22.11.2013

Prilagodi se!

Davatelji franšize sve češće priznaju da zahtjevi poput veličine, položaja ili izgleda franšiznog objekta ne mogu biti isti za sve zemlje u kojima se šire. Svako tržište je posebno, a prilagodba je neminovna.

Veličina i lokacija poslovnog prostora jedan su od osnovnih zahtjeva koji davatelji franšize postavljaju pred potencijalne primatelje. Često su i teško premostiva prepreka, budući da su pojedini davatelji vrlo striktni u tom pogledu. Iz dosadašnjih razgovora s predstavnicima brojnih franšiznih sustava, poslovni prostor je upravo bio jedan od ključnih razloga zbog kojih pojedinih franšiza nema u određenim zemljama ili gradovima.

Signarama, franšizna jedinica u Splitu Fot. Signarama/Franšizna jedinica u Splitu

Tvrtke koje se žele proširiti na međunarodna tržišta trebaju znati da će se posao razvijati u drukčijim kulturološkim, socijalnim i ekonomskim uvjetima. Određeni franšizni sustavi, upravo iz tog razloga, spremni su se prilagoditi potrebama i željama određenog tržišta, a posebno kada su veličina, lokacija ili uređenje poslovnog prostora u pitanju.

Hrvatski franšizni lanac Surf'n'Fries je nedavno potpisao franšizne ugovore za tržišta Rumunjske i Mađarske. Stigao je i u Tursku, Bosnu i Hercegovinu, Sloveniju, ali ih, recimo, u Srbiji još uvijek nema. Kako tvrdi i sam suvlasnik Andrija Čolak, nisu pronašli adekvatnog primatelja koji bi im mogao osigurati zadovoljavajuću lokaciju. - Nažalost, u Srbiji još nismo došli do pravog partnera koji može ponuditi prave lokacije, koje su, inače, ključne za uspjeh Surf'n'Friesa - kaže Čolak.

Vladislav Avramović, vlasnik kragujevačke slastičarnice Srce, svojevremeno se, također, požalio da popularne "kuće slatkiša" nema u Beogradu jer je potencijalnim primateljima franšize teško osigurati adekvatan prostor. Slastičarnica koja je radila u samom centru Beograda nije bila odgovarajuće veličine, pa nije mogla ni da ostvari promet neophodan za održivo poslovanje.

Nermin Merdžanović, rukovoditelj komercijale i marketinga u hrvatskoj kompaniji Pek-Snack, također je za naš portal izjavio da je adekvatan poslovni prostor jedan od glavnih uvjeta da bi neko postao primatelj te franšize. Naglasio je i da nisu u mogućnosti sklopiti ugovor sa svim zainteresiranim kandidatima, baš zbog toga što svaka lokacija ne odgovara njihovim standardima i strategijama poslovanja.

Prepreka koju treba - prevazići

Čak i u uvjetima krize, kada su cijene nekretnina niže, a poslovnog prostora je nešto više na raspolaganju, troškovi zakupa su, za veliki broj primatelja franšiza, još uvijek previsoki. Posebno na najfrekventnijim lokacijama poput trgovačkih centara ili pješačkih zona.

Čini se da je lokacija poslovnog prostora od suštinske važnosti za tzv. trgovačke franšize, a posebnu pažnju posvećuju i tome koliko je prostor veliki, kako je dizajniran i uređen. Zbog toga davatelji franšize u svoje operativne priručnike često stavljaju i vrlo konkretne zahtjeve i preporuke: koliko kvadrata treba imati prodajni prostor i na kojem mjestu bi trebao biti.

Ove zahtjeve je, međutim, ponekad teško ispuniti, pogotovo što su nekretnine u pojedinim zemljama izuzetno skupe, a često, do njih nije ni lako doći. Rješenje, u tom slučaju, leži u prilagodbi - tvrde iskusni franšizni sustavi, a za ustupke su najviše spremne tvrtke koje žele da se šire na međunarodna tržišta. Znajući da će se posao razvijati u drugačijim kulturološkim, socijalnim i ekonomskim uvjetima, franšizni sustavi će se prilagoditi potrebama i željama određenog tržišta, posebno kada su veličina, lokacija ili uređenje poslovnog prostora u pitanju.

Kako to rade u svijetu

Ovakva vrsta ustupka je, izgleda, ipak najčešća kod tzv. uslužnih franšiza, gdje lokacija ili velična prostora nisu od presudnog značaja za uspjeh poslovanja. Američki časopis Franchise Times nedavno je objavio iskustva nekoliko franšiznih sustava koji su snažno podržali ovu tezu. Prilagodba ne samo da je poželjna, nego i prijeko potrebna, smatrali su predstavnici franšiznih sustava koji su posao uspješno proširili i na međunarodnim tržištima.

Tvrtka United Franchise Group, recimo, ima 1.400 franšiznih jedinica u 65 zemalja, a franšizno širi tri svoja sustava - Signarama, EmbroidMe i SuperGreen Solutions. Među njima, Signarama je možda i najbolji primjer prilagodbe uvjetima lokalnog tržišta, što potvrđuje i činjenica da je veličina franšiznih objekata u Hrvatskoj, Britaniji ili Tanzaniji - različita. Kao jedan od najvećih franšiznih sustava za izradu reklama, Signarama je zaključila da je, zapravo, najvažnije biti prisutan na što više tržišta u svijetu - makar i po cijenu ustupaka.

Signarama je tako usvojila hub-and-spoke model širenja franšizne mreže na stranim tržištima, koji je i najprimjereniji njihovom modelu master franšize. Po tom modelu, najveći poslovni prostor zauzima glavna (centralna) poslovnica, gdje je koncentriran i najveći dio posla. Veličina tog prostora kreće se od 100 do 130 četvornih metara. Otvaranjem novih franšiznih podružnica, Signarama svojoj mreži dodaje manje jedinice od oko 50 četvornih metara, ali koje prije služe kao izložbeni prostor. Ispostavilo se da je ovo jedna od najisplativijih strategija za primatelja master franšize.

Danny's je jedan od najpopularnijih lanaca restorana u SAD-u. Franšiznu mrežu, međutim, razvijaju i u Meksiku, Hondurasu i Čileu. Iako tvrtka na matičnom tržištu isključivo gradi restorane kao nezavisne ugostiteljske objekte, na internacionalnim tržištima spremni su restorane otvoriti i u okviru trgovinskih centara, hotela, casina, zračnih luka. S druge strane, u Centralnoj Americi, primjerice, restorani imaju i po 450 kvadrata, što je za 100 kvadrata više nego u SAD-u. Naime, u tvrtki su shvatili da su u tom području naročito popularni ugostiteljski lokali koji mogu da prime veće grupe i obitelji.

Rainbow Station je koncept edukativnog centra koji organizira rekreativne i umjetičke radionice za djecu do 14 godina, a nude i uslugu čuvanja djece u hitnim slučajevima. Kada su ušli na tržište Kine, međutim, ne samo da su morali drastično promijeniti izgled objekta, već i sam model poslovanja. U SAD-u, recimo, Rainbow Station obično ima radionice koje su smještene u dvije zgrade i koje zajedno zauzimaju oko 2.000 četvornih metara. U Kini, lokalni partner je odlučio otvoriti centar koji bi isključivo nudio napredni edukativni program, pošto na taj način ne bi potpali pod udar određenih državnih propisa.

Rainbow Station centar u Kini je svoj ​​program rasporedio na cijeli dan, tako da je nastava podijeljena na nekoliko naprednih tečajeva - časove iz umjetnosti i glazbe, koji traju od 60 do 75 minuta. Osim toga, umjesto da centar smjeste u jednu nezavisnu zgradu, prostor iznajmljuju u trgovinskom centru, te su značajno smanjili i troškove za rentu i veličinu poslovnog prostora. S druge strane, to im je dalo priliku da razmišljaju o ozbiljnoj ekspanziji - Rainbow Station planira otvoriti još 10 škola u suradnji sa svojim lokalnim partnerom, i dodatnih 100 franšiznih poslovnica u narednih 3 do 5 godina. Međutim, ono što se nije promijenilo je interijer škole, pošto su centri u Kini po dizajnu i uređenju slični onima u SAD-u.

Fleksibilnost, kao preduvjet za ekspanziju franšiznih sustava u inozemstvu, moglo bi se reći, za neke sustave je zapravo bio ključ internacionalnog uspjeha.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank