Sajam po mjeri poduzetnika
U varšavskoj Palači kulture i znanosti ove godine, tijekom 13. Sajma franšiza, skoro je svaki kvadrat prostora bio zauzet. Na sajmu se predstavilo 150 franšiznih sustava, što je značajno više u odnosu na prošlu godinu kada ih je bilo 115. Najveći sajam franšiza u centralnoistočnoj Europi ne samo da iz godine u godinu bilježi rast broja izlagača, već i posjetitelja. Prvi put, među izlagačima bila su i dva sustava iz Hrvatske – Surf'n'Fries i King's Caffe. Osnovni motiv izlagača, bilo da je riječ o domaćim sustavima kojih je bilo i najviše, ili pak onima s drugih tržišta, jeste izravna komunikacija s potencijalnim primateljima franšize na poljskom tržištu, koje, sa svojih 40 milijuna stanovnika i BDP-om od gotovo 14.000 dolara, predstavlja ozbiljan poslovni izazov. Prema podacima PROFIT systema, konzultantske kuće i organizatora ovog sajma (koja je izdavač portala Franchising.hr), u prethodnih 12 godina čak je 500 tvrtki pronašlo primatelje franšize upravo na sajmu u Varšavi.
Postoji nekoliko sustava iz ove regije za koje mogu reći da su spremni za sajam, ali uz određene "predradnje". Prije svega, trebalo bi da su se već dokazali i učvrstili na domaćem tržištu. Između ostalog, na našim portalima stalno i otvoreno ukazujemo na sve aspekte koje jedan sustav treba ispuniti da bi se uopće mogao nazvati "franšizom" – da ima spreman franšizni paket, uređen sustav regrutacije i komunikacije s kandidatima, uređeno pitanje žigova, da poznaje zakonsku regulativu i tržište koje želi osvojiti...
Igor Bogojević, PROFIT system
O tome kako je protekao sajam u Varšavi, zbog čega se izlaže na sajmovima i postoje li sustavi s ovih prostora koji zadovoljavaju kriterije ove manifestacije, razgovaramo s Igorom Bogojevićem, direktorom PROFIT systema za Adriatik regiju.
Možete li nam reći po čemu je Sajam franšiza u Varšavi specifičan?
Sajam u Varšavi je interesantan jer se odmah vidi da je stvoren po mjeri poduzetnika – i onih koji stoje iza franšiznih sustava i posjetitelja koji su došli vidjeti, porazgovarati, upoznati se, i najzad, kupiti franšizu. U osnovi, tema i fokus ovog sajma jesu biznis i komunikacija. Za razliku od spektakularnosti i pompe koja, recimo, prati najveći europski franšizni sajam – sajam u Parizu, varšavski je svedeniji, i rekao bih, primjereniji tržištima centralnoistične Europe. Vidjet ćete da su štandovi odmjereniji, skromnijeg formata i da – prije svega – pozivaju na razgovor. Također, zanimljivo je, ali i izuzetno važno, što posjetitelji sajma u Varšavi najčešće imaju priliku izravno i otvoreno pričati ili sa samim vlasnicima ili s visoko pozicioniranim menadžerima koncepta. Posjetiteljima to prija, ulijeva im dodatno povjerenje u sustav, i to se primjećuje. Ljudi su naviknuli da slobodno prilaze, pitaju, razgovaraju, jer neophodno je upoznati brand i koncept prije nego što se odluče za kupnju franšize.
Spomenuo bih, najzad, još jedan kuriozitet sajma u Varšavi koji uopće ne treba zanemariti – ovaj sajam ima i "humanije" vrijeme trajanja, budući da počinje u 10, a završava u 17 sati. Jednostavno, polazi se od pretpostavke da izlagač toliko može biti fokusiran i spreman izaći u susret zainteresiranim kandidatima, što je ključno za uspostavljanje dobre komunikacije i suradnje.
Kakvi su se sve franšizni sustavi predstavili na ovom sajmu?
Najveći je broj izlagača, što je i očekivano, došlo iz same Poljske. Međutim, bilo je i sustava iz SAD, Portugala, Ukrajine, pa i dva sustava iz Hrvatske. Opet, ono što je opći dojam i što izdvaja sajam u Varšavi, jeste fenomen da su u najvećem broju zastupljeni mali, dostupni biznisi, za koje ne treba izdvojiti ogromne investicije i koji su upravo – po mjeri poduzetnika. Vjerujem da bi ljude iz zemalja ove regije, recimo, iznenadilo i što sve može biti franšiza – edukativni koncepti za djecu, dostava vode, čišćenje, pranje automobila, pa i prodaja električne energije... U Poljskoj je, također, franšizing snažno razvijen u financijskom sektoru, te su među izlagačima bile banke, leasing kuće, osiguranja. Područje s najvećim brojem izlagača je, rekao bih tradicionalno, gastronomija, a ove godine, najviše je bilo picerija.
Foto: Sajam franšiza u Varšavi; PROFIT system
Kakav je "profil" posjetitelja koji dolaze na sajam?
Postoje dvije izrazite grupe posjetitelja. Prvi su oni koji nemaju jasnu ideju, sem što žele "kupiti biznis", i oni uglavnom dolaze vidjeti ponudu i informirati se. Druga su skupina "zreli kandidati" koji znaju zašto dolaze i koji već imaju želji razgovarati s određenim sustavima. Iskustvo nam pokazuje da je najveći broj njih dobro informiran o tim franšizama – smatramo, i zbog toga što su redovito koristili i prate naše alate poput Kataloga franšiza i Prezentacija u novinama i na portalima, što čitaju članke u našim medijima, koriste forume... Oni su došli na sajam jer ga vide kao "šlag na torti". Dakle, ne da se raspitaju, već da čuju detalje, da upoznaju one koji stoje iza biznisa, da osjete ima li "pozitivne energije" i, na kraju, da sklope posao. Upravo zbog toga, tvrtke koje izlažu moraju biti spremne ne samo da prezentiraju koncepte, već da imaju pouzdane i dobro obučene ljude koji će odgovarati na brojna i vrlo konkretna pitanja.
Pomenuću i to da je ove godine sajam posjetilo i nekoliko ljudi iz Srbije. Među njima bilo je i onih koji već imaju biznis i razmišljaju da ga prošire kroz franšizu, pa su željeli na sajmu razgovarati s drugim sustavima i vidjeti bi li se i sami pojavili iduće godine. Ali, bilo je i onih koji su "pošli po ideju za kupovinu biznisa".
Kada je sustav spreman za izlaganje na sajmovima i ima li, prema Vašem mišljenju, sustava s ovih prostora koji su spremni i mogli bi se pojaviti u Varšavi?
Većina sustava u Poljskoj vrlo je ozbiljno ustrojena. To je osnovni preduvjet. Najveći broj među njima su upravo naši klijenti – to su tvrtke kojima je PROFIT system pomagao u razvoju franšiznog sustava, koji su izlistani u našim Katalozima franšiza, i najzad, o kojima redovito pišemo u našim medijima... Oni, dakle, imaju sve ono što neki koncept čini pravom franšizom – spreman ne samo cijeli franšizni paket, već i neko iskustvo iza sebe. Za njih je sajam, ponavljam frazu, "šlag na torti". Pošto imamo mnogo iskustva, nikada ne savjetujemo sustavima koji nisu do kraja ustrojeni da se pojave na sajmu – svaka mana i nedorečenost će se suviše lako pokazati.
Ove godine, kako smo već spomenuli, izlagale su dvije hrvatske tvrtke – Surf'n'Fries i King's Caffe, koje su došle da se upoznaju sa velikim tržištem i odlično je što su se predstavili. To jesu zreli i uređeni sustavi, spremni za izlaganje. Međutim, naša je preporuka da svatko tko želi izlagati, prethodno publiku u Poljskoj upozna s franšizom i poslovnim modelom da bi, tek na kraju, probudio osobnu zainteresiranost i ponudio sve odgovore na samom sajmu. Zbog toga uporno ponavljamo da je važno razmotriti i set alata koje PROFIT system franšiznim sustavima nudi – između ostalog i pojavljivanje na našim portalima ili u novinama – jer ljudi u Poljskoj žele pronaći informacije u franšiznim medijima u koje imaju povjerenje, prije nego što stupe u direktan kontakt s izlagačima.
Postoji nekoliko sustava iz ove regije za koje mogu reći da su spremni za sajam, ali uz određene "predradnje". Prije svega, trebalo bi da su se već dokazali i učvrstili na domaćem tržištu. Između ostalog, na našim portalima stalno i otvoreno ukazujemo na sve aspekte koje jedan sustav treba ispuniti da bi se uopće mogao nazvati "franšizom" – da ima spreman franšizni paket, uređen sustav regrutacije i komunikacije s kandidatima, uređeno pitanje žigova, da poznaje zakonsku regulativu i tržište koje želi osvojiti... Ako sustav ovo ne može napraviti sam, trebao bi se obratiti konzultantima za pomoć. Nažalost, razina razumijevanja potrebe za profesionalnom pomoći još je uvijek niska, baš kao i za predstavljanje sustava u medijima.
Moja je preporuka da zainteresirani prvo dođu na sajam individualno, vide kako izgleda i razgovaraju s nama kao organizatorima, a u međuvremenu, da ozbiljno pripremaju sustav za nastup na poljskom tržištu. Kao što sam istaknuo, neki su to već učinili ove godine. Za one koji, generalno, razmišljaju o izlaganju na sajmovima franšiza, naša su preporuka svakako Varšava i Pariz. To jesu dvije škole, ali su to sveobuhvatni i nama vrlo primjereni sajmovi. Za oba sajma, mi, kao vid podrške razvoju poznavanja franšizinga, dajemo besplatne ulaznice – čitatelji naših portala samo trebaju pratiti članke posvećene ovim sajmovima, ili rubriku Sajmovi i događaji, a sve ostalo je – vrlo jednostavno.
V. Lapčić/ N. Bogojević
pročitajte članke
Što je potrebno i tko može postati primatelj franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik Solution Laba
„Moć franšizinga? Postoje procedure, nema puno otvorenih pitanja, sve je pokriveno uputama temeljenim na našem iskustvu”, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za djecu.
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
In memoriam
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...