07.10.2014

Još ima prostora za rast

Tržište franšiza u Rusiji pokazuje ogroman potencijal za rast. Kada su i kako stvoreni uvjeti za razvoj franšizinga u Rusiji, reći će nam Ekatarina Sojak.

Ekatarina Sojak je generalna direktorica tvrtke EMTG, članica Upravnog odbora Ruske franšizne asocijacije i idejni tvorac i pokretač prvog sajma franšiza u Rusiji. Tijekom ovih 12 godina, kako kaže, tržište franšiza je značajno evoluiralo, a BuyBrand Expo je od skromnog sajma narastao do jednog od najvećih franšiznih događaja na svijetu koji posljednjih godina privlači više od 150 franšiznih sustava iz svih dijelova svijeta. Samo prije deset godina, međutim, situacija je bila potpuno drukčija.

sajam, Rusija, BuyBrand

Tržište franšiza u Rusiji se ništa značajno ne razlikuje od drugih zemalja. Franšizing se razvijao na isti način kao na drugim tržištima, baš kao što su ruski franšizni sustavi morali "preležati" tipične "dječje bolesti". Neke među njima su "živim od danas do sutra", "ne znam predvidjeti što će biti na duge staze", "ništa me ne pitaj" i "nikom ne vjerujem"...
Ekatarina Sojak

Kako ste došli na ideju organizirati sajam franšiza u Rusiji? 

Kada sam 2002. počela razmišljati o sajmu franšiza, još uvijek nisam živjela u Rusiji, ali sam zbog posla vrlo često morala boraviti u zemlji. U to vrijeme, u medijima se uveliko pričalo o potpori i modelima razvoja malih i srednjih poduzeća. Tako se i "uvukla" ideja o sajmu franšiza. Shvatila sam da je franšizing, zapravo, jako dobar alat za razvoj malih i srednjih poduzeća jer potiče širenje dokazanih, razrađenih i uspješnih poslovnih ideja. Međutim, u Rusiji, sam pojam franšizinga još je uvijek bio velika nepoznanica! Rusko tržište, mogu reći, u to vrijeme nije bilo zrelo i nije moglo prihvatiti ovakav vid poslovanja. I pored toga, donijela sam odluku - ako Muhamed neće bregu, breg je, izgleda, morao Muhamedu! Uz sve teškoće, 2003. smo uspjeli održati prvi sajam franšiza u Moskvi - BuyBrand Expo. 

Kako je tekao proces "uvođenja" franšizinga? Koliko je bilo lako ili teško uvereti poduzetnike u Rusiji da prihvate ovaj model poslovanja? 

Prvo smo počeli s edukacijom poduzetnika. Organizirali smo na desetke radionica u Moskvi i drugim gradovima zemlje i stvorili zaista veliku skupinu ljudi zainteresiranih za kupnju franšize. Mnogo teži posao bio je privoljeti izlagače, to jest, franšizne sustave da sudjeluju i predstave svoje koncepte na sajmu. Zapravo, sustavi koji su poslovali na tržištu u to vrijeme mogli su se nabrojati na prste jedne ruke. Shvatili smo da se moramo fokusirati na strane franšizne brandove. Posjetila sam sve značajnije događaje posvećene franšizingu u svijetu, ali nije bilo lako uvjeriti strane izlagače da dođu u Rusiju, jednostavno, većina njih je Rusiju povezivala s nepravdom, korupcijom, razbojnicima i medvjedima koji jure po ulicama. 

Prvi sajam je okupio ne više od 20 izlagača, i opet su, uglavnom, to bili franšizni sustavi iz inozemstva. Iako je u početku bilo teško, sajam je u međuvremenu značajno evoluirao. Izložbeni prostor je već 2008. "porastao" na 10.000 četvornih metara, a danas, BuyBrand Expo spada među pet najvećih franšiznih događaja u svijetu. I ne želimo na tome stati. 

Na ovogodišnjem BuyBrand sajmu, koji se održao od 23. do 25. rujna u Moskvi, sudjelovala su 162 franšizna sustava iz 15 zemalja, a događaj je posjetilo više od 9.000 ljudi. 

Koliko se tržište franšiza u Rusiji promijenilo tijekom ovih godina? Da li šansu za razvoj imaju i franšizni sustavi iz zemalja srednje i jugoistočne Europe? 

Razlika između sajma franšiza danas i onih od prije 10 godina je očigledna. Tada su, recimo, dominirali brandovi iz područja trgovine, i to najviše iz svijeta mode. Danas, pak, vladaju sustavi iz područja usluga, najviše iz gastronomije, odnosno, fast-food restorana. Moram naglasiti da koncept brze hrane nije tipično "ruska tema", i razumljivo je zašto su ovi koncepti postali popularni tek posljednjih godina - i to prije svega zahvaljujući velikim američkim brandovima poput Subwaya, McDonald'sa i Burger Kinga. Oni su brzo razvijali svoje mreže i postavili vrlo visoke standarde usluge. Što je najvažnije, na taj način su podigli ljestvicu i za domaće brandove i potaknuli ih na razmišljanje o franšizingu kao modelu razvoja. Drugi pozitivni efekt franšizinga je to što su brandovi shvatili da sada lako mogu doći i do najudaljenijih područja Rusije. 

Smatram da u Rusiji postoji ogroman potencijal za rast i razvoj poslovanja kroz franšizu, ali, bit ću iskrena, ne mislim da je tržište pogodno za sve sustave. Franšizno poslovanje u većini zemalja srednje i jugoistočne Europe - Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Srbiji, Hrvatskoj ili Rumunjskoj - još uvijek je "mlado", u povojima, tako da je za lokalne franšizne sustave bolje da se razvijaju na domaćem tržištu prije nego da preuzmu rizik i uđu na tako veliko tržište poput Rusije.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank