Još ima prostora za rast
Ekatarina Sojak
Ekatarina Sojak je generalna direktorica tvrtke EMTG, članica Upravnog odbora Ruske franšizne asocijacije i idejni tvorac i pokretač prvog sajma franšiza u Rusiji. Tijekom ovih 12 godina, kako kaže, tržište franšiza je značajno evoluiralo, a BuyBrand Expo je od skromnog sajma narastao do jednog od najvećih franšiznih događaja na svijetu koji posljednjih godina privlači više od 150 franšiznih sustava iz svih dijelova svijeta. Samo prije deset godina, međutim, situacija je bila potpuno drukčija.
Kako ste došli na ideju organizirati sajam franšiza u Rusiji?
Kada sam 2002. počela razmišljati o sajmu franšiza, još uvijek nisam živjela u Rusiji, ali sam zbog posla vrlo često morala boraviti u zemlji. U to vrijeme, u medijima se uveliko pričalo o potpori i modelima razvoja malih i srednjih poduzeća. Tako se i "uvukla" ideja o sajmu franšiza. Shvatila sam da je franšizing, zapravo, jako dobar alat za razvoj malih i srednjih poduzeća jer potiče širenje dokazanih, razrađenih i uspješnih poslovnih ideja. Međutim, u Rusiji, sam pojam franšizinga još je uvijek bio velika nepoznanica! Rusko tržište, mogu reći, u to vrijeme nije bilo zrelo i nije moglo prihvatiti ovakav vid poslovanja. I pored toga, donijela sam odluku - ako Muhamed neće bregu, breg je, izgleda, morao Muhamedu! Uz sve teškoće, 2003. smo uspjeli održati prvi sajam franšiza u Moskvi - BuyBrand Expo.
Kako je tekao proces "uvođenja" franšizinga? Koliko je bilo lako ili teško uvereti poduzetnike u Rusiji da prihvate ovaj model poslovanja?
Prvo smo počeli s edukacijom poduzetnika. Organizirali smo na desetke radionica u Moskvi i drugim gradovima zemlje i stvorili zaista veliku skupinu ljudi zainteresiranih za kupnju franšize. Mnogo teži posao bio je privoljeti izlagače, to jest, franšizne sustave da sudjeluju i predstave svoje koncepte na sajmu. Zapravo, sustavi koji su poslovali na tržištu u to vrijeme mogli su se nabrojati na prste jedne ruke. Shvatili smo da se moramo fokusirati na strane franšizne brandove. Posjetila sam sve značajnije događaje posvećene franšizingu u svijetu, ali nije bilo lako uvjeriti strane izlagače da dođu u Rusiju, jednostavno, većina njih je Rusiju povezivala s nepravdom, korupcijom, razbojnicima i medvjedima koji jure po ulicama.
Prvi sajam je okupio ne više od 20 izlagača, i opet su, uglavnom, to bili franšizni sustavi iz inozemstva. Iako je u početku bilo teško, sajam je u međuvremenu značajno evoluirao. Izložbeni prostor je već 2008. "porastao" na 10.000 četvornih metara, a danas, BuyBrand Expo spada među pet najvećih franšiznih događaja u svijetu. I ne želimo na tome stati.
Na ovogodišnjem BuyBrand sajmu, koji se održao od 23. do 25. rujna u Moskvi, sudjelovala su 162 franšizna sustava iz 15 zemalja, a događaj je posjetilo više od 9.000 ljudi.
Koliko se tržište franšiza u Rusiji promijenilo tijekom ovih godina? Da li šansu za razvoj imaju i franšizni sustavi iz zemalja srednje i jugoistočne Europe?
Razlika između sajma franšiza danas i onih od prije 10 godina je očigledna. Tada su, recimo, dominirali brandovi iz područja trgovine, i to najviše iz svijeta mode. Danas, pak, vladaju sustavi iz područja usluga, najviše iz gastronomije, odnosno, fast-food restorana. Moram naglasiti da koncept brze hrane nije tipično "ruska tema", i razumljivo je zašto su ovi koncepti postali popularni tek posljednjih godina - i to prije svega zahvaljujući velikim američkim brandovima poput Subwaya, McDonald'sa i Burger Kinga. Oni su brzo razvijali svoje mreže i postavili vrlo visoke standarde usluge. Što je najvažnije, na taj način su podigli ljestvicu i za domaće brandove i potaknuli ih na razmišljanje o franšizingu kao modelu razvoja. Drugi pozitivni efekt franšizinga je to što su brandovi shvatili da sada lako mogu doći i do najudaljenijih područja Rusije.
Smatram da u Rusiji postoji ogroman potencijal za rast i razvoj poslovanja kroz franšizu, ali, bit ću iskrena, ne mislim da je tržište pogodno za sve sustave. Franšizno poslovanje u većini zemalja srednje i jugoistočne Europe - Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Srbiji, Hrvatskoj ili Rumunjskoj - još uvijek je "mlado", u povojima, tako da je za lokalne franšizne sustave bolje da se razvijaju na domaćem tržištu prije nego da preuzmu rizik i uđu na tako veliko tržište poput Rusije.
pročitajte članke
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
In memoriam
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...