Rast prodaje, ali manje franšiza

Inditex je u posljednjih nekoliko godina veliki broj franšiznih trgovina vratio pod svoje okrilje. Cilj im je na što više tržišta poslovati izravno.
Četvrtak
27.03.2014
Inditex prijavljuje rast prihoda od prodaje u 2013. godini. S druge strane, smanjio je broj franšiznih trgovina koje su, zapravo, prešle u vlasništvo tvrtke.
 

Brendovi Zara, Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Pull&Bear i Uterque ostvarili su zajedno prošle godine dobre poslovne rezultate, pokazuje posljednji financijski izvještaj španjolske tvrtke Inditex, vlasnika spomenutih brendova. Neto prihod od prodaje u prošloj godini je dostigao 16,7 milijardi eura, što je pet posto više nego u 2012.

Tvrtka je, pored toga, otvorila 8.000 novih radnih mjesta, a pod njihovim krovom danas radi više od 125.000 djelatnika u 87 zemalja, objavljeno je u službenom priopćenju. Kako se navodi, grupa je tijekom prošle godine investirala 1,2 milijarde eura u obnovu i proširenje postojećih, ali i otvaranje novih trgovina. Samo tijekom prošle godine otvorili su 331 trgovinu, tako da sada u mreži imaju 6.340 prodajnih mjesta. Tvrtka, međutim, najavljuje da će ove godine investicije biti još veće (1,35 milijardi eura), te planiraju otvoriti 500 novih trgovina diljem svijeta.

Zanimljivo je da je tvrtka u posljednjih nekoliko godina veliki broj franšiznih trgovina vratila u svoje vlasništvo. Kako navode, cilj im je na što više tržišta poslovati izravno. Tako je početkom prošle godine Inditex preuzeo brend Zara u Finskoj i počeo izravno voditi četiri trgovine koliko ih trenutno ima u toj zemlji. Godinu dana ranije preuzeli su sve trgovine Massimo Dutti u Portugalu i Belgiji, koje su do tada poslovale kao franšize. Isto je učinjeno 2011. u Srbiji kada je Inditex od tadašnjeg primatelja franšize poznatih španjolskih brendova - Delta sporta - preuzeo franšizu. Te godine preuzeli su franšize i u Kazahstanu.

S druge strane, tvrtka je, primjerice, prošle godine produžila franšizni ugovor s Apranga Groupom - tvrtkom koja je primatelj franšize španjolskih brendova za baltičke zemlje. Ugovor je produžen do 2016. godine.

Kako kažu u tvrtki, u manjim i kulturno drugačijim zemljama brendovi se šire putem franšize. Osnovna karakteristika Inditex franšiznog modela je, kako navode, da se trgovinama pod franšizom upravlja potpuno isto kao trgovinama čiji je vlasnik sama tvrtke, i to u pogledu proizvoda, ljudskih resursa, obuke, izgleda izloga, dizajna interijera. Na kraju 2012. pod brendovima Inditexa poslovale su 763 franšizne trgovine.

Franšizing izgleda nije dio sveobuhvatne korporativne strategije Inditex Grupe, a to potvrđuje i izvješće konzultantske tvrtke Bridges Consulting, objavljen u travnju prošle godine. U izvješću se kaže da tvrtka franšize pokreće, recimo, u onim zemljama gdje nije moguće prisustvo stranog vlasništva, kao što je slučaj u zemljama Bliskog istoka. Trenutno 12 posto od ukupnog broja trgovina čine franšize koje su u fiskalnoj 2011/2012. generirale 14 posto prodaje na globalnoj razini.