05.06.2015

Dobar početak

Zainteresirani za franšizno poslovanje imali su koncem svibnja priliku uživati ​​u Opatiji, a na prvom FEC-u upoznati predstavnike struke, čuti štošta novo i, najvažnije, razgovarati sa 10 franšiznih sustava.

Opatija je ne samo lijep jadranski grad, već i grad velike kongresne tradicije. Desetljećima su se ekonomisti stare Jugoslavije, a sada se, godinama, i ekonomisti Hrvatske, tu okupljaju na svojim godišnjim skupovima. Opatija je tako, može se reći, jedna od "ključnih riječi" kada se spomene ekonomija i "skup, kongres ili savjetovanje"... Nije, međutim, samo tradicija, već i sama ljepota kraja, izvanredan ambijent i, reklo bi se, odlično odabrano vrijeme za događaj (petak i subota, krajem svibnja) doprinijelo da Opatija bude odabrana i za prvi sajam franšiza – FEC 2015 – koji je 29. i 30. svibnja održan u hotelu Royal.

Surf'n'Fries Fot. PROFIT system

Kad se uzme u obzir da niti jedna zemlja ove regije nema specijaliziran i samostalan sajam franšiza, pionirski pokušaj svih organizatora i partnera sajma u Opatiji za svaku je pohvalu.

FEC je osimšljen kao sajam franšiza, financijskih i konzultantskih usluga. Posebno raduje da su se u organizaciju uključile razne institucije – pored glavnog organizatora, Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Rijeka, u organizaciju su se uključile i Primorsko-goranska županija i Grad Opatija, zatim Hrvatska obrtnička komora, brojne turističke zajednice i – partneri. Upravo, podrška i prisustvo partnera bilo je posebno interesantno i važno – oko FEC-a su se okupili i Unioncamere Veneto, Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, Financijska agencija FINA, a kao kuriozitet među njima, našao se i riječki fast-food lanac Surf'n'Fries, koji je samo u posljednje dvije godine uspio "prenijeti" svoj koncept na tržišta Austrije, Mađarske, Rumunjske, Vijetnama i Norveške. Među medijskim partnerima sajma bila je i naša "matična kuća", izdavač regionalnih Franchising portala – PROFIT system.

Sajmovi franšiza u regiji, pokazalo se, nemaju previše uspjeha – niti jedna od zemalja regije kao da nije pronašla "magičnu formulu" za uspješan sajam. Tako je, bar prije samog FEC-a, izgledalo da će i ovaj pokušaj, bez obzira na odličan tim koji je stajao iza organizacije, biti tek djelomično uspješan i ostati tek samo pokušaj. Na sreću, ima odličnih izgleda da to ne bude tako.

Pored brendova iz Hrvatske, kojih je bilo i najviše (8 sustava), svoje franšizne sustave na FEC-u predstavila su i dva koncepta iz Srbije – što je važno i zbog toga što manifestaciji daje i prijeko potrebnu, regionalnu notu. Priliku za prezentaciju iskoristilo je i nekoliko konzultantskih kuća, odvjetničkih ureda i jedna banka, a štandove su imali i svi partneri sajma – u ovom slučaju, kako smo rekli, ne mali broj. Pored spomenutih organizatora, od kojih je svaki imao svoj štand, bili su tu još i Turistička zajednica Kvarnera, Turistička zajednica Grada Opatije, grupacija Milenij hoteli.

Od franšiznih sustava predstavili su se lanac mini pekara Peck-Snack, koncepti za mršavljenje Xtravaganza i Body Creator, samouslužna praonica LG Loundry Lounge, centar zdravlja Nado, kreatori inovativnog marketinškog alata Eco Point, pomenuti Surf'n'Fries te još jedan brend iz Rijeke u usponu – King's Caffe. Iz Srbije stigli su lanac mini pekara Mini Pani i FlyFly Travel, turistička agencija specijalizirana za prodaju avio-karata.

Otvoreni za sve

Ono što se očekivalo i ostvarilo jeste da sajam najveći broj posjetitelja privuče iz Hrvatske. Zainteresiranih je, međutim, bilo iz čitave regije – došli su iz Srbije, Makedonije, Crne Gore. Iako je ulaz bio slobodan, primjetno je da je posjećenost bila neusporedivo veća prvog dana, djelomično i zbog toga što je jedan ovakav sajam – posvećen isključivo franšizingu – novina u ovom dijelu Hrvatske. Ne treba zanemariti ni to što su svi dodatni programi – konferencija, okrugli stol i panel rasprava – te B2B susreti između izlagača i potencijalnih poslovnih partera, također održani prvog dana. Drugi dan sajma, jednostavno, ostao je "uskraćen" za ovu vrstu sadržaja.

To je, s druge strane, izlagačima ostavilo mnogo više "prostora" za razgovor i upoznavanje s posjetiteljima koji su bili zainteresirani za ovaj vid poslovanja. Posebnu draž ovim susretima dalo je i to što su izlagači s potencijalnim primateljima franšize mogli pričati, ne samo za štandovima, već i na terasi hotela, s pogledom na more – u neposrednijoj, prijatnijoj i svakako manje formalnoj atmosferi.

Nezaobilazna  edukacija

Konferencije i panel rasprave obvezni su sadržaji ovakvih sajmova – to je prilika da ljudi koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla "iz prve ruke" čuju mišljenja stručnjaka i iskustva poduzetnika koji već rade ili razvijaju vlastite franšizne sustave.
Sajam u Opatiji nije bio izuzetak – ponudio je bogat program. Konferencija o franšiznom poslovanju, pokušala je kroz konkretne primjere, iz kuta i na temelju iskustva postojećih davatelja i primatelja franšize, približiti ovaj model poslovanja – kako odabrati, a zatim i započeti posao kupnjom franšize, kako zaštititi franšizni koncept kao intelektualno vlasništvo te koliko je franšizing pravno reguliran, samo su neke od tema kojima su se bavili sudionici konferencije. Pored odvjetnika i franšiznih konzultanata, kao neposredni "glasovi branše", pričali su vlasnici i predstavnici franšiznih brendova Redac point, IQS (I Quit Smoking), Pek-Snack, Body Creator i Surf'n'Fries.

Foto: King's Caffe Pub i štand na FEC-u 

Okrugli stol, koji je organizirala Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, vodila je mr. sc. Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i potpredsjednica Europske franšizne federacije, a svoja su mišljenja iznijeli dr. Katalin Mandel, izvršna direktorica Mađarske franšizne asocijacije, dr.sc. Igor Pavlin, glavni tajnik Slovenske udruge za franšizno poslovanje, Milan Ristić, samostalni savjetnik pri Privrednoj komori Srbije te Igor Bogojević, direktor Adriatic tvrtke Profit systema i direktor Franchising portala Adriatik regije.
Zanimljivo je da je diskusija o preduvjetima za razvoj franšizinga vrlo brzo prerasla u diskusiju o preprekama za razvoj franšizinga, a većina se sugovornika složila da kočničar nije prije svega nedostatak financija, već sam okvir – legislativni i opći ekonomski ambijent. Također, ne manje važno, i nedovoljna edukacija o franšizingu u čitavoj regiji. Možda je šteta što je diskusija organizirana na engleskom jeziku, te joj je – i zbog toga – prisustvovalo relativno malo slušatelja.

Druga panel rasprava bila je posvećena izvorima financiranja koji bi se mogli iskoristiti za poticaj poduzetništva – fokus je u ovom slučaju bio na fondovima Europske unije i bankarskim kreditnim programima. U okviru panela predstavljeno je i Udruženje komora regije Veneto, kao jedan od primjera za dobru suradnju između Italije i Hrvatske.

Dobar početak

Kad se uzme u obzir da niti jedna zemlja ove regije nema specijaliziran i samostalan sajam franšiza, pionirski pokušaj svih organizatora i partnera sajma u Opatiji za svaku je pohvalu. Prvi je sajam i trebao biti "opipavanje pulsa", a danas, nakon dobrog iskustva, organizatori se imaju pravo nadati ne samo da će sajam postati tradicionalan događaj, već i da će trajati kao smotra regionalnog karaktera. Put od tisuću milja, uostalom, počinje prvim korakom.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank