23.09.2015

Na istoj lađi

Češki CrossCafe u svom lancu ima 23 kafeterije i namjerava se i dalje širiti kroz franšizu. Što su naučili radeći u franšizingu i kako se nose s drugim brandovima na tržištu?

Za samo osam godina postojanja CrossCafe uspio je postati jedno od omiljenih mjesta za ispijanje kave u Češkoj. Unatoč tome što je pušenje u CrossCafe-u strogo zabranjeno... Za sve ostale uobičajene društvene rituale koji "dobro idu" uz kavu – druženje, priču, čitanje, rad na kompjuteru – vrata CrossCafe-a širom su otvorena. Ovih dana, novu kafeteriju ponovno je dobio Hradec Kralove, grad na sjeveroistoku Češke koji ima oko 90 tisuća stanovnika. Činjenica da je ovo četvrti CrossCafe u gradu, možda dovoljno govori o tome koliko je koncept popularan.

CrossCafe, kafeterija Fot. CrossCafe

Uspješan je jedino onaj franšizni partner iz čijeg kafića mušterija izađe zadovoljna i sa mnogo razloga za povratak.
Jan Janak, vlasnik koncepta CrossCafe Original

Na češkom tržištu, kafeterije imaju i mnogo poznatija imena iz branše – američki Starbucks i britanski Costa Coffee – i to ne mali broj. Starbucks ima 12, Costa Coffee čak 30 kafeterija – međutim, treba istaći da se najveći broj tih kafeterija nalazi u Pragu. Kad je 2007. otvorio prvi CrossCafe u Plzenu, vlasnik koncepta nije ni slutio da će za kratko vrijeme uspjeti otvoriti lokale u šest gradova Češke. To što se radi o domaćem brandu, igralo je, zapravo, veliku ulogu.

– Mi smo, prije svega, domaća tvrtka. Sve se važne odluke donose u Plzenu, ne u New Yorku ili Londonu. Zato i možemo brže reagirati na tržišne uvjete, osmisliti i sprovesti promjene, tako da smo uvijek konkurentni. Prednost je i to što dobro poznajemo ukus čeških potrošača, što izravno utječe na ponudu i kombinacije proizvoda u našim kafeterijama – objašnjava Jan Janak, vlasnik koncepta CrossCafe Original. To može biti, smatra on, ogromna prednost u odnosu na multinacionalne lance, koji imaju istu ponudu u Pragu, Los Angelesu ili Tokiju.

– Mnogo se toga i promijenilo otkako smo otvorili prvi kafić. Koncept se, zapravo, stalno razvija, mijenjao se dizajn interijera, mijenja se asortiman. Iako zvuči neobično, nedavno smo, primjerice, počeli služili i juhe – kaže Janak te dodaje: – Možda jedina konstanta u tom neprekidnom procesu mijenjanja jeste naša želja za gradnjom koncepta. No, i to najviše jer još uvijek postoje ljudi koji ga žele prihvatiti i razvijati kao vlastiti biznis.

Ta želja je neminovno vodila razvoju franšize.

Iako se primatelji CrossCafe franšize biraju po istim kriterijima i prolaze strogu selekciju, Janak kaže da, na kraju, svatko od njih vodi i razvija kafeteriju pomalo drugačije i na svoj način. – Za nas je, međutim, bitan i uspješan jedino onaj partner iz čijeg kafića mušterija izađe zadovoljna i sa mnogo razloga za povratak. Iskustvo primatelja franšize je izuzetno važno, jer ono što nam oni imaju kazati, služi kao inspiracija i najbolji pokazatelj što potrošači žele – naglašava Janak.

– S druge strane, ako postoji nešto što primatelj franšize ne zna ili ne može sam riješiti, mi smo tu da pomognemo. Uvijek im govorim da plovimo na istoj lađi – dok primatelj franšize šeta po palubi i pažljivo osmatra, franšizodavac je u potpalublju, brine se da sve funkcionira kako treba – slikovito opisuje odnose u franšiznim sustavima.

Iako već godinama daju franšize, CrossCafe ne odustaje od otvaranja vlastitih lokala. – Nastojimo izbalansirati broj franšiznih kafeterija i onih u našem vlasništvu. I baš zbog toga što je omjer uvijek bio takav, mi smo stjecali ogromno iskustvo, i na temelju toga, mogli prenositi znanje i kvalitetno razvijati mrežu franšiza – kaže Janak.

Potpora na koju primatelji franšize mogu računati uključuje pomoć pri odabiru, uređenju i opremanju lokala, obuku vlasnika i svih zaposlenika, pomoć pri samom otvaranju, kao i redovitim marketinškim kampanjama.

Izvor: Franchising.cz

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank