12.08.2015

Koliko si dobar primatelj franšize?

Imate novca, htjeli biste franšizu, ali mislite da ćete sve dobiti "na pladnju" te da profit "pada s neba" – u tom ste slučaju ipak daleko od idealnog primatelja franšize.

Nijednom franšiznom sustavu ne treba "reklama" da se neki od njegovih objekata zatvorio ili da, pak, loše posluje, ili da se u njemu ne poštuju svi standardi definirani u ugovoru ili franšiznom priručniku. Zato je, nakon samog uspostavljanja franšize, izbor primatelja sljedeći važan korak. Naši se sugovornici slažu da u zemljama regije nije jednostavno pronaći dobrog primatelja franšize. Suglasni su da, kao i svatko tko se upušta u privatni posao, primatelj mora biti uporan, vrijedan i odgovoran, no, ono što ga mora razlikovati od ljudi koji se na put poduzetništva upućuju sami, jeste sposobnost da se drži pravila, instrukcija i standarda koje dobiva od davatelja franšize.

Ilustracija Fot. PROFIT system

Vrijedan, odgovoran i voljan držati se pravila, instrukcija i standarda koje dobiva od davatelja franšize – to su, u najkraćem, osobine koje bi trebao imati idealan primatelj franšize

Kornelia Schild, rukovoditeljica direkcije prodaje i marketinga u najvećem franšiznom sustavu u Srbiji – Mini Pani, kaže da je glavna prepreka u pronalasku primatelja – početna investicija. – Unatoč tome što je naša franšiza vrlo dostupna i moguće je sa minimalnim ulaganjem pokrenuti novi biznis, kada čuju da nešto moraju uložiti da bi započeli posao, pojavi se blokada. Vjerujem da je jedan od razloga taj što je pojam franšizinga još uvijek nedovoljno poznat u Srbiji i regiji. Mnogi od njih misle da je davatelj onaj koji ulaže sav novac, a oni su samo zaposleni. Zbog nedostatka promocije i popularizacije franšiznog poslovanja, još uvijek se, nažalost, ne prepoznaje potencijal franšiznog poslovanja kao vrste pomoći u proširenju postojećeg posla, u započinjanju novog posla ili kao način samozapošljavanja – objašnjava ona.

Foto: Kornelia Schild, MiniPani i Nevena Petrović, FitCurves

Iako se slaže da nije jednostavno pronaći primatelje franšize, Nevena Petrović, zadužena za širenje franšizne mreže fitness klubova FitCurves, kaže da se najčešće primatelji javljaju sami, a da se daljnjom analizom utvrđuje jesu li oni dobri kandidati ili ne. – Nije jednostavno reklamirati franšizu ljudima koji možda imaju dovoljno kapitala da je kupe, ali ih ne zanima oblast kojom se data franšiza bavi. S druge strane, često se jave entuzijasti, koji žele i imaju jaku volju raditi, ali kojima je teško pribaviti početni kapital – kaže ona.

Najveća razlika između dobrog i lošeg primatelja franšize, prema mišljenju Luke Dragaševića, direktora prodaje u franšiznom sustavu FlyFly Travel, jeste odnos prema poslu, spremnost na naporan rad i maksimalnu angažiranost, kako bi se postigao željeni uspjeh. – Od primatelja očekujemo da budu energični, kreativni i spremni na naporan rad. Tražimo ljude koji će prihvatiti naš način rada, naše standarde, koji su se pokazali uspješnima. Potrebno je da primatelji franšiza budu timski orijentirani, željni uspjeha, ljudi koji imaju viziju i koji su svjesni da uvijek postoji prostor za napredak – kaže Dragašević.

Franšiza, prema riječima Kornelie Schild, odgovara onim pojedincima koji nemaju vlastite ideje, ali su uporni i vrijedni, imaju potrebni kapital i odgovarajući poslovni prostor. – Iako izgleda da primatelj franšize dobiva "sve na pladnju", ipak, pored kapitala, treba imati i smisao za vođenje posla – ističe ona i dodaje da je poštivanje dogovora i pravila iz ugovora od izuzetne važnosti. – Dugogodišnja praksa pokazuje da su najuspješnije one MiniPani franšizne jedinice koje su u formi "obiteljskog posla", kada primatelj franšize svoj status rješava samozapošljavanjem – naglašava Schild.

Poštivanje instrukcija koje dobiva kupac franšize, poštovanje branda koji je netko gradio godinama ili možda desetljećima, ključne su stvari u franšizingu, ističe Nevena Petrović. – Stoga je važno da primatelj bude odgovorna osoba koja će organizirati posao za vlastito dobro, dobro klijenata ili potrošača i samog franšiznog sustava. Kupac franšize nikako ne bi smio sebi dopustiti da ugrozi čitav lanac franšize neodgovornim poslovanjem koje se ne uklapa u standarde koje je franšiza propisala. To bi skupo moglo koštati kupca franšize, ali i čitav brand. Jako je važno zadržati svijest o tome da ispred franšize koju ste kupili stoji organizacija čiji ste vi jedan dio i stoga se treba držati pravila koje je franšiza uspostavila – ističe Petrović.

Svi se sagovonici slažu da potraga za dobrim kandidatima može potrajati mjesecima, pa i godinama. Kako je još ranije za Franchising portale izjavio Miloš Dežnak, nositelj master franšize kanadske konsultanstske kuće Match Point, statistike te tvrtke – koja spaja davatelje i primatelje franšize – pokazuje da je potrebno 60 kandidata da bi se došlo do jednog potpisivanja franšiznog ugovora, odnosno, kvalitetnog kandidata.

– Statistika za zemlje ove regije, međutim, mnogo je gora – kaže Dežnak i dodaje da je pored nedostatka kapitala, naročito za skuplje franšize, otežavajuća okolnost i to što većina potencijalnih primatelja franšize zapravo ni ne zna što sve franšizing podrazumijeva.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank