22.10.2014

Primatelji franšize su ključ uspjeha

Kako je prošla ljetna sezona za Twist Frozen Yogurt & Smoothies, koje pogreške neće ponoviti i što pripremaju za narednu sezonu, govori Ivana Debelić.

Iako je mlad franšizni sustav, Twist Frozen Yogurt & Smoothies imao je snažnu ekspanziju tijekom ove ljetne sezone. Na Primorju je otvoreno šest lokala, od kojih će jedan raditi tijekom cijele godine. Neobično ljeto – svaki čas isprekidano kišom i hladnim vremenom – zadalo je glavobolje primateljima franšize, a ujedno i tvrtki "Veseli obrok" koja je vlasnik franšiznog koncepta. No, oni koji su imali iskustva u ugostiteljstvu i shvatili na pravi način što znači uzeti franšizu, izborili su se i sa vremenskim neprilikama, kaže suvlasnica "Veselog obroka" Ivana Debelić. Pitali smo je i kako su poslovale nove franšize, kakve su bile reakcije potrošača na novi proizvod, u kojem smjeru će se dalje razvijati koncept i hoće li se širiti izvan Hrvatske.

Fot. I. Debelić

U fokusu je i dalje širenje mreže kroz mobilne objekte od šest kvadrata. Postoje dobre naznake da ćemo imati u svojoj mreži i dosta fiksnih lokala jer su mnogi ljudi koji su dugo u ugostiteljstvu pratili naš rad. Nakon što su vidjeli što nudimo i kako organiziramo posao, spremni su postati primatelji naše franšize.
Ivana Debelić

Kako ste zadovoljni proteklom sezonom koja je, čini se, zadala probleme svima na Primorju? 

Ostvarili smo plan u pogledu broja otvorenih lokacija, budući da je tijekom sezone radilo šest franšiza na Primorju od kojih je jedna stalna lokacija u centru Novigrada. Preostalih pet dobili su pravo korištenja lokacije na jednu ili četiri godine. 

Moram, ipak, priznati da je problema na terenu bilo zbog izuzetno loših vremenskih uvjeta, većinu vremena je padala kiša i bilo je neobično hladno za to doba godine. Fiksna lokacija je dobro poslovala jer su se ljudi tijekom kiše morali negdje sakriti. Dobro su, međutim, poslovale i one lokacije koje su bile u rukama iskusnijih ugostitelja.

Kakav je entuzijazam primatelja franšize nakon loše turističke sezone? 

Ljudi koji su ušli s vlastitim kapitalom su entuzijastični i dalje, oni koji su posao pokrenuli uz pomoć kredita nalaze se u nezavidnijem položaju. Kao davatelji franšize u potpunosti razumijemo situaciju, znamo da je poslovanje bilo teško isfinancirati zbog loše turističke sezone. Primatelji franšize nisu imali sreće jer je neprekidno lila kiša, a i kad nije bilo padavina, bilo je previše hladno za naš asortiman. Trenutno, najveći problem imamo s jednom lokacijom, a do proljeća ćemo donijeti odluku što ćemo činiti s njom jer njoj treba financijska injekcija da bi opstala. 

Kako vi kao davatelji franšize u takvoj situaciji možete pomoći partnerima? 

Dva primatelja franšize smo pomogli tako što smo im obezbijedili repromaterijal na odgođeno plaćanje da bi oni od prihoda mogli financirati kredite koje su uzeli za pokretanje posla. 

Poslije prve ljetne sezone što ste naučili, jeste li dobro odabrali primatelje, hoćete li neke nove stvari implementirati u franšizni sustav, koje "bolesti" ste preležali? 

Mogu sa sigurnošću reći da se naredne godine sigurno neće dešavati da ljudi postanu primatelji franšize za kratko vrijeme, bez dugotrajne obuke. Primatelji franšize koji su, kao što sam rekla, imali iskustva u ugostiteljstvu su i neovisno od vremenskih prilika imali dobit. Oni koji su ušli u posao s idejom da su uzeli franšizu, a da će se o njihovom poslu "pobrinuti" netko drugi, nisu postigli zadovoljavajuće rezultate, niti su bili spremni da dođu u Zagreb na dodatnu obuku u vezi s prodajom, formiranjem cijena, unapređenjem koncepta. Takvi primatelji su bili vođeni idejom – "Ja sam to kupio, neka objekt radi sam od sebe". Činjenica je da ništa ne radi samo od sebe, pa bilo da je netko uzeo franšizu ili pokrenuo vlastiti posao. Ljudi imaju pogrešan dojam što je franšiza – istina, dobiva se gotov poslovni koncept, ali se mora raditi kao na svakom drugom poslu. 

Čini se, dakle, da je izbor primatelja franšize jedna od najvažnijih stvari za uspjeh franšiznog sustava? 

Apsolutno. Važno je i da se davatelj emocionalno odvoji od primatelja franšize, odnosno, objasni gdje prestaje njegovo angažiranje. Tijekom ove sezone javljali su mi se primatelji s vrlo neobičnim zahtjevima iz kojih se vidi da oni, jednostavno, ne razumiju što znači franšizing. Oni misle da su kupili franšizu kojom će se uz svoj ​​stalan posao baviti 15 minuta dnevno, a da će im ona donositi prosječnu hrvatsku plaću. To, naprosto, ne ide tako. Zadatak svih nas koji se bavimo franšizingom je upravo da ih educiramo što mogu očekivati ​​od davatelja franšize, a gdje počinje njihovo angažiranje.

Kako su potrošači reagirali na novu ponudu na Primorju? Kada smo prošli put razgovarali, rekli ste da se lokalno stanovništvo tek upoznaje sa frozen yogurtom. Koji gosti su bili češći, domaći ili strani turisti? 

Potrošači su oduševljeni interaktivnim pristupom, jer su mogli sami kreirati svoju porciju jogurta. To smatraju najznačajnijim u konceptu, a na drugom mjestu im je to što se radi o zdravom proizvodu, odnosno, što je riječ o smrznutom jogurtu, a ne sladoledu. Moram priznati da smo na nekim lokacijama imali više domaćih nego stranih potrošača iako su ljudi na inozemnim tržištima više upoznati s ovim proizvodom. To nas navodi na zaključak da frozen yogurt ipak polako zauzima značajno mjesto na tržištu slatkiša. 

U narednim sezonama uvest ćemo i nove proizvode da bi lokacije mogle zadovoljiti potrebe čitave obitelji. Dok su nam ciljna skupina kod fiksnih lokacija potrošači od 18 do 35 godina, na moru su svi koji se nalaze na plaži – i djeca i roditelji i bake i deke. 

Kakvi su planovi za tržište Hrvatske? 

U fokusu je i dalje širenje mreže kroz mobilne objekte od šest kvadrata. Postoje dobre naznake da ćemo imati u svojoj mreži i dosta fiksnih lokala, jer su mnogi ljudi koji su dugo u ugostiteljstvu pratili naš rad. Nakon što su vidjeli što nudimo i kako organiziramo posao, spremni su postati primatelji naše franšize. 

Za Zagreb pripremamo novi projekt – veliki samouslužni bar u kojem će ljudi sami točiti jogurte po uzoru na američke i druge jogurt barove. Nadamo se da ćemo taj lokal otvoriti do kraja iduće godine. U njemu će biti najmanje šest okusa jogurta i 32 dodatka. To je financijski jako zahtjevna konstrukcija, ali se nadamo da ćemo uspjeti. 

Hoće li to biti model za daljnje širenje? 

Da, ali isključivo za veće gradove. 

Imate li u planu da se proširite i izvan granica Hrvatske? 

Ove godine smo imali nekoliko upita iz Crne Gore, Srbije i Slovenije. Nismo do sada sklopili nikakav dogovor. Mislim da je najrealnije, kada je riječ o širenju u inozemstvo, da ljudima prodamo poslovni koncept, a da repromaterijal, ambalažu i druge neophodne proizvode nabavljaju sami na lokalnom tržištu. Naša tendencija nije da repromaterijal šaljemo iz Zagreba jer to nema troškovnog rezona. Dakle, ono što ćemo iduće godine sigurno uraditi za tržište Crne Gore jeste da zainteresiranima ustupimo poslovni koncept, brend, pružimo im obuku u području marketinga, prodaje, prezentacije, točenja proizvoda, uređenja lokala. Takav princip podrazumijeva samo naplatu jednokratne franšizne naknade i isključuje bilo kakve druge franšizne naknade. Sklapaće ugovore na pet godina koji će se ticati prije svega prava na korištenje marke, i dobivanje novih marketinških materijala.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank