01.12.2015

Obuka – siguran put do franšize

Osim preuzimanja branda, kupnja franšize prije svega podrazumijeva – „kupnju“ znanja. Najveći dio znanja primatelji franšize dobivaju tijekom obuke, obvezne i nezaobilazne etape, bez koje se franšizni sustavi ne mogu smatrati potpunim.

Poduzetnici koji se odluče za kupnju franšize najčešće to rade jer nisu sigurni kako da sami pokrenu posao ili ne žele trošiti vrijeme na osmišljanje poslovnog koncepta "od nule", kad već mogu kupiti znanje (know-how) koje su izbrusili iskusni sustavi. U tom smislu, obuke, kroz koje se najvećim dijelom višegodinje znanje davatelja franšize prenosi novim partnerima, predstavljaju jedan od najvažnijih elemenata franšizinga. Tijekom obuka, primatelji franšize trebali bi dobiti znanja iz svih segmenata poslovanja.

Ilustracija Fot. PROFIT system

Obuke bi, po pravilu, u svim franšiznim sustavima trebale biti "zaokružene" Operativnim priručnikom – sveobuhvatnim i detaljnim opisom svakog segmenta sustava i procedura poslovanja koje će primatelji franšize moći koristiti svakodnevno.

Jelena Ristić, franšizna menadžerica u turističkoj tvrtki "Fly Fly Travel", kaže da svaki primatelj franšize i svi njeni zaposlenici prolaze kroz niz obuka i spremaju se za sve izazove poslovanja. To je preduvjet za početak rada i poslovanja u ovoj franšizi. – Pohađa se obuka za rad u globalnom sustavu za rezervaciju i prodaju avio-karata, zatim obuka za prodaju turističkih aražmana i putnih osiguranja. Obuke su teorijskog karaktera i nadovezuju se na praksu po poslovnicama, odnosno, na direktan rad s strankama.Trajanje obuke je mjesec dana, po potrebi i duže. Osim obuka za rad u prodaji, neophodno je proći obuku i u svim našim sektorima –marketing, pravni odjel, sektor za subagente, korporativne klijente – objašnjava Jelena Ristić.

Radi što kvalitetnijeg usluživanja klijenata, uvijek postoji potreba i za dodatnim obukama, kaže ona.

– Stoga, organiziramo interne – "in house" – obuke koje se održavaju dva puta tjedno u prostorijama naše tvrtke. Tada predstavljamo novine, pravimo strategiju predstavljanja i prodaje aranžmana klijentima, obuhvaćajući svaki detalj putovanja, od početka do kraja – objašnjava Ristić.

Djelatnosti tvrtke "Fly Fly Travel" su i distribucija vlastitog magazina, prodaja maketa i asesoara za put, te regrutacija i edukacija kabinskog osoblja kroz "Fly Fly Akademiju".

– Franšize su uključene i u ove zadatke i dobivaju pravovremeno informacije za sve što je potrebno – ističe Ristić.

Pored toga, svi primatelji Fly Fly Travel franšize dobivaju priručnik kao poseban podsjetnik za prijeđene obuke. Priručnik, kako kažu, sadrži standarde poslovanja tvrtke kojih se primatelji franšize moraju pridržavati. Obuke bi, po pravilu, u svim franšiznim sustavima trebale biti "zaokružene" Operativnim priručnikom – sveobuhvatnim i detaljnim opisom svakog segmenta sustava i procedura poslovanja koje će primatelji franšize moći koristiti svakodnevno.

Za franšizne sustave prvenstveno važi da – bez obuke nema nauke

"Primatelji franšize trebaju znati da obuka nikada nije skupa jer se kroz nju prodaje dugogodišnje znanje davatelja franšize" 
–Slađana Kovačević

Slađana Kovačević, zadužena za franšizno širenje kave-pekare "Kralj", najviše pažnje polaže upravo na obuke i to one koje se odnose na samo pripremanje proizvoda iz asortimana pekare. – Za mene su obuke najvažnija stvar u franšizi jer primatelj franšize, organizator posla i onaj tko radi, moraju biti 100 posto obučeni da bi mogli raditi. Primatelji franšize trebaju znati da obuka nikada nije skupa jer se kroz nju prodaje dugogodišnje znanje davatelja franšize – kaže Kovačević i dodaje da je i nakon 25 godina iskustva u poslu spremna učiti i širiti svoja znanja.

Ovisno o tome koliko imaju iskustva, primatelji kave-pekare "Kralj" na obuci moraju provesti od tri do četiri dana. – Naša se obuka uglavnom sastoji od praktičnog dijela. Odmah ljude "bacamo u vatru" i učimo ih kako da prave kave, salate, peku peciva i razvijaju odnos s potrošačima. Nakon obuke, a pred otvaranje franšize, odlazimo kod primatelja da se uvjerimo jesu li savladali sve što je potrebno – objašnjava ona.

Milica Gavrilović, vlasnica franšiznog koncepta "Dvije šmizle", kaže da obuku provode dva tjedna pred otvaranje radnje kako bi svo stečeno znanje bilo svježe. Najvažniji dio obuke čini, zapravo, slaganje nakita, odnosno, uređenje trgovine. Nakon obuke, primatelji samostalno uređuju svoju trgovinu da bi pokazali vještine koje su stekli, a krajnju ocjenu daje franšizni menadžer koji ih obilazi pred samo otvaranje. On im također daje i određene sugestije ukoliko smatra da su neophodne korekcije.

– Dakle, učimo primatelje kako da slažu nakit, pakiraju proizvode, savjetuju kupca. Trudimo se da znanja prenosimo jednostavno i do sada smo imali dobra iskustva. Dio se obuke odnosi i na samo poslovanje i vođenje trgovine – kaže Gavrilović.

Stručnjaci kažu da ukoliko je brand "srce" franšize, onda su treninzi i obuke njena "fizička kondicija". I prema njihovom mišljenju, treninga nikada nije dovoljno.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank