01.04.2014

Osvojiti Kinu franšizama

McDonald’s planira u sljedeće tri godine udvostručiti broj restorana u Kini, a franšizing će biti ključna strategija razvoja.

Od kako je McDonald's još davne 1955. postavio temelj za razvoj franšiznog sustava, partneri i primatelji franšize ovog fast-food lanca igraju značajnu ulogu u globalnom uspjehu tvrtke. McDonald's danas ima 30.000 restorana u 120 zemalja diljem svijeta, a podaci pokazuju da je čak 80 posto u rukama primatelja franšize koji generiraju više od 70 posto dobiti ovog američkog giganta.

McDonald's, Japan Fot. McDonald's, Japan

Između 1990. i 2010. broj McDonald’s-ovih restorana u Kini rastao je u prosjeku 17 posto godišnje - daleko manje nego na drugim azijskim tržištima poput Japana. Međutim, u 2013. Kina je za McDonald’s postala treće po veličini tržište u svijetu.

Franšizing, međutim, nije bio sretan izbor za razvoj u Kini kada se McDonald's pojavio na tom tržištu devedesetih godina prošlog stoljeća. U to vrijeme, malo je tko u Kini bio spreman uložiti i platiti ogromne franšizne naknade za otvorenje restorana, kao što je, s druge strane, ozbiljna prepreka franšizingu bilo i nepostojanje pravne regulative za ovaj vid poslovanja. Iako je tvrtka 2010. ponovno pošla u potragu za novim franšiznim partnerima, u Kini samo 5 posto restorana radi pod McDonald's-ovom franšizom, a većina se nalazi u manjim gradovima. Sudeći prema najnovijim izjavama predstavnika tvrtke, McDonald's to svakako planira promijeniti.

U tvrtki su najavili da će ove godine uložiti oko tri milijarde dolara za otvorenje 1.600 novih restorana na globalnoj razini. Od tog broja, Kina će dobiti 300 novih mjesta, tako da će do kraja godine biti više od 2.000 McDonald's-ovih restorana, više nego u bilo kojoj drugoj zemlji na svijetu, izuzimajući SAD i Japan. Također, u naredne tri godine, McDonald's planira broj restorana u Kini udvosturčiti i popeti do 4.000, a ključna strategija razvoja će biti - franšizing. U ovom slučaju, McDonald's ide na gradove s više od milijun stanovnika, što znači da će moći birati između najmanje 100 gradova diljem Kine.

Ambiciozni planovi svakako imaju opravdanje u stvarnosti - sa sve brojnijom srednjom klasom i gospodarstvenim potencijalom koji obećava konstantan rast, Kina već odavno predstavlja najperspektivnije tržište za sve velike američke brendove, osobito iz sektora ugostiteljstva. Zanimljivo je da u Kini, suprotno očekivanjima, najveću popularnost među fast-food brendovima uživa Kentucky Fried Chicken (KFC). Analitičari se slažu da je McDonald's-ov rival to postigao najviše zahvaljujući fleksibilnijoj strategiji razvoja. Pored toga što je jelovnik prilagodio ukusima potrošača u Kini, KFC je, recimo, izišao u susret i svojim primateljima franšize, te je u određenim regijama smanjio ulazne naknade i time značajno povećao broj restorana. S više od 4.400 restorana KFC je pokrio i veliki dio tržišta najmnogoljudnije države na svijetu.

McDonald's će, s druge strane, pokušati iskoristiti ohrabrujuću činjenicu da jedino prodaja u Kini u posljednjem kvartalu fiskalne godine nije pala, već da je ostala - na istoj razini. U okolnostima općeg pada prodaje na svim tržištima u svijetu, za McDonald's ovo je ipak pozitivan učinak. A ako strategija razvoja u Kini urodi plodom kao što se nadaju čelnici McDonald's-a, ovo tržište bi trebalo potaknuti prodaju koja bi u narednim godinama itekako utjecala na rast prodaje na globalnoj razini.

Za McDonald's to konkretno znači i da će morati ponuditi hranu i pića koja će odgovarati ukusu lokalnih potrošača, i to po povoljnijim cijenama i na dobrim lokacijama, što bi, u krajnjem ishodu, dovelo do povećanja broja gostiju koji će se htjeti vratiti u McDonald's. Tvrtka je, recimo, već uspjela privući vjerne mušterije svojim sladoledom, kao i osvježavajućim napitkom na bazi čaja i mlijeka Bubble Tea. Ostaje da se vidi da li će "zaštitni znaci" McDonald's-a - hamburgeri i pomfrit - uspjeti udovoljiti populaciji koja svoju prehranu ipak temelji na piletini, svinjetini i riži.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank