01.02.2016

Dobar savjet zlata vrijedi

Poslovanje kroz franšizing donosi mnoge prednosti. Ipak, prije nego se odluče za razvoj franšize, tvrtke bi trebale čuti i mišljenje stručnjaka, kaže Lenka Novakova, PROFIT system

Franšizing je u posljednjih nekoliko godina postao zanimljiva tema za tvrtke koje razmišljaju o širenju poslovanja na taj način? Što je uvjetovalo ovakav trend?

Definiranje osnovnog razloga bilo bi previše teško. Međutim, jedan od njih može biti i to što su tvrtke shvatile što franšizing donosi. Širenje poslovanja na ovaj način, zapravo, može biti vrlo profitabilno. Franšizing, prije svega, omogućuje vlasniku koncepta proširiti svoje distribucijske kanale i time ojačati poziciju na tržištu, ali bez većih ulaganja. Isto tako, franšizing je primamljiv jer tvrtke dobivaju još jedan izvor prihoda, u vidu redovitih, mjesečnih ili godišnjih naknada, budući da je to jedna od osnovnih obveza primatelja franšize. Prednost je sigurno i to što tvrtke imaju mogućnost smanjiti određene troškove, pogotovo one vezane za otvorenje i rad novih podružnica.

Lenka Novakova, PROFIT system

Mnogi su davatelji franšize svjesni da će ih loše ustrojen franšizni sustav koštati mnogo više nego one koji su za razvoj franšize platili profesionalnim konzultantskim tvrtkama.

Lenka Novakova
business development manager,
PROFIT system Češka

Što biste preporučili tvrtkama koje žele svoje poslovanje razvijaju kroz franšizing?

Svakako bi se trebale obratiti stručnjacima ili konzultantima za franšizing. Iako se često radi o tvrtkama koje na tržištu posluju već dugi niz godina, koje imaju iskustva i znanja, trebale bi, ako se odluče za razvoj franšize, iskoristiti i iskustvo konzultantskih kuća koje su se specijalizirale za ovo područje. Iskusni savjetnici zaista mogu spriječiti probleme o kojima se u prvi mah i ne razmišlja ili se ne uzimaju u obzir kad se pravi strategija franšiznog širenja.

Koje bi pogreške mogle napraviti tvrtke ako se odluče za razvijanje franšiznog sustava bez savjetovanja sa stručnjacima?

Temelj za uspjeh bilo kojeg posla je u dobro osmišljenom i detaljnom biznis planu. To je prva stvar o kojoj davatelj franšize treba razmišljati, jer je od suštinske važnosti da se napravi jedinstven i koherentan koncept za čitavu franšiznu mrežu. Također, da se napravi financijska analiza za davatelja, ali i primatelja franšize. Još jedan vrlo važan korak je da svi aspekti suradnje, do najsitnijeg detalja, budu regulirani ugovorom. Često se u praksi susrećemo s franšiznim ugovorima koji su nepovoljni po samog davatelja franšize. Da je ugovor mogao pogledati franšizni konzultant, taj bi se propust sigurno izbjegao. Važno je napomenuti da franšizing u većini europskih zemalja nije pravno reguliran – stoga je važno da ugovor bude profesionalno napisan te da pokriva sve pojedinosti franšiznog poslovanja. Ne postoji ništa gore od toga kad se nedostaci ugovora otkriju tek  nakon što je potpisan i zapečaćen.

Na koji način PROFIT system, kao tvrtka specijalizirana za franšizing, pomaže potencijalnim davateljima franšize?

Spektar usluga koje naša tvrtka pruža postojećim i potencijalnim davateljima franšize jeste široka. Specijalizirali smo se za izradu i razvoj franšiznih sistava – kroz kreiranje poslovnog modela, franšiznog ugovora i operativnog priručnika. Međutim, naša se podrška nastavlja i nakon što se ova faza suradnje okonča. Davatelji franšize, naime, imaju mogućnost preko naših Franchising portala predstaviti vlastite koncepte, objasniti čime se bave, zašto su atraktivni, što očekuju od primatelja franšize, kakvu potporu daju zauzvrat. Dakle, stalnim praćenjem i pisanjem o ovim sustavima, te kroz PR alate, prezentacije i Katalog franšiza, davatelji se mogu obratiti ljudima koji razmišljaju ili su zainteresirani za uzimanje franšize.

Možete li navesti neke od tvrtki s kojima ste radili?

Tvrtka PROFIT system djeluje na tržištu od 1998. godine i do sada smo imali više od 300 klijenata – davatelja i primatelja master franšize. Naša neosporna prednost leži u činjenici da smo međunarodna tvrtka koja svoje podružnice ima u 10 zemalja – Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Ukrajini, Mađarskoj, Rumunjskoj, Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Saudijskoj Arabiji – te se oslanjamo na iskustva velikog broja konzultanata i partnera s različitih tržišta. Među klijentima su nam i Subway, Yves Rocher, UniCredit Bank, Carrefour, Intermarche, McDonald's, Denny' s...

Postoji li interes za ovu vrstu usluge na tržištu, posebno u današnjim uvjetima, kada većina tvrtki pokušava smanjiti troškove?

Mogu reći da postoji! Mnogi su davatelji franšize svjesni da će ih loše ustrojen franšizni sustav koštati mnogo više nego one koji su za razvoj franšize platili profesionalnim konzultantskim tvrtkama.

Izvor: Franchising.cz

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank