03.11.2014

Igra otvorenih karata

Zašto franšizni sustavi trebaju biti iskreni s primateljima franšize i kakva je uloga savjetnika u tom procesu, otkriva Matjaž Plausteiner, franšizni konzultant PROFIT systema u Sloveniji.

U usporedbi sa stanjem od prije dvadeset godina, je li danas teže ili lakše dovesti poznate strane brendove na domaće tržište?

Smatram da je lakše. Djelomično i zbog toga što franšizni sustavi danas mogu računati na lokalne konzultantske kuće specijalizirane za franšizing koje će profesionalno posredovati između davatelja i potencijalnih primatelja franšize. 

Matjaž Plausteiner Fot. PROFIT system

Matjaž Plausteiner je na tržište srednje Evrope doveo brendove poput McDonald’s-a i Strabucksa. Trenutno, pomaže čuvenom lancu Pizza Hut ući na tržišta Slovenije i Hrvatske.

Što podrazumijeva ta suradnja? Kakvu vrstu obveze preuzima konzultant za franšizing? 

Važno je napomenuti da potencijalni primatelj franšize u tom "posredničkom" odnosu ne snosi nikakav trošak. Dopustite da vam navedem jedan primjer. Trenutno radim na pokretanju franšize američkog lanca Pizza Hut, koji do sada nije bio prisutan na tržištima Slovenije i Hrvatske. Izravno surađujem s tvrtkom YUM! Brands, koja je vlasnik marke. Oni me plaćaju da im pronađem adekvatne primatelje franšize, a zauzvrat, mogu računati na moju lojalnost i potpunu predanost poslu. 

Znači li to da je franšizni konzultant, de facto, sposoban procijeniti je li kandidat "pravi čovjek" za franšizu koji će se moći nositi i sa svim izazovima poslovanja? 

Franšizni sustavi bi, prije svega, trebali biti otvoreni s kandidatima i ne smiju tajiti s kakvim je sve rizicima povezan posao kojim se bave. Najbolje je potencijalnim primateljima franšize dopustiti da razgovaraju s ljudima koji već rade u franšiznom sustavu. To, recimo, po pravilu radi McDonald's. Jednostavno, morate biti iskreni s kandidatima. Ako posao zahtijeva mnogo rada, ili ako na povrat investicije treba čekati godinama, kandidat to treba znati. Franšiza je, zapravo, vrlo pošten način na koji se može zaraditi novac. Kao primatelj franšize vi ćete svakako dobiti i know-how i brend i sve potrebne alate koji će vam pomoći da uspješno vodite posao - no, morate znati da nitko neće raditi umjesto vas! 

S druge strane, kandidati često u posao ulože svu svoju ušteđevinu, riskirajući da im propadne sve što su do tada stvorili. To, na određen način, obvezuje i davatelje franšize? 

Tako je. Davatelj franšize ne smije ništa skrivati​​. Iz svog osobnog iskustva znam da je skoro 80 posto primatelja franšize iz zemalja bivšeg Istočnog bloka uložilo sve što imaju u pokretanje franšize. I nažalost, postoje franšizni sustavi koji idu samo to da uzmu novac od kandidata. To je, zapravo, jedan od razloga zašto je toliko važno imati savjetnika - dobro je za obje strane, i za davatelje i za primatelje franšize. Franšizni konzultant je tu da pomogne da se izbjegnu kobne pogreške pri investiranju, ali i da se pronađu pravi ljudi koji će voditi i razvijati franšizu.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank