Udobno smješteni u franšizu

Ponedjeljak
17.08.2015
U posljednjih nekoliko godina gradovi u regiji postali su bogatiji za nove hotelske brandove. Mnogi su od njih franšize, poput Holiday Inna u Beogradu, Marriotta u Sarajevu, Hiltona u Skoplju i Zagrebu...
 

Velika je vjerojatnost da ste tijekom svog ljetnog odmora na različitim meridijanima boravili u nekoj od hotelskih franšiza. Hotelska industrija, zapravo, jedna je od branši u kojoj je franšizing najrazvijeniji i –najrasprostranjeniji. Upravo kroz franšizni model poslovanja mnogi su svjetski brandovi stigli i u zemlje ove regije. Nedavno je u Beogradu otvoren Holiday Inn Express, Sarajevo je u srpnju dobilo drugi Marriott, a u Podgorici planirano otvaranje Hiltona, dok nekoliko hotela pod tim brandom već posluje u Hrvatskoj, bilo kao franšiza, bilo kroz menadžment ugovore.

Foto: Matt_Weibo / Flickr

Od nekretnina do franšize

Primjećeno je da su mnogi hotelski brandovi tijekom godina u potpunosti promijenili svoj poslovni model –  može se reći da su sve manje bili hotelijeri, a više radili na jačanju branda, prodaji i marketingu. Moglo bi se, zapravo, reći da su sa modela koji je baziran na posjedovanju nekretnina, odnosno, izgradnji hotela, prešli na model utemeljen na naknadama, odnosno –  na franšizing. Na taj način ne samo da širom svijeta jačaju svoj brand, jer se bolje i brže šire, već i povećavaju prihode uz smanjenje rizika investiranja.

Franšizing u hotelskoj industriji javio se pedesetih godina prošlog stoljeća, a pionirom se smatra Holiday Inn. Masovni trend usvajanja franšizinga kao glavnog poslovnog modela u hotelijerstvu vezuje se, pak, za 1992. kada je tadašnji Marriott Corporation podijelio svoje vlasništvo na dva odvojena entiteta – Marriott International, čiji je zadatak bio upravljati hotelima i davati franšize i Host Marriott, koji je zadržao vlasništvo nad čitavom imovinom. U to vrijeme, Marriott Corporation posjedovao je 136 hotela, 415 hotela bilo je pod menadžment ugovorom, a 195 pod franšizom. Usporedbe radi, u ožujku 2013. Marriott International posjedovao je šest hotela, iznajmljivao 38 hotela, pod menadžment ugovorom imao 1.021 hotel, a pod franšizom 2.571 hotel.

Većina velikih hotelskih brandova od tada prati ovaj trend.

U prosincu 2012. IHG, matična tvrtka brendova Holiday Inn i Crowne Plaza, posjedovala je 4.192 sobe, 170.998 soba bilo je u hotelima pod menadžment ugovorom, a 500.792 u hotelima pod franšizom. Starwood Hotels & Resorts Worldwide, primjerice, imao je povećanje prihoda nakon uvođenja poslovanja baziranog na naknadama, to jest, franšizirnih nakanada i hotela s ugovorima o menadžmentu. Trenutno, na taj način posluje oko 90 posto ukupnog portfelja tvrtke, u usporedbi s 21 posto 2004. godine. Dugoročno, Starwood planira generirati 80 posto prihoda od svog poslovanja baziranog na naknadama.

Foto: Daniel Oines/Flickr

Franšizing u hotelijerstvu sasvim je očekivano najrazvijeniji u SAD, te ne čudi što su i u drugim zemljama diljem svijeta uglavnom prisutni brandovi s američkog tržišta (Hilton, Choise Hotels, IHG, Best Western, Hampton). Oni se ujedno svrastavaju i u najveće svjetske franšize u ovom području. Kako navodi londonska konzultantska kuća HVS u svom istraživanju "Franšizing u hotelijerstvu u Europi", procjenjuje se da 70 posto hotelskih brandova u SAD posluje pod poznatim brandom, a da 50 posto hotela u toj zemlji, zapravo, jesu franšize.

U Europi, kako kažu, podaci nisu najpouzdaniji jer poslovanje nije u potpunosti transparentno. Advokatksa kuća DLA Piper navodi da oko 30 posto hotela u Europi posluje pod nekim od poznatih brandova, što znači da ima menadžment ugovor ili su, pak, klasične franšize. Jedan od razloga što Europa kaska za SAD, kako kažu u ovom izvještaju, jeste i taj što je Stari kontinent skup različitih tržišta, s različitim potrebama potrošača, te brand poznat u Francuskoj, ne mora nužno biti popularan u nekoj drugoj zemlji. Sudeći prema konzultantskoj kući FranchiseDirect i njihovoj listi najrasprostranjenijih franšiza u Europi, najveći europski franšizni hotelski lanci dolaze iz Francuske, među kojima su: Accor, Ibis, Campanile, Kyriad, Balladins, Mercure, a izdvaja se i jedan iz Nizozemske – Golden Tulip.


Popularno na forumu

„Mala kuća“ putujuća

POZDRAVLJAM VAS SVE U IME GOSPODNJE, ŽELIM DA ZNATE DA VAS NIKADA NE MOGU ZVESTI POGREŠNO... DOBIO SAM ZAJAM OD 25,000 EURA SA 3% KAMATE OD PRAVOG ZAJMODAVCA. ON SE TAKOĐER...

6 komentara
zadnji 18.03.2024
„Mala kuća“ putujuća

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

6 komentara
zadnji 17.01.2024
„Mala kuća“ putujuća

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

6 komentara
zadnji 17.01.2024
„Mala kuća“ putujuća

Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...

6 komentara
zadnji 29.09.2023
Direct Booker osvaja jug

Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...

3 komentara
zadnji 29.09.2023
„Mala kuća“ putujuća

Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...

6 komentara
zadnji 29.09.2023
Direct Booker osvaja jug

Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...

3 komentara
zadnji 29.09.2023
Direct Booker osvaja jug

Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...

3 komentara
zadnji 28.09.2023