23.01.2015

Stići do dalekih meridijana

Kakvi su planovi za širenje franšizne mreže Aqua, tko su primatelji ove franšize u dalekim zemljama te može li franšiza uspjeti u zemljama bez mora, govori Gordan Kolar.

Naredne će godine tvrtka Aqua Maritime proslaviti deset godina kako su počeli razvijati franšizu, budući da je prva franšizna suvenirnica ovog brenda otvorena 2006. u Bolu na Braču. Od tada, dućani pod brendom Aqua „stigli“ su i u Južnu Ameriku, nekoliko zemalja Europe, a u pripremi su lokacije na novim destinacijama. O planovima za širenje franšizne mreže, utjecaju gospodarske krize na poslovanje te specifičnostima tržišta na kojima posluju, govori nam Gordan Kolar, predsjednik Uprave društva Aqua Maritime.

Aqua Maritime, radnja Fot. Aqua

Globalna kriza i smanjenje potrošnje uopće imalo je utjecaja i na naše poslovanje te ekspanzija u zadnjih nekoliko godina nije na razini očekivanog. No, kriza ima i svoje prednosti, a ako uspješno poslujete i u kriznim godinama i konkurentni ste i prisutni na tržištu kontinuirano više godina, to je već dobar znak da je posao kojim se bavite stabilan i da ima perspektivu.

Poslujete na različitim meridijanima – Cipar, Meksiko, Slovenija, Italija. Možete li nam usporediti tržišta na kojima poslujete? Koje su specifičnosti, u čemu se ogledaju najveće sličnosti i razlike?

Postoje određene specifičnosti svakog tržišta, no, mi ih u razgovoru sa potencijalnim primateljem franšize nastojimo detektirati i razumjeti kako bismo imali u konačnici što bolji rezultat. Dakle, moramo znati da li je potencijalna lokacija vezana uz veliku frekvenciju ljudi koji dolaze  cruiserima i zadržavaju se relativno kratko, tek nekoliko sati – kao što je u Dubrovniku, Rodosu, Veneciji – ili su to gosti koji ostaju duže u jednom mjestu i dolaze u kupovinu skoro svaki dan ili su to marine i destinacije nautičkog turizma. O tome ovisi i logistika za pojedinu lokaciju – dostava robe, priručno skladište i sve ostalo što je nužno za izvrstan servis i uslugu u trgovini.

Psihologija kupovine koju obavljate na godišnjem odmoru je sasvim drugačija od one svakodnevne. Naši kupci su uglavnom turisti koji su na odmoru i u pravilu troše puno lakše i više, obzirom na ugodno okruženje u kojem se nalaze. To je takozvani segment impulsne kupnje i on je sličan u svim turističkim destinacijama.

Tko su primatelji vaše franšize, jesu li to ljudi podrijetlom iz Hrvatske koji žive u inozemstvu – posebno mislimo na Meksiko, Cipar, Grčku, Italiju ili je, pak, reč o lokalnim poduzetnicima?

Primatelji franšize su uglavnom ljudi koji su boravili u Hrvatskoj kao turisti i vidjeli Aqua dućane na više lokacija i poslali nam upit za franšizom. To su uglavnom lokalni poduzetnici koje je Aqua koncept zainteresirao kao potencijalni biznis koji je moguć i u njihovim mjestima ili zemljama. Tako, na primjer, u Crnoj Gori imamo jednog poslovnog partnera koji je otvorio nekoliko franšiznih trgovina. Isti je slučaj u Bugarskoj i Hrvatskoj gdje postoje partneri koji imaju više franšiza i odlično postavljen posao.

Mi smo 2010. godine osnovali tvrku u Italiji – Aqua maritime s.r.l. – zbog lakše ekspanzije te boljeg i bržeg servisa kojeg pružamo našim kupcima u EU. Danas, obzirom da je Hrvatska u EU, puno je lakše poslovati na tom tržištu.

Vidjeli smo da ste prisutni, sasvim logično, u primorskim zemljama. Ima li vaša franšiza potencijala u zemljama koje nemaju more?

Potencijal u destinacijama koje nisu vezane uz more, jezera ili rijeke nije tako velik. Imali smo dosta upita iz Srbije, posebno Beograda, i pokušali smo potencijalnim partnerima objasniti da promet na godišnjoj razini ne bi imao zadovoljavajući poslovni efekt.

Naime, mi smo usko vezani za sezonalnost, dakle, isključivo ljeto, ne mijenjamo često kolekcije već se držimo klasičnog  maritimnog koncepta. Iz tog razloga često predlažemo klijentima na takvim destinacijama da uzmu samo dijelove kolekcija koji im se uklapa obzirom na ponudu koju već imaju u svojim trgovinama.

Kako gospodarska situacija utječe na poslovanje franšiza?

Naravno da je globalna kriza i smanjenje potrošnje uopće imalo utjecaja i na naše poslovanje te ekspanzija u zadnjih nekoliko godina nije na razini očekivanog. No, kriza ima i svoje prednosti – lakše je doći do atraktivnih lokacija, manje su i prihvatljivije rente i najmovi na pojedinim lokacijama, recimo. Ako uspješno poslujete i u kriznim godinama i konkurentni ste i prisutni na tržištu kontinuirano više godina, to je već dobar znak da je posao kojim se bavite stabilan i da ima perspektivu.

Kakvi su daljnji planovi po pitanju širenja franšize? Odakle najviše stiže zainteresiranih?

Za iduću godinu imamo potvrđene nove lokacije u zemljama u kojima već poslujemo: Hrvatska – četiri lokacije, Crna Gora – jedna lokacija, i u toku su pregovori za Porto Montenegro, potom Bugarska, Ukrajina, Cipar i Italija – po jedna lokacija te neke nove destinacije koje su u pripremi – Kanada, Novi Zeland, Curacao, Portugal.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank