početka poslovanja je ulazak američke franšize Domino's Pizza. Već su otvorena dva lokala. S druge strane, jedan od najvećih svjetskih lanaca - McDonald's - prošle godine se povukao iz Makedonije. Spekuliše se da će tvrtka koja je bila primatelj franšize McDonald'sa sada postati primatelj franšize Goody's iz Grčke.

Koliko su ljudi u Makedoniji upoznati s franšiznim konceptom poslovanja?

Franšizing u Makedoniji je, kao i u cijeloj regiji, još uvijek na jako niskoj razini. Potrebno je povećati svijest i znanje ljudi o tome što je franšiza i kako funkcionira. Međutim, za to je potrebna suradnja više strana.

U tom slučaju, koliko je makedonsko tržište pogodno za razvoj franšizinga? Koje su prednosti, a koje mane?

Budući da je, kao što sam rekao, tržište još uvijek nedovoljno razvijeno, postoji ogroman potencijal. Daću vam jedan primjer. U svijetu, recimo,75 posto onih koji posluju u franšiznom sustavu opstaju na duge staze, dok tvrtke koje samostalno pokrenu biznis, u 85 posto slučajeva nakon 20 godina - ne postoje. Poslovanje kroz franšizing, stoga, daje mogućnost za uspjeh, ukoliko se poštuju pravila koja taj model poslovanja zahtjeva.

Koji sektori su najzanimljiviji poduzetnicima? Koje franšize najbolje prolaze?

Franšizing je pogodan za sve sektore. Svakako, najinteresantniji su oni namijenjeni širokom krugu potrošača, a to su franšize iz oblasti prehrane i prodaje garderobe.

Pored Makedonske franšizne asocijacije, postoji li još neka institucionalna podrška franšiznim sustavima u Makedoniji?

U Makedoniji, osim MFA, trenutno ne postoje drugi oblici podrške. U nekoliko navrata smo razgovarali s Ministarstvom gospodarstva. Postojala je ideja da se u program unapređenja poslovnog okruženja uvede i sufinanciranje primatelja franšize, posebno mladih poduzetnika, međutim, ideja još nije realizirana.

Vi ste i vlasnik firme Genel. Ima li ona neke veze s franšizingom?

Direkno nema, međutim, Genel je ovlašteni partner tvrtke Canon za Makedoniju od 1996. godine. Radimo po njihovim pravilima, poštujemo procedure, način prodaje i servisiranja, tako da se može reći da postoji mnogo toga zajedničkog s franšizingom.

Osnovna stvar u franšizingu je da se plaćanjem franšizne naknade stječe pravo poslovanja pod određenim brandom, te klijenti imaju osjećaj da se radi o istoj tvrtki, dok kod distribucije takav odnos ne postoji. Stoga, mora postojati razlika, da kupci ne bi došli u zabludu. Recimo, kod distribucije, logo tvrtke koju predstavljate ne bi trebao biti veći od loga vaše firme.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank