25.12.2015

Franšiza za svako mjesto

Kako se razvijala franšiza Trafike, koji su uvjeti za primatelje franšize, te kakvu potporu dobijaju, govori Dragomir Stanković iz srbijanske tvrtke GrafArt

Kada je tvrtka GrafArt poželjela unaprijediti prodaju stripova koje su tiskali, te napraviti mjesto za prodaju njihove remitende, rodila se ideja o maloprodajnim objektima koje su, jednostavno, nazvali "Trafika". Ideja je podrazumijevala kreiranje asortimana uobičajenog za format trafike, međutim, osnovni je cilj bio pretvoriti ova mjesta u stripoteke, gdje će se, pored izdanja GrafArta, naći i većina izdavača stripova iz Srbije. Nakon dvije godine, otvorili su skoro 30 objekata, no, upravljanje tim objektima, koji su zapošljavali oko 100 djelatnika, postalo je suviše komplicirano i neefikasno. Zbog toga se, krajem 2014, odlučuju napraviti iskorak te prijeći na franšizni model poslovanja – upravljanje maloprodajnim objektima prepustili su primateljima franšize. Prve su primatelje tražili među svojim zaposlenicima. Nakon nešto više od godinu dana, "Trafika" ima 21 franšizni objekt, dok su četiri ostala u vlasništvu tvrtke, ali bi i oni trebali prijeći u ruke primatelja franšize. Među franšiznim objektima nalaze se i dvije nove franšize – u Bogatiću i Kuli.

Fot. PROFIT system

Cilj nam nije naglo širenje – u narednoj godini željeli bismo otvoriti pet do deset objekata. Prioritet su, najprije, veći gradovi u Srbiji. Međutim, ukoliko se pojave i zainteresirani iz manjih gradova, a procijenimo da postoji potencijal, otvoreni smo za suradnju.
Dragomir Stanković

Prema riječima Dragomira Stankovića, glavnog koordinatora partnerskog razvoja u tvrtki GrafArt, vlasnika franšize "Trafika", od sljedeće godine tvrtka želi proširiti maloprodajnu mrežu diljem Srbije, te otvoriti vrata svog sustava za sve zainteresirane. Koje uvjete trebaju ispuniti potencijalni primatelji franšize, na kakvu potporu mogu računati, kakve su mogućnosti zarade, te u kojim gradovima traže partnere, reći će nam Dragomir Stanković.

Možete li nam objasniti što podrazumijeva franšizni sustav "Trafika" – što to sustav nudi primateljima franšize, a što partneri trebaju ispuniti?

Idealno bi bilo da primatelji imaju svoj lokal na prometnoj lokaciji koji bi bio garancija za ulazak u franšizni sustav. Troškovi bi poslovanja u tom slučaju bili niži, što nije zanemariva stavka, jer je najam prostora na dobrim lokacijama jako skup. To ne isključuje i one koji bi lokal uzeli u najam, jer upravo takav slučaj imamo u Bogatiću koji je poslije mjesec dana rada počeo poslovati "u plusu". Za takve primatelje, jedan od uvjeta bit će ulazna franšizna naknada.

Primatelj franšize, inače, ima obvezu urediti trgovinu u bojama "Trafike" i postaviti osvjetljenje po našim standardima. Naime, zbog uštede energije, u svim se trgovinama postavlja led osvjetljenje, jer se pokazalo da je to investicija koja se brzo vrati.

Druga opcija podrazumijeva da ljudi koji već upravljaju sličnim objektima počnu poslovati pod našim brandom. U tom slučaju, mi bismo otkupili njihovu robu, preuredili i opremili lokal prema našim standardima.

S druge strane, mi, kao davatelji franšize, osiguravamo kompletan namještaj, robu u lokalu, video-nadzor, alarmni sustav, kase, računala, reklame, tendu, to jest, sve što je potrebno za poslovanje. Sve navedeno je naša investicija. Predviđeno je da zaradu dijelimo po unaprijed dogovorenom principu. Zarada je novac koji ostaje nakon što se odbiju svi tekući troškovi, uključujući i osiguranje objekta, osim plaća za djelatnike koje primatelji izdvajaju iz dijela profita koji im pripada.

Foto: Trafika

Kakvu potporu primatelj dobiva iz centrale?

Da bismo partnerima olakšali poslovanje i da bi što prije počeli zarađivati, u prvih šest mjeseci kompletan profit ostaje njima. Pored toga, dajemo i zagarantovanu financijsku pomoć u prvim mjesecima kako bi "stali na noge". Kada trgovina počne ostvarivati ​​zaradu, onda se pravi dogovor oko diobe zarade između "Trafike" i partnera.

Pored navedenog, značajnu potporu dobijaju i prijenosom znanja koje smo stekli u prethodnom razdoblju. U tom smislu, ukazujemo im, na primjer, da su za dobro poslovanje ključne tri stvari: izbjegavanje propuštenih prodaja, to jest, spriječavanje da zbog nedostatka robe dođe do gubitka klijenata, zatim urednost trgovine i ljubaznost, iznad svega, kao i učinkovitije upravljanje troškovima  poput štednje električne energije, racionalnijeg korištenja potrošnih materijala i slično. Iz našeg se iskustva pokazalo, da su, na primjer, računi za struju trovina koje su prešle na franšizno poslovanje bili i do 75 posto niži, upravo zbog učinkovitijeg korištenja energije.

Učimo ih i kako izlagati robu, čime privući potrošače, kako ih uslužiti, zašto je važno da im nikada ne zafali robe i koje su negativne posledice toga. Također, i kako bespotrebno velike zalihe mogu ugroziti poslovanje cijele tvrtke. Naši ih menadžeri, zauzvrat, svakodnevno obilaze, pružaju svu moguću podršku, ali i kontroliraju njihov rad. Trudimo se da centrala bude što bolji servis za naše primatelje franšize.

Po čemu se "Trafika" izdvaja od drugih, sličnih sustava?

Prva velika prednost je što robu partnerima nabaljamo mi, uz njihovo aktivno sudjelovanje, čime se izbjegava da im nedostaje roba i omogućuje da uvijek bude onoga što se traži – na primjer, lokalne novine, lokalna kava, itd . Svaka trgovina ima svoje mikro zahtjeve. Ponuda naših stripova je značajna, i to je ono što nas odvaja od drugih sličnih sustava, i veliki se broj proda upravo kroz naše objekte. Također, radimo s velikim izdavačkim kućama i u ponudi imamo najnovija izdanja knjiga. Uveli smo dodatne usluge koje partnerima omogućuju ne samo da dodatno zarade, već i privući nove potrošače. Prošle smo godine smo započeli suradnju sa Eventimom, servisom za prodaju ulaznica za sve događaje. Uveli smo projekt "Paket na Trafici", što znači da ljudi mogu doći u "Trafiku" i poslati paket na bilo koju adresu u svijetu. Uveli smo i QVoucher – dopune za online plaćanja, ali Giftcards, te dopune za mobilne telefone. Jedini smo sustav u kojem određeni proizvodi i usluge mogu kupiti uz pomoć platnih kartica.

U kojim bi gradovima "Trafika" mogla poslovati profitabilno, odnosno, gdje biste još željeli otvoriti franšizne trgovine?

Cilj nam nije naglo širenje – u narednoj godini željeli bismo otvoriti pet do deset objekata. Prioritet su, najprije, veći gradovi u Srbiji, s tim što bi u gradovima koji imaju oko 100.000 stanovnika bilo moguće otvoriti dvije do tri "Trafike". Međutim, ukoliko se pojave i zainteresirani iz manjih gradova, a procijenimo da postoji potencijal, otvoreni smo za suradnju, jer se i u Bogatiću i u Kuli, koja su manja mjesta, pokazalo da "Trafika" može uspješno poslovati. 

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank