11.03.2014

My way: Subway

Da je savjet prijatelja ponekad zlata vrijedan, reći će i Iztok Levac, mladi poduzetnik iz Slovenije koji je poslušao prijedlog prijatelja i počeo razmišljati o franšizi američkog fast-food lanca Subway.

I pored toga što je znao da je Subway već pokušao razviti lanac restorana u Sloveniji, i da se nakon određenog vremena povukao sa tržišta, Levac je procijenio da bi koncept, u ovom trenutku, s nešto drugačijom cjenovnom politikom, mogao ponovo zaživjeti.

Iztok Levac, Subway Fot. PROFIT system

Prije svega, shvatio sam da u Sloveniji ponovo ima potencijala za razvoj i rast posla, posebno u sektoru s hranom, tako da je mogućnost za uzimanje Subway franšize iskrsla u pravom trenutku.
Iztok Levac, Subway, Slovenija

- Vrlo dobro sam znao što nudi Subway. Imao sam priliku i posjetiti nekoliko njegovih restorana, i to u različitim zemljama, i hrana je svuda bila odlična - kaže Levac. Međutim, kako kaže, tek kad je kao potencijalni primatelj franšize počeo detaljnije proučavati koncept, shvatio je da neće imati problema razviti posao i privući mušterije u Sloveniji.

Ono što je prethodilo otvaranju restorana, Levac je doživio kao jednu od dobrih odlika velikog sustava. Sama procedura provjere kandidata i potencijala tržišta je proces koji se odvija postupno i vrlo temeljito. Kao i svi iskusni sustavi, kako kaže, Subway ništa ne prepušta slučaju. - Svakako, prvo vas žele vidjeti i upoznati, potvrditi da ste prava osoba za franšizu, napraviti procjenu tržišta. Sve ide polako, korak po korak - objašnjava Levac.

Proces evaluacije je počeo u Pragu, jednom od sjedišta Subwaya u Europi, a glavni dio obuke - od rada u restoranu do teorijskih predavanja - odvija se u jednom od Subway restorana. Između restorana u Milfordu (SAD) i restorana u Cambridgeu (Velika Britanija), Levac je izabrao - europski model. - Mislio sam da bi bilo bolje vidjeti kako radi restoran u "europskom stilu". Jer, restorani u Europi su slični, imaju sličnu atmosferu i ambijent. Čak je i ponuda u Subway restoranima drukčija u Europi u odnosu na američko tržište - kaže.

Sa znanjima i iskustvom koje je stekao na obuci, Levac je otvorio restoran u prosincu 2013. u naselju Bežigrad u Ljubljani - "veliki brand" je tako ponovno ušao na tržište ove regije. Kako kaže, značilo mu je što Subway od prvih koraka stoji uz svog primatelja franšize - za samo otvorenje i nekoliko prvih dana poslovanja, pomagao mu je jedan od Subwayevih agenata za razvoj branda, iz Mađarske.

Međutim, u sustavu koji pazi na svaki segment poslovanja, Levac ne krije da su čak više od godinu dana tražili pravu lokaciju za restoran. To je, kako kaže, možda prvi, i do sada jedini pravi problem na koji su naišli, a koji je, zapravo, proistekao iz lokalnih tržišnih okolnosti. - Isprva smo bili fokusirani na lokacije u centru Ljubljane, ali, jednostavno, nismo mogli naći dovoljno dobar prostor sa zakupom po razumnoj cijeni. Tek kad smo počeli razmišljati izvan tog okvira, pronašli smo lokal koji nam je u potpunosti odgovarao. I zbog blizine fakulteta, poslovnih zgrada, stambene četvrti, auto-puta... Najzad, mi smo predložili ovu lokaciju, a Subway ju je prihvatio - priča Levac.

Iako rade samo dva mjeseca, Levac kaže da već imaju stalne goste, i većinom su to srednjoškolci, studenti, zaposlenici iz obližnjeg poslovnog kompleksa. Zbog lokacije i dobro riješenog prostora za parking, posjete, međutim, ne jenjava ni u večernjim satima. - Nama je posebno važno što dolaze i Amerikanci koji žive u Sloveniji - košarkaši i ljudi iz ambasade, i to redovito, skoro svaki dan. To je možda i jedan od najboljih dokaza da je Subway u Sloveniji isto što i Subway u Americi, što nije za potcjenjivanje - kaže Levac.

Subway u Ljubljani, kako kaže, ima još jednu konkurentsku prednost - ono što bi trebalo da im obezbjedi pozicioniranje na tržištu, i u sektoru u kom vlada oštra konkurencija, jesu - cijene. Levac, međutim, ističe da su, kao dio opće podrške, rješenje za ovaj dio poslovanja dobili iz samog sustava. - Ne treba zaboraviti da su u Sloveniji troškovi poslovanja prilično visoki, kao i troškovi za namirnice, prijevoz... i kad razmišljate o cijeni proizvoda, ne možete a da ne razmišljate i o isplativnosti. Mi smo imali sreću da smo od Subwaya dobili savjete i konkretne prijedloge za cijene, jer oni, kao sustav, već imaju iskustva sa sličnim tržištima. Za nas je to bilo vrlo važno, jer, po tom pitanju, možda se ne možemo porediti sa Kinom ili Amerikom, ali sa Češkom ili Slovačkom, možemo - objašnjava Levac.

Iako nisu imali "prostora" sniziti cijene više od postojećeg, Levac kaže da su postigli odličan odnos - i vrlo konkurentan cjenovni nivo. - Recimo, naš najjeftiniji sendvič košta 2,4 eura, a najobičniji sendvič koji možete kupiti na bilo kojoj benzinskoj crpki u Sloveniji košta čak više od toga, a ne treba posebno naglašavati kolika je razlika u kvaliteti - slikovito objašnjava Levac.

Poslovanje u velikom i uređenom sustavu, donijelo mu je još jednu pogodnost. Kao primatelj Subway franšize, Levac može računati na stabilan i provjeren lanac nabave. Kako kaže, glavni dio sastojaka dobivaju iz Njemačke, a sustav je pristao nabavljati povrće od lokalnih proizvođača - jedini uvjet je da se isporučuje kvalitetno povrće, po dobroj cijeni. Kao što smo već nekoliko puta spomenuli, a Levac sam potvrđuje, čak i u tom segmentu, Subway ništa ne prepušta slučaju. - U ovom trenutku, naši lokalni proizvođači, pošto opskrbljuju samo jedan restoran, nisu morali prolaziti kroz posebnu provjeru, ali zato, kasnije, ako se lanac proširi, svakako će biti testiran i potencijal proizvođača - da li mogu opskrbiti sve restorane istim kvalitetnim i svježim povrćem. To su standardi ispod kojih jedan veliki sustav neće htjeti ići - objašnjava.

Od kada su otvorili restoran, Levac kaže da nisu imali niti kakvih ozbiljnih problema. Jedino ih je zatekao, ili bolje reći - ugodno iznenadio - promet. Bez obzira na "zvučnost" branda, Levac priznaje da su bili umjereni u prognozama te da su očekivali sporiji razvoj posla. - Kad smo shvatili koliko je ljudi počelo dolaziti, trebalo nam je malo vremena za uhodati se te uslužiti sve goste, ali mislim da je tako u svakom poslu na početku - priznaje Levac.

I pored dobrih nagovještaja na početku, Levac je i dalje oprezan, svjestan da je prerano reći kako će se Subway razvijati u Sloveniji. Zna da je za svaku procjenu potebno najmanje tri do šest mjeseci poslovanja, ali ne krije da, dugoročno, razmišljaju o otvaranju još nekoliko Subway restorana. - Prije svega u Ljubljani, jer je lakše kontrolirati poslovanje "na licu mjesta", nego u drugim gradovima, gdje će se, pak, otvoriti prostor za druge primatelje Subway franšize - kaže on.

Mada je poznato da je uređen i već dokazan franšizini sustav najveći garant poslovnog uspjeha, također se zna da poslovanje "u plusu" ovisi prije svega o umješnosti i poduzetničkom duhu - primatelja franšize. Ako je suditi po poduzetnosti, Iztok Levac je, i pored svoje mladosti, dokazao da zna razviti i voditi posao. Zanimljivo je spomenuti da je Levac, s dvojicom svojih kolega, prije nekoliko godina osnovao Centar urbanih sportova "Urban Roof" - prvi objekt zatvorenog tipa s poligonom za skejtere, stijenom za penjanje, plesnom dvoranom, barom te trgovinom skejterske i klizačke opreme. - Tada smo gradili posao od "nule". Zato sada znam cijeniti prednosti franšizinga, jer u posao ipak ulazite s gotovim znanjem. Ne morate izmišljate stvari - jednostavno, samo trebate biti pametni i pratiti pravila sustava koji funkcionira na 40.000 lokacija na svijetu - iskren je Levac.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank