05.01.2015

Sa hrvatskih otoka u svijet

Franšizni lanac trgovina Aqua i ove će godine nastaviti sa širenjem mreže. U planu je otvaranje novih dućana u zemljama u kojima je brend već prisutan, ali i izlazak na nova tržišta.

Tvrtka Aqua Maritime počela je svoj poslovni put graditi 2002. kada je i otvorena malena suvenirnica u Bolu na Braču. Danas se brend ove tvrtke – Aqua – može pronaći na mnogim meridijanima svijeta, a prije svega u primorskim zemljama, budući da su predmeti iz ponude inspirirani morem i letom.

Ova je poslovna priča, međutim, od samog početka "mirisala" na uspjeh. Već nakon prve godine rada, otvoreno je šest novih Aqua dućana. Turisti su bili oduševljeni, a prodaja predmeta specifičnog dizajna, koji je oslikavao duh Mediterana, dobro je išla. U Aqua trgovinama, zapravo, mogu se naći razni predmeti namijenjeni turistima – od "rekvizita" za plažu – ručnika, ležaljki, parea, torbi, preko "sitnica" za kuću, pribora, keramičkih i staklenih zdjela, čaša, pa do školskog pribora, nakita i garderobe – sve dizajnirano u prepoznatljivom Aqua stilu kojim dominira plava boja. Asortiman upotpunjuje i lavanda koja se izvozi i drvene vaze s Velog Lošinja.

Aqua Maritime, radnja Fot. Aqua

Danas u Hrvatskoj Aqua ima 25 franšiza, dok ih je van matičnog tržišta 21, i to u Crnoj Gori, Cipru, Španjolskoj, Italiji, Meksiku, Sloveniji, Grčkoj, Bugarskoj i Ukrajini.

Veliki je broj turista bio zainteresiran "prenijeti" stil i koncept Aqua trgovine na svoja matična tržišta, što je tvrtka omogućila 2006, kada se ovaj lanac i počeo širiti – kroz franšizu. Prva franšizna trgovina, pak, otvorena je u Jelsi na Hvaru, a godinu dana kasnije (2007), Aqua na taj način stiže i u Južnoafričku Republiku.

Gordan Kolar, predsjednik Uprave društva Aqua Maritime, kaže da je inicijativa za pokretanje franšize, na određen način, zasluga samih klijenata. Zanimljivo je da su gotovo 80 posto kupaca – strani turisti. – Njima je Aqua nov i vrlo zanimljiv koncept dućana namjenjen gotovo svima – dobno i obzirom na platežnu moć. Reakcije su od početka bile pozitivne, pa su stizali i brojni upiti za franšizom. To nas je ponukalo da dijelom strategiju razvoja prilagodimo franšiznom načinu širenja poslovanja – objašnjava Kolar kako su došli na ideju napraviti franšizu.

Prema negovim riječima, postoje velike prednosti širenja mreže kroz franšizing, a u njihovom slučaju, bila je idealna kombinacija ekspanzije otvaranjem franšiza i vlastitih trgovina. – U vlastitim maloprodajama svakodnevno generirate određeni prihod, što omogućuje bolje planiranje novčanog toka, kao i likvidnost i solventnost tvrtke. S druge strane, franšizno širenje omogućuje brži rast i ekspanziju na nova tržišta, uz manju potrebu za angažiranjem vlastitog kapitala. Prednosti su velike, prije svega u stranim zemljama, jer ne morate otvarati svoju tvrtku, zapošljavati ljude, plaćati najmove i ostale povezane troškove. Ako imate potencijalnog partnera s već postojećom tvrtkom i svojim prostorom, njemu je Aqua poželjan biznis – objašnjava Kolar.

Vlasnici tvrtke su posebno ponosni na to što se veći dio asortimana proizvodi u Hrvatskoj, dok se jedan dio i izvozi. Kao važnu, ističu i suradnju s tvrtkom Havaianas, jednim od najstarijih i najvećih proizvođača popularnih "japanki". Po dizajnu hrvatskog franšiznog lanca ova tvrtka proizvodi limitiranu ediciju koja se prodaje samo u Aqua trgovinama. 

Aqua Maritime, radnja

Oni koji razmišljaju o uzimanju ove franšize trebali bi imati poslovni prostor, u svom vlasništvu ili iznajmljen, na atraktivnoj lokaciji. Veličina prostora može se kretati od 20 do 100 četvornih metara (u prosjeku oko 40), a inicijalni kapital iznosi od 30.000 do 50.000 eura. Ulazna se franšizna naknada ne naplaćuje. Najveći dio prihoda, gotovo 90 posto, generira se tijekom sezone – od travnja do kraja rujna – zbog čega je izuzetno važno da se lokal nalazi "na dohvat ruke" turistima.

Davatelj franšize daje kompletan know-how, organizira obuku i edukaciju djelatnika u trgovinama, kao što ustupa osmišljen inventar i opremu, sugerira najbolji raspored polica i proizvoda, pa čak i način na koji bi trebala biti postavljena rasvjeta. – Potencijalni franšizer robu dobiva po posebnim, franšiznim cijenama kojima su regulirane prilično velike i konkurentne marže, kao i jedinstvene preporučene maloprodajne cijene koje su iste u svim Aqua dućanima. Obzirom na inicijalna mala i prihvatljiva ulaganja, povrat investicije je relativno kratak te time Aqua postaje poželjan dugoročan biznis – ističe Kolar.

Svi materijali koje primatelj franšize želi koristiti pri marketingu i promociji stoje mu na raspolaganju, a dizajnerski tim davatelja franšize će se pobrinuti da svaki vizual bude u skladu s prepoznatljivošću brenda. –Najbitnije je franšizeru pružiti kvalitetan i pouzdan servis, u smislu zalihe robe i svih ostalih aktivnosti vezanih za uspjeh pojedine franšize. Dakle, za uspjeh nije bitan samo broj otvorenih trgovina u jednoj godini, već njihova održivost i dugovječnosti na pojedinom tržištu – naglašava Kolar.

Danas u Hrvatskoj Aqua ima 25 franšiza, dok ih je izvan matičnog tržišta 21, i to u Crnoj Gori, Cipru, Španjolskoj, Italiji, Meksiku, Sloveniji, Grčkoj, Bugarskoj i Ukrajini. U vlasništvu tvrtke su 32 trgovine, od toga –pet posluje u Italiji.

Aqua je započela i posebnu strategiju širenja u hotelima i resortima u Hrvatskoj, a namjera tvrtke je da se brend nađe u svim mediteranskim zemljama. Izvjesno je da će ove godine biti proširena mreža u zemljama u kojima je brend prisutan, kao i da će se Aqua pojaviti i na novim tržištima, potvrđuje Kolar.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank