Ono što Srbiji nedostaje je kreativni poduzetnički duh. Pored nedostatka para za pokretanje biznisa, mladim ljudima nedostaje i volja. Primjerice, jedan mladi grčki poduzetnik napravio je koncept franšiznih radnji koje prodaju masline - jednostavan koncept, ali je zaživio... Siguran sam da i u Srbiji postoje proizvodi koji bi se u nekoj formi mogli lansirati kroz franšiznu prodaju...
Bojan Mitić
Ponedjeljak
03.12.2012
Tvrtka BJN vlasnik je nekoliko master franšiza, a uskoro će razviti i vlastitu. Bojan Mitić, direktor ove tvrtke, govori o strasti prema franšizama.
 

Franšizni koncept privukao je Bojana Mitića još dok je kao srednjoškolac boravio u Americi. I kada je došlo vrijeme za poslovne pothvate, postao je dio jednog uspješnog tima.

Tvrtka BJN vlasnik je master franšize nekoliko talijanskih brandova (7camicie, Sportstaff, Miss Roberta) i jednog britanskog (Quiz). Prvo, otkud uopće ideja o franšizingu, a potom - na temelju kojih kriterija birate franšize?

Sjećam se, u jednom malom gradu Grand Rapids u Michigenu, prvi sam put zapazio i oduševio se lancem restorana talijanske kuhinje “Pietro's”. Amerika je kolijevka franšiznih ideja, i zato nije neobično što je većina ljudi naviknuta na placebo efekt kvalitete franšiznih usluga. To znači da su ljudi uvjereni da je svaka Starbucks kava istog okusa i da je u bilo kojem Supercutts-u šišanje uvijek standardno, kao što bespogovorno prihvaćaju činjenicu da ništa što nije uspješan lanac i nije vrijedno postojanja. Komunikacija i tehnologija, sasvim prirodno, prate lansiranje takvih koncepata i nesumnjivo je da je franšizing nametnut i, samim tim, vrlo prisutan kao koncept poslovanja. Uostalom, i jedan dio poslovanja tvrtke BJN zasnovan je na principu franšizinga.
Što se tiče kriterija u odabiru, uzimajući u obzir tržište Srbije i modnih brandova, bilo je to pitanje konkurentnosti koncepta, odnosa cijene i kvalitete proizvoda, ali prije svega, pažljive analize uvjeta franšizodavca.

Tvrtka BJN ne samo da u Srbiji uspješno vodi više franšiza - već to radi i u inozemstvu! Za koje ste sve zemlje vlasnik franšize 7camicie i možete li nam reći nešto više o tom franšiznom odnosu? Imate li na svim tržištima na kojima ste do sada otvorili radnje - master franšizu? Koje naknade plaćate i kakva je forma ugovora potpisana?

Talijanske košulje pod markom 7camicie prodaju se u preko 400 radnji, u preko 60 zemalja u svijetu. Suradnja s tvrtkom Grandi Progetti srl Roma datira od 2008. godine, kada je radilo svega 36 radnji u Italiji i Španjolskoj, pa je razoj franšizne mreže ove kompanije bio razmjerno praćen i našim razvojem - otvaranjem franšiznih radnji u Makedoniji, Crnoj Gori, Bugarskoj, na Kosovu i Južnoafričkoj Republici, gdje smo i vlasnici master fransize.

Naime, u vrijeme kada smo uspostavljali suradnju sa "principalom", nije bilo naknada, posebnih uvjeta i kaznenih odredbi. Poslovni odnos je, u stvari, bio definiran prilično šturim ugovorom. Kako je sama tvrtka sazrijevala i razvijala se u multinacionalnu mrežu, tako smo i mi bili uvjetovani da prihvaćamo jasne definicije, modalitete i uvjete poslovanja, po izuzetno visokim standardima i kaznama za njihovo nepoštivanje. Kasniji franšizni partneri su, samim tim, nailazili na znatno veće ulazne barijere, pa se u pojedinim slučajevima, poslovanje pretvorilo u neuspješan pokušaj. Djelomično je to bila posljedica ekonomske krize, ali i neanalitičkog pristupa u donošenju odluka. Rijetkost je da se ekonomija skale podudara sa razvojem franšiznog koncepta u korist primatelja, i bez adekvatne podrške "principala", ishitren ili suviše brz razvoj često dovodi do raskida ugovornog odnosa.

Imate tri franšizni radnje 7camicie u Južnoafričkoj Republici. Otkuda na tom tržištu?

Shvatili smo da je tržište Južnoafričke Republike nedovoljno razvijeno u području franšiznog poslovanja, i zajedno s vodećim menadžerima "principala", procijenili da bi 7camicie koncept mogao biti uspješan. Paralelno s našim brendom, nove šoping molove u Johanesburu i Kejptaunu popunili su i ostali ancor brandovi predvođenim Inditex i Sixty grupom. Imajući u vidu kupovnu moć i ekonomsku stabilnost, tržište Južnoafričke Republike je podjednako zanimljivo kao tržista zemalja BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija, Kina), kao i tržiste zemalja Bliskog istoka, gdje je vrlo primjetan utjecaj globalizacije i razvoj franšiznih brandova. Grandi Progetti je pokrenuo projekt otvaranja 300 maloprodajnih objekata u Brazilu, dok je brand 7camicie nedavno pozicioniran u Šangaju i Pekingu. Izuzimajući haoute coutture brandove i koncept dizajnerskih radnji, ovo je prvi slučaj pozicioniranja talijanskog komercijalnog branda na vrlo konkurentnom tržištu NR Kine.

Kakav je franšizni odnos s ostalim brandovima koje zastupate?

Naša ideja je bila da pokušamo da identificiramo brandove s visokim potencijalom u ranoj fazi njihovog razvoja, i ugovorimo dugoročnu suradnju za trzišta gdje smo pozicionirali brand 7camicie. Pregovarali smo s mnogo kuća iz različitih oblasti i nailazili na razne biznis modele i različite poglede i shvatanja franšiznog koncepta. Talijanski poduzetnici se odlikuju sjajnim dizajnerskim rješenjima i kvalitetom prozivoda, ali, moram primijetiti, i nedostatkom profesionalnosti u poslovanju, dok je kod Britanaca, primjerice, to obrnuto. Ozbiljni franšizni koncepti moraju biti praćeni adekvatnim konsaltingom i jasnom vizijom razvoja, koja nerijetko nedostaje stvaraocima proizvoda, koji bi zapravo trebali da se odlikuju kreativnošću. Surađujući s britanskim brandom Quiz, koji se razvio u "fastfashion" koncept sa preko 100 radnji, blisko smo sarađvali i sa Buckingham Consulting-om, vodećom svjetskom kućom specijaliziranom za savjetovanje u području franšizinga, ali su nas savjetovali i drugi vodeći stručnjaci - Julian Bradford , tvorac mnogih franšizing koncepata, Eddie Bouer, Marc Ecko, Counter Burgera i dr.

Koliko je vremena potrebno da franšizoprimac u modnoj industriji povrati investiciju i od čega to ovisi? Budući da poslujete na mnogim tržištima u regiji, možete li usporediti Srbiju u tom segmentu s tržištima iz regije (Bugarska, Crna Gora, Makedonija)?

U prethodnom periodu, a mislim prije svega na razdoblje prije krize, maloprodaja je općenito bila u daleko boljoj poziciji. U Srbiji, konkretno, u posljednjih 10 godina, tržište je bilo "gladno" svega i mnogi franšizne marke su već u prvoj godini poslovanja ostvarivali tromjesnu stopu povratka investicije. Brendovi poput Replay, Miss Sixty, Puma, Massimo Dutty, a sa ponosom mogu reći i 7camicie, eksplodirali su na domaćem tržištu. Uspjeh je uvjetovan točnim proračunima troškova u odnosu na prodaju po metru kvadratnom i analizom racija i parametara. Što se tiče zemalja u regiji, iz kuta profitabilnosti, može se reći da nema velikih odstupanja sukladnog odnosa prihoda i rashoda. S modnog stajališta, nema sumnje da je svijest o modnim trendovima daleko istančanija u Srbiji, prije svega u Beogradu, u odnosu na regiju.

Kakvi su daljnji planovi za širenje mreže 7camicie i multibrend radnje Quiz?

Nova tržišta i širenje mreže brandova koje zastupamo uvijek su aktualna tema u kompaniji. Razgovaramo s partnerima iz nekoliko zemalja o zajdnički nastupu (Ukrajina, Bjelorusija), s tim da obazrivo sagledavamo sve aspekte u procesu donošenja odluka.

Uglavnom ste, kada je riječ o franšizama, u modnoj oblasti. Zašto samo modni brandovi?

Prije svega zbog toga što je tvrtka mlada i što nam je cilj bio da se fokusiramo na uspjeh u onome što znamo i volimo raditi. Prirodno je da se s razvojem javljaju želje i stvaraju mogućnosti za razvoj i u drugim domenama franšiznih koncepata. Tako se nedavno rodila ideja za formiranjem našeg branda, s ciljem da jednog dana budemo i sa druge strane, kao davatelj franšize, a što nije u domeni modne industrije.

Otvorili ste ćevabdžinicu Talimat i planirate širenje mreže. Hoćete li možda poslije iskustva kao franšizoprimac postati davatelj i u ovoj oblasti?

Koncept ćevabdžijske radnje Talimat razvijao se preko 2 godine unutar tvrtke. Ponosni smo na rezultate koje koncept postiže na samom početku i vjerujemo da se nakon test faze Talimat može dalje razvijati tako da postane prepoznatljiv lanac. Iznimna kvaliteta proizvoda je osnovna komparativna prednost na tržištu, a pored toga, sam koncept je specifičan i jednostavan, i kao takav ima potencijal da se razvija kao franšiza.

Kakvi su ekonomski i resursni potencijali srbijanskog tržišta za razvoj franšize u toj oblasti?

U oblasti ugostiteljstva konkurencija je izuzetno jaka, prije svega u Beogradu, a očekivanja i svijest kupaca na prilično visokom novou. Za razliku od drugih tržišta, Srbija nema razvijene franšizne lance u oblasti ugostiteljstva i tržište je uglavnom svedeno na kioske i skupe restorane, dok je u Europi i svijetu sve rasprostranjeniji trend restorana brze hrane s nižim cijenama i ugodnim ambijentom. U tom domenu prepoznajem potencijal za razvoj i otimanje dijela "kolača".

Ono što Srbiji nedostaje je kreativni poduzetnički duh. Pored nedostatka sredstava za pokretanje biznisa, mladim ljudima nedostaje i volja. Primjerice, jedan je  mladi grčki poduzetnik napravio koncept franšiznih radnji koje prodaju masline. Jednostavan koncept, ali je zaživio i u Grčkoj, i uspješno funkcionira u nekoliko drugih zemalja. Siguran sam da i u Srbiji postoje proizvodi koji bi se u nekoj formi mogli lansirati kroz franšiznu prodaju. Još samo da se pokrenu poduzetni ljudi sa dobrim idejama...