11.01.2016

Sendviči na vrhu

U odnosu na prošlu godinu, među prvih deset najuspješnijih američkih franšiza, skoro da nema novih imena. Samo je raspored drukčiji. Ipak, ne bez iznenađenja.

Kada je, 37. put u svojoj povijesti, u siječanjskom izdanju, američki magazin Entrepreneur* objavio godišnju listu 500 najuspješnijih franšiznih sustava (Franchise 500), među prvih se deset pojavilo čak osam brandova koji su u vrhu liste bili i prošle godine – jedinu je razliku unio "povratak" dva dobro poznata lanca brze usluge (McDonald's i Dunkin' Donuts), koji su ove godine potisnuli – također – dva lanca brze usluge (Jack in the Box i Pizza Hut). Među ostalim, starim znancima, nastala su više-manje sitna pomicanja, a Entrepreneur je i ove godine izdvojio i predstavio deset najuspješnijih

10. Anytime Fitness

Foto: Anytime Fitness Blog

Za lanac fitness klubova Anytime Fitness uspjeh nije samo to što su u studenom 2015. dostigli cilj od 3.000 jedinica, već što su to postigli brže od zvučnijih i popularnijih "ikona franšizinga" poput Subwaya, McDonald'sa ili Dunkin' Donutsa. Za 14 godina postojanja, ne samo da su pokrili matično tržište, već klubove imaju u još 22 države. Do kraja 2016. taj bi se broj trebao popeti na 30, a među poželjnim tržištima nalaze se Švedska i Italija.

9. Denny's

Denny's

Foto: Denny's

Kava, palačinke, sendviči s jajima i šunkom – "klasika" lanca restorana Denny's. Prošle godine, međutim, lanac je privukao veći broj gostiju i jer je neprestano uvodio nešto novo – burgeri, čizburgeri, palačinke s bundevom, jela iz tave... I pored toga što su nove stavke na meni uvođene sezonski, povećanje prometa bilo je primjetno. Uz to, povećao se i broj franšiznih jedinica. Tijekom 2015. otvoren je 31 restoran, te na tržištu Amerike Denny's sada ima 1.539 franšiznih jedinica. Zanimljiva je, međutim, činjenica da je početkom ove godine Denny's zvanično počeo tražiti primatelje franšize i u zemljama ove regije.

8. Dunkin' Donuts

Dunkin' Donuts

Foto: Dunkin Donuts / Facebook

Još jedan klasični američki lanac brze usluge Dunkin' Donuts proslavio je prošle godine 65 godina postojanja. Može se reći da je uz to išao i lijep poklon: 258 novih restorana. U ovom trenutku, lanac poznat po kavama i krafnama ima 8.300 jedinica na američkom tlu, što je tek na oko pola puta do konačnog, dugoročnog cilja od 17.000 restorana. Dunkin' Donuts, međutim, cilja i na tržišta diljem svijeta: Austrija, Brazil, Danska, Armenija, Njemačka, Island, Meksiko i Švedska tijekom su prošle godine dobili prve restorane pod ovim brandom. U 2016. tvrtka će se posvetiti pronalaženju primatelja franšize u Belgiji, Finskoj, Nizozemskoj, Norveškoj i Turskoj.

7. 7-Eleven

7-Eleven

Foto: Mike Mozart / Flickr

S više od 57.300 jedinica u 17 zemalja, reklo bi se da nema kutka na kugli zemaljskoj gdje bi najveći američki trgovinski lanac mogao otvoriti novu trgovinu. No, tijekom 2015, brand je ušao na nekoliko novih tržišta, između ostalog, u Ujedinjene Arapske Emirate i Vijetnam. Na tlu Sjeverne Amerike i Meksika, gdje ima gotovo 10.700 jedinica, 7-Eleven je dodao 180 novih mjesta pošto je preuzeo trgovine jednog lokalnog trgovinskog lanca u Bostonu i New Hampshireu.

Ovo je, međutim, samo djelić strategije širenja na matičnom tržištu, budući da je u prvoj polovici prošle godine 7-Eleven privukao nove primatelje franšize tako što je odustao od naplaćivanja ulazne naknade za kandidate iz određenih područja (Dallas-Fort Wortha, Manhattana, Baltimorea, Jacksonvillea).

6. McDonald's

McDonald's, restoran

Foto: McDonald's / Facebook

Početkom 2015. malo je tko vjerovao da će McDonald's uspjeti zaustaviti kočije koje su već dugo jurile nizbrdo. Brojke su uvelike potpirivale ovu sumnju: lanac nije zabilježio rast prodaje skoro dvije godine. Međutim... u drugoj polovici 2015, "stari, dobri" McDonald's je povukao uzde.

Ne samo što je u trećem tromjesečju ostvario pozitivne financijske rezultate, već je uveo i promjene u ponudi –obroci koji su se prodavali isključivo za doručak sada su se mogli naručiti tijekom cijelog dana. Pod vodstvom novog CEO Stevea Easterbrooka, lanac je ojačao i "slabe karike" koje su posljednjih nekoliko godina škripale u poslovanju: uprostili su postojeći meni, povećali količinu mesa u hamburgeru, uveli nove, slasnije specijalitete. Ne treba zaboraviti ni drugu stranu priče – povećane su plaće i bonusi. Easterbrook se sada nada da će povećati i postotak franšiznih jedinica – od 81 do 90% do 2018, što, između ostalog, znači i da će McDonald's davati bolje uvjete za potencijalne primatelje franšize.

5. Subway

Subway, sendvič

Foto: Subway / Facebook

Najveći franšizni lanac na svijetu će 2015, u najmanju ruku, pamtiti kao burnu. Proslavu pedesetogodišnjice poslovanja, zasjenili su, naime, gubitak karizmatičnog suvlasnika i direktora tvrtke Freda DeLuce, koji je preminuo u rujnu, te skandal s dugogodišnjim glasogovornikom i promoterom branda Jaredom Fogleom. Međutim, kad se sve zbroji i oduzme, s više od 44.333 jedinice u 111 zemalja, Subway je i dalje sila br. 1 u svijetu franšizinga. I to namjerava ostati, unatoč jakoj konkurenciji. Lanac je prošle godine objavio da će do kraja 2017. iz svojih obroka izbaciti sve umjetne boje, okuse i konzervanse. Do 2025, pak, trebao bi prijeći na korištenje mesa životinja koje su uzgojene bez upotrebe antibiotika.

Na matičnom tržištu, tvrtka će ostati fokusirana na otvorenje restorana na tzv. netradicionalnim lokacijama - zračnim lukama, sveučilišnim kampusima i gradovima u kojima brand još uvijek nije dovoljno prisutan. U drugim zemljama svijeta, prostora za rast itekako ima -- a među tržištima na kojima aktivno traže primatelje franšize nalaze se i Hrvatska i Slovenija.

4. Servpro

Za 50 godina postojanja Servpro je postao specijalista i brand br. 1 u pružanju usluge čišćenja i restauracije kuća i stanova nakon poplava, požara i drugih nesreća. Tvrtka sada, međutim, ima novi fokus -- čišćenje i restauracija većih poslovnih kompleksa (poslovne zgrade, skladišta, restorani, industrijski pogoni...). Na taj su način uspjeli proširiti domet svojih usluga i svakako osigurati posao za sljedećih 50 godina.

Tijekom 2015. Servpro je otvorio i 28 novih jedinica, od toga i jednu u Kanadi. Ipak, kako kažu u tvrtki, najznačajniji pomaci dogodili su se u samoj organizaciji posla -- uvođenjem naprednog DryBook softwarea, koji tehničarima omogućuje da, prateći dokazane i provjerene faze restauracije, proces obave na najbolji mogući način, te uspostavom servisa Here to Help Connection, koji klijentima daje mogućnost praćenja toka čišćenja i restauracije u svakom trenutku.

3. Supercuts

Čelnici lanca frizerskih salona Supercuts tvrde da ništa drukčije nisu napravili u 2015, iako je tvrtka za dva mjesta bolje rangirana na listi u odnosu na prethodnu godinu. To je možda i do toga što zalet koji su uhvatili još prije četiri godine -- kada su u potpunosti prešli na franšizing i zaposlili novi tim stručnjaka za ovaj vid poslovanja -- još uvijek generira nevjerojatan rast. Supercuts, koji ima više od 2.400 salona, dodao je 144 franšize tijekom fiskalne 2014. i 154 u 2015. Procjenjuju da će sličan učinak biti i u 2016.

Jedan od razloga uspjeha leži u činjenici da 90 posto novih jedinica otvaraju -- postojeći primatelji franšize. Supercuts se, zapravo, može pohvaliti franšiznim partnerima koji posjeduju i do 100 salona. Iako im je za to bilo potrebno nekoliko desetljeća, primatelji franšize s pet, šest ili deset salona -- sasvim su uobičajena pojava u Supercuts franšiznoj mreži.

2. Hampton Hotels

Hampton Hotels

Foto: Daniel Oines / Flickr

Ovo je posljednji put da se Hampton Inn pod ovim imenom pojavljuje na listi Franchise 500. Globalizacija čini svoje: do kraja ove godine, naime, Hampton hoteli će biti rebrandirani te će dalje nastupati pod imenom Hampton by Hilton -- tako će u prvi plan istupiti i hotelska grupacija kojoj Hampton pripada te koja godinama uspješno gradi međunarodnu reputaciju pod tim imenom. Hampton Inn, pak, trenutno ima 2.080 poslovnica u 17 država, ali i više od 450 hotela u izgradnji. Ove će godine prvi Hampton hotel dobiti i Kina, gdje bi, dugoročno, trebalo da se otvori 400 hotela.

1. Jimmy John's Gourmet Sandwiches

Jimmy John's

Foto: Jimmy John's / Facebook

Iznenađenje se, zapravo, krije na kraju. Odnosno, na samom vrhu liste. Ovaj lanac barova za prodaju sendviča prvi je put ušao među deset najuspješnijih prije dvije godine, ali nitko, pa ni vlasnik ovog lanca, nije mogao slutiti da će tako brzo postati i najuspješnija američka franšiza. Zanimljivo je da je Jimmy John's jedini među prvih deset brandova koji, za sada, nema niti jednu poslovnicu izvan Amerike. Zato, na matičnom tržištu ima 2.400 jedinica i dodatnih 1.250 u planu ili "pred otvorenjem".

Najbolja američka franšiza postali su, pak, zahvaljujući predanosti i -- brzini. Jimmy John's se istinski ponosi brzom uslugom, i ne samo na licu mjesta, u barovima, nego i kad je u pitanju dostava na kućnu adresu. Stoga, nije ni čudo što su klijenti zadovoljni, a praksa pokazuje da su zadovoljni klijenti najčešće postajali i primatelji ove franšize. Provjeren model poslovanja i sustav koji donosi novac primateljima franšize izgleda da su bili ključni za uspjeh čitavog lanca. O tome svjedoči i činjenica da je za posljednjih deset godina zatvoreno tek 30 lokacija, a da prošle godine nije zatvorena niti jedna -- sve poslovnice dobro rade.

Vlasnik lanca kaže da se ni narednih godina ništa bitno neće mijenjati -- Jimmy John's je, zapravo, i poznat po tome što jako rijetko mijenja stavke na izborniku, uvodi popuste ili "posebne ponude". Jedino im je u planu da budu bolji i brži, a nove barove i franšizne jedinice, za sada, otvarat će i nadalje na matičnom tržištu.
___________
* Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje Listu 500 najuspješnijih američkih franšiznih sustava. Tvrtke se rangiraju na temelju niza kriterija koji uključuju i financijske izvještaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost tvrtke, broj godina u franšizingu, postotak raskinutih ugovora.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank