10.07.2014

Najbolja franšiza

Manipulacija je mnogo, stoga treba biti obazriv sa sve češćim rang listama, statistikama, tablicama... Prečesto nas mogu dovesti do pogrešnih zaključaka

Mnogi zainteresirani za kupnju franšize često mi dolaze sa pitanjem "kako izabrati onu najbolju?". Uvijek prvo predložim da na početku treba dobro razmisliti o samoj vrsti posla kojim ćete se baviti, odnosno, branši koja vam se dopada. Zasigurno ćete posvetiti najmanje nekoliko godina poslovanju unutar izabranog koncepta, stoga i treba promisliti prvo o izboru vrste posla, jer vam posao mora pričinjavati zadovoljstvo. Nakon toga sugeriram tzv. common sense i preporučujem da se treba zdravorazumski procijeniti kakav bi to franšizni koncept imao uspjeha kod kupaca na koje se cilja. Bukvalno. A tek potom, ali i neizostavno, slijede financijske analize. Kod franšiza, uvijek raspolažemo podacima koje pružaju davatelji franšiza, i to onima poput kolike prihode možemo očekivati s početkom poslovanja, kakve sve prihode trebamo očekivati ​​onda kada posao krene, itd. Iz podataka treba ustanoviti i onu drugu stranu, odnosno, koji su to troškovi poslovanja koji nas očekuju - koliko će se odvajati za plaće, poreze ili, recimo, troškove najma, odnosno, rente. Na temelju svih ovakvih podataka možemo ustanoviti (možda bolje reći: procijeniti) kada bi naš izabrani posao mogao postati održiv, ali i kolike prihode te time i dobit uopće možemo očekivati. Treba, naravno, imati u vidu da svi ti podaci koje dobijamo od davatelja franšiza moraju biti valjani, stoga je neophodno i da tvrtka, vlasnik željenog koncepta, baš kao i njezini zaposlenici s kojima razgovarate, dijele iste vrijednosti kao i vi. Samo tada možete s povjerenjem prihvatiti sve dobivene podatke. Uzajamno poštovanje i povjerenje svejedno uveliko pomažu prevazići sve probleme koji mogu nastati tijekom poslovanja. Ukoliko nemate dobar osjećaj tijekom pregovora, ili osjetite da ne dijelite iste vrijednosti,  onda to nije dobar pokazatelj buduće suradnje.

Michal Wisniewski Fot. PROFIT system

Michal Wisniewski je direktor franšiznog konzaltinga u PROFIT system, Poljska. PROFIT system je izdavatelj portala Franchising.hr

Da li je onda, imajući gore navedeno u vidu, moguće samo na temelju raznih rang lista napraviti izbor najbolje franšize koju biste kupili? Osobno sam propratio par takvih pokušaja i svi su bili - neuspješni.

Jedan od portala omogućuje, primjerice, čitateljima (dakle i kandidatima) da sami glasaju za najbolju franšizu, a onda ih na bazi glasova i rangira. Lako možete pretpostaviti tko su "najbolji": upravo oni koncepti čiji su vlasnici spremni agresivnije tragati za kandidatima i koji su voljni uložiti dodatni napor, pa i novce u glasovanje za vlastite koncepte. Sljedeća ideja koju često srećemo jesu rang liste onih franšiza koje su stekle najveći broj primatelja tjekom protekle godine - tzv. "najbržerastuće". To jeste zanimljiv podatak, ali i zavodljiv, jer prirodno je da će ovakvo rangiranje goditi jeftinijim franšiznim konceptima. Svakako da je lakše pronaći partnere i otvoriti 10 hot-dog štandova nego jedan veliki restoran, recimo. A jedan restoran može donijeti veći profit.

Sveukupno su "najzavodljvije" sve liste koje rangiraju koncepte po bilo kom od kvantitativnih, ali ne i kvalitativnih indikatora. Prije koju godinu je, tako, jedan financijski magazin pripremio rang listu najbržerastućih franšiza u bankarskom sektoru - svi na listi rangirani su po broju novootvorenih podružnica tijekom godinu dana. Dakle, lista nije uzela razmatrati ništa drugo do samog broja otvorenih poslovnica - ništa o izboru i kvaliteti lokacija, niti je ukazivala na selekciju usluga koje se u takvim poslovnicama nude (nije isto imati poslovnicu s jednom ili svim uslugama), da i ne pominjem izostanak vrednovanja kvalitete samog mehanizma selekcije kandidata ili obuke koji su rangirani koncepti primjenjivali. Ne, poredak je, jednostavno, napravljen samo po broju otvorenih poslovnica, što svakako jeste zanimljiv podatak, ali je isto tako i previše zavodljiv.

Zato osobno više volim franšizne koncepte koji "ne trče" za rang listama i "top" titulama, već se razvijaju sporo ali razumno, polako ali sigurno.

Kako, onda, izabrati baš takvu? Vlastitim zdravim razumom, i uz malu pomoć struke. Kao primjere za ovo drugo, to jest struku: treba se starati da koncept koji biste odabrali ispunjava uvjete propisane Europskim etičkim franšiznim kodeksom, što vam može provjeriri samo netko iz struke (najčešće to mogu i nacionalne franšizne udruge, ako ih uopće ima i ako su uopće aktivne, što je posebna tema). Također je važno uraditi analizu podataka i informacija koje pruža davatelj franšize - franšiznog paketa -  a osobito je važno analizirati franšizni ugovor, za šta svakako treba konzultirati struku.

I, na kraju, ali i osobito važno, treba zapamtiti da kandidat ima prava dobiti sve odgovore na sva pitanja vezana za željeni koncept, i to onakve odgovore koji će mu biti razumljivi. Ako toga nema, predlažem da se treba razmisliti o nekom drugom konceptu.

Michal Wisniewski 
Direktor franšiznog konsaltinga u PROFIT system, Poljska

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank