"Ekstremne" pripreme za franšizu

Teško je igrati Ligu prvaka, biti rame uz rame s najpoznatijim svjetskim brandovima u svojoj oblasti, i to na terenu koji je za nas nepoznat, no mi znamo da to nije i nemoguće. Već smo četiri godine na tržištima izvan Srbije i Adriatik regije i imamo više od 20 trgovina.
Jovan Blažić
Ponedjeljak
15.09.2014
Regionalni modni brandovi imaju potencijal da se šire i izvan Adriatik regije, ali prije toga trebaju načiniti nekoliko važnih koraka, kažu u tvrtki Jasmil, vlasniku branda Extreme Intimo.
 

Od obiteljskog poduzeća srbijanski Jasmil narastao je do internacionalne tvrtke koja svoje poslovanje na inozemnim tržištima širi uglavnom kroz franšizu. Iza njih je sada već desetljeće iskustva razvoja mreže kroz ovaj model poslovanja, a pored toga što su prisutni u zemljama regije – Hrvatskoj, Sloveniji, Crnoj Gori, Makedoniji i BiH – njihov najuspješniji brand Extreme Intimo može se naći i u Češkoj, Dominikanskoj Republici i Rusiji.

Jovan Blažić, izvršni direktor tvrtke Jasmil, kaže da franšizni modni sustavi sa ovih prostora imaju potencijal da se šire i izvan granica Adriatik regije, ali da uspjeh ovisi o unutarnjoj organizaciji. – Možda je mogućnosti izlaska na inozemna tržišta najlakše objasniti na primjeru sporta – nogometa. Igrate regionalnu ligu, a želite u Ligu prvaka. Prvo treba da osvojite domaću ligu, da prođete kvalifikacije u Adriatic regiji, te da dovedete par iskusnih igrača koji su već igrali Ligu prvaka. Za to vam je, osim vaše unutarnje organizacije, potrebna i doza rizika koji preuzimate i dovoljna financijska stabilnost koja ne smije nikako ugroziti poslovanje na domaćem tržištu – objašnjava slikovito Blažić. 

On kaže da je prilikom izlaska na inozemna tržišta kroz franšizu, kao i u svakom drugom poslu, bio najteži početak. Kako uspjeh ne bi izostao, prvo su morali utvrditi jasna pravila i primjeniti ih u vlastitim trgovinama. Željeli su, kako kaže, biti sigurni da je ono što budu prezentirali potencijalnim primateljima franšize realno i primjenjivo. – Sljedeći korak bio je razviti franšizni sustav Extreme Intimo na matičnom tržištu, u Srbiji, da bismo bili bliži partnerima zbog podrške koja im je potrebna u početku. Pored toga, domaće tržište nam je bilo poznato, a brand je već bio prepoznatljiv. Tek nakon uspješnog završetka prva dva koraka, krenuli smo sa širenjem franšiznog koncepta Extreme Intimo i u inozemstvu. Dobar i provjeren franšizni sustav na jednom tržištu samo je pola puta do uspješnog širenja na ostala. Najteže je steći povjerenje budućih partnera, uvjeriti ih da ste vi taj, pravi sustav. Za to je potrebno vrijeme, ljudi i dobra strategija. Kada kažem "ljudi" mislim na svoje kolege i ispravan odabir budućih franšiznih partnera, jer svaki pogrešan korak vraća vas tri koraka unatrag – objašnjava Blažić. 

Blažić smatra da franšizni sustav ne treba da počiva na kontroli iako je suštinski važno da ona postoji. Mnogo je važnije, kako kaže, da je sustav provjeren, a izbor budućih partnera ispravan, te da se obuke i treninzi provedu na adekvatan način. – Tek kada se načine ta tri koraka, moguće je praviti projekcije prodaje, prihoda i rashoda. Kolege koje su za to zadužene kod nas u tvrtki redovito posjećuju franšizne partnere s jasnom, unaprijed definiranom agendom posjete, pri čemu zajedno prolaze kroz područja poslovanja. Ukoliko nešto nije po standardima, potrebno je objasniti kako i zašto to treba napraviti, kroz trening i konzultacije. Naš zajednički cilj je što više zadovoljnih kupaca – naglašava Blažić. 

Zahvaljujući tome što se drže svih navedenih koraka, brand Extreme Intimo se je, prema njegovim riječima, uspio proširiti ne samo izvan Srbije, već i Adriatik regije. – Teško je igrati Ligu prvaka, biti rame uz rame s najpoznatijim svjetskim brandovima u svojoj oblasti, i to na terenu koji je za nas nepoznat, no mi znamo da to nije i nemoguće. Već smo četiri godine na tržištima izvan Srbije i Adriatik regije i imamo više od 20 trgovina – dodaje on. 

Doći na tržišta Rusije, Europske unije pa i dalje, nije bilo nimalo lako, ali su uspjeli, kako kaže, zahvaljujući upornim radom svih zaposlenika. – Kada kažem svih zaposlenika, to zaista i mislim, jer osim direktora, ostalih rukovoditelja, kolega iz prodaje i ostalih odjela ne smijemo zaboraviti ni sve zaposlenike u našoj proizvodnji koji svojim predanim radom ispunjavaju sve standarde Europske unije i Rusije po pitanju kvalitete i, što je vrlo bitno, po pitanju termina isporuke. Poštivanje dogovorenih standarda kvalitete i termina je presudno ako želite opstati i razvijate se na tržištu Europske unije i Rusije – ističe na kraju Blažić.