Mnogo problema, ali ima rešenja
Marica Vidanović, PKS
Dakle, Marica Vidanović je osoba koja je ne samo profesionalnim angažmanom i iskustvom, već i institucionalnom pozicijom, dobar sugovornik za uvid u stanje franšizinga u Srbiji.
Kako franšizing trenutačno "živi" u Srbiji: koliko domaćih kompanija nudi franšize, a koliko stranih franšiznih kompanija posluje na tržištu Srbije?
Franšizno poslovanje u Srbiji je sigurniji način ulaska u poduzetništvo, jer statistički podaci dokazuju da više od 90 posto franšiza preživjeti u prvih pet godina poslovanja. Taj postotak kod samostalnog ulaska u poduzetništvo je tek 20 posto za isti period. Dakle, franšizing je oprobani koncept koji sigurno donosi profit.
Tržište Srbije je u velikoj mjeri otvoreno za poslovanje pod okriljem franšizinga, jer svojim potencijalom i diversifikovane tražnjom lokalnog stanovništva predstavlja najznačajnije tržište od svih zemalja bivše Jugoslavije. Međutim, svijest o prednostima i mogućnostima franšiznog poslovanja u Hrvatskoj i dalje nije na nivou na kojem bi trebalo da bude u poslovnim krugovima, te je samim tim evidentan nedostatak prihoda kroz franšizing, za razliku od mnogih naših susjeda.
Prema broju primatelja i davatelja franšize, Srbija dosta kaska za zemljama Europe i regije, a velika je i razlika u odnosu domaćih i inozemnih franšiza. U razvijenim zemljama ovaj odnos je čak i do 80 posto u korist domaćih franšiza, au većini zemalja je jednak. U Srbiji postoji tek mali broj kvalitetnih domaćih franšizing koncepata, a broj inozemnih je mnogo veći. Po neslužbenim podacima Centra za franšizing Privredne komore Srbije (PKS), u Srbiji posluje ukupno 150 franšiznih koncepata. Čak 80 posto su strani brendovi, zapravo više od 2.000 maloprodajnih kapaciteta koji zapošljavaju više od 20.000 ljudi. Tržište franšiza u Europi je "vrijedno" oko 200 milijardi dolara iu tim tvrtkama je zaposleno više od 2.500.000 ljudi, dok se u Sjedinjenim Američkim Državama čak 70 posto tržišne privrede temelji na franšiznom poslovanju.
U Srbiji, franšizing kao poslovni koncept najviše je zastupljen u sektoru usluga i gotovo da nema djelatnosti u kojoj se franšizing ne može uspješno primijeniti (ugostiteljstvo - restorani brze hrane, klasični restorani, zatim promet nekretnina, autoservisnim usluge, poslovne usluge, održavanje, hotelijerstvo, turizam ...).
Da li je srpsko tržište pogodno za razvoj franšizinga? Koje su, po Vama, osnovne prednosti, ali i mane?
Franšizing može odigrati vrlo važnu ulogu u unapređenju poslovnog ambijenta, podizanju standarda građana i smanjenju nezaposlenosti. U doba svjetske ekonomske krize značaj franšizinga je postao još veći. Ovaj poslovni model osigurava niže cijene kod dobavljača i više financija za marketinške strategije. To doprinosi da roba ili usluga za krajnjeg kupca bude konkurentnija.
Prednosti Srbije su i brojni potpisani sporazumi o slobodnoj trgovini s drugim zemljama, koji pridonose bržem i jeftinijem plasmanu i protoku roba i usluga na različitim tržištima.
Mnoge stvari bi trebalo unaprijediti u ovoj oblasti. Franšize se spominju samo u Zakonu o zaštiti konkurencije, ta oblast nije zakonski regulirana i postoji manjak zaštite primatelja i davatelja franšize. Ne postoji ni dovoljno stručnog kadra, a institucije i država ne pružaju potporu razvoju. Pored toga, nema banaka koje odobravaju franšizni kredite, te se poduzetnici mahom oslanjaju na vlastite financije. Mali poduzetnici imaju strah od konkurencije, ne razmišljaju strateški i nerado prihvaćaju ovakav način rasta zbog straha od krađe intelektualnog vlasništva.
Kakva je institucionalna potpora zainteresiranim akterima? Gdje je tu SURF, a gdje Privredna komora?
Centar za franšizing pri Privrednoj komori Srbije od 2007. godine aktivno djeluje na podizanju svijesti o prednostima i potencijalima franšiznog poslovanja u Srbiji i na raspolaganju je svim zainteresiranima za stručne informacije. Centar je započeo uvođenje kvalitetnog modela franšiznog poslovanja u Srbiji. Zato smo organizirali brojne seminare, konferencije, nacionalne sajmove, medijske nastupe. Pripremamo edukativni materijal, websajt, pružamo besplatne konzultacije i asistencije, kao i pravnu pomoć. Uspostavili smo suradnju s nacionalnim i inozemnim institucijama da bismo pozicionirali Srbiju kao mjesto pogodno za prijenos najbolje prakse pri razvijanju franšiznog poslovanja. U Centru naglašavamo da franšize igraju ključnu ulogu u razvoju slobodnog poduzetništva, promoviramo zaštitu franšiznog poslovanja kroz usvajanje Europskog etičkog kodeksa, kao i edukaciju i udruživanje i uspostavljanje regulative i certifikacije franšiznog poslovanja u Srbiji.
Prije tri godine je osnovano i Srpsko udruženje za razvoj franšizinga (SURF) kako bi se objedinili svi franšizni subjekti u Srbiji i pružila podrška srpske tvrtkama za daljnji razvoj kroz franšizing. Daljnji razvoj franšizinga u Srbiji zahtijeva mnogo veću angažiranost SURF-a, kako na nacionalnoj, tako i na polju suradnje s međunarodnim asocijacijama.
pročitajte članke
Što je potrebno i tko može postati primatelj franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik Solution Laba
„Moć franšizinga? Postoje procedure, nema puno otvorenih pitanja, sve je pokriveno uputama temeljenim na našem iskustvu”, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za djecu.
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
In memoriam
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...