Prilagodi se!
Veličina i lokacija poslovnog prostora jedan su od osnovnih zahtjeva koji davatelji franšize postavljaju pred potencijalne primatelje. Često su i teško premostiva prepreka, budući da su pojedini davatelji vrlo striktni u tom pogledu. Iz dosadašnjih razgovora s predstavnicima brojnih franšiznih sustava, poslovni prostor je upravo bio jedan od ključnih razloga zbog kojih pojedinih franšiza nema u određenim zemljama ili gradovima.
Hrvatski franšizni lanac Surf'n'Fries je nedavno potpisao franšizne ugovore za tržišta Rumunjske i Mađarske. Stigao je i u Tursku, Bosnu i Hercegovinu, Sloveniju, ali ih, recimo, u Srbiji još uvijek nema. Kako tvrdi i sam suvlasnik Andrija Čolak, nisu pronašli adekvatnog primatelja koji bi im mogao osigurati zadovoljavajuću lokaciju. - Nažalost, u Srbiji još nismo došli do pravog partnera koji može ponuditi prave lokacije, koje su, inače, ključne za uspjeh Surf'n'Friesa - kaže Čolak.
Vladislav Avramović, vlasnik kragujevačke slastičarnice Srce, svojevremeno se, također, požalio da popularne "kuće slatkiša" nema u Beogradu jer je potencijalnim primateljima franšize teško osigurati adekvatan prostor. Slastičarnica koja je radila u samom centru Beograda nije bila odgovarajuće veličine, pa nije mogla ni da ostvari promet neophodan za održivo poslovanje.
Nermin Merdžanović, rukovoditelj komercijale i marketinga u hrvatskoj kompaniji Pek-Snack, također je za naš portal izjavio da je adekvatan poslovni prostor jedan od glavnih uvjeta da bi neko postao primatelj te franšize. Naglasio je i da nisu u mogućnosti sklopiti ugovor sa svim zainteresiranim kandidatima, baš zbog toga što svaka lokacija ne odgovara njihovim standardima i strategijama poslovanja.
Prepreka koju treba - prevazići
Čak i u uvjetima krize, kada su cijene nekretnina niže, a poslovnog prostora je nešto više na raspolaganju, troškovi zakupa su, za veliki broj primatelja franšiza, još uvijek previsoki. Posebno na najfrekventnijim lokacijama poput trgovačkih centara ili pješačkih zona.
Čini se da je lokacija poslovnog prostora od suštinske važnosti za tzv. trgovačke franšize, a posebnu pažnju posvećuju i tome koliko je prostor veliki, kako je dizajniran i uređen. Zbog toga davatelji franšize u svoje operativne priručnike često stavljaju i vrlo konkretne zahtjeve i preporuke: koliko kvadrata treba imati prodajni prostor i na kojem mjestu bi trebao biti.
Ove zahtjeve je, međutim, ponekad teško ispuniti, pogotovo što su nekretnine u pojedinim zemljama izuzetno skupe, a često, do njih nije ni lako doći. Rješenje, u tom slučaju, leži u prilagodbi - tvrde iskusni franšizni sustavi, a za ustupke su najviše spremne tvrtke koje žele da se šire na međunarodna tržišta. Znajući da će se posao razvijati u drugačijim kulturološkim, socijalnim i ekonomskim uvjetima, franšizni sustavi će se prilagoditi potrebama i željama određenog tržišta, posebno kada su veličina, lokacija ili uređenje poslovnog prostora u pitanju.
Kako to rade u svijetu
Ovakva vrsta ustupka je, izgleda, ipak najčešća kod tzv. uslužnih franšiza, gdje lokacija ili velična prostora nisu od presudnog značaja za uspjeh poslovanja. Američki časopis Franchise Times nedavno je objavio iskustva nekoliko franšiznih sustava koji su snažno podržali ovu tezu. Prilagodba ne samo da je poželjna, nego i prijeko potrebna, smatrali su predstavnici franšiznih sustava koji su posao uspješno proširili i na međunarodnim tržištima.
Tvrtka United Franchise Group, recimo, ima 1.400 franšiznih jedinica u 65 zemalja, a franšizno širi tri svoja sustava - Signarama, EmbroidMe i SuperGreen Solutions. Među njima, Signarama je možda i najbolji primjer prilagodbe uvjetima lokalnog tržišta, što potvrđuje i činjenica da je veličina franšiznih objekata u Hrvatskoj, Britaniji ili Tanzaniji - različita. Kao jedan od najvećih franšiznih sustava za izradu reklama, Signarama je zaključila da je, zapravo, najvažnije biti prisutan na što više tržišta u svijetu - makar i po cijenu ustupaka.
Signarama je tako usvojila hub-and-spoke model širenja franšizne mreže na stranim tržištima, koji je i najprimjereniji njihovom modelu master franšize. Po tom modelu, najveći poslovni prostor zauzima glavna (centralna) poslovnica, gdje je koncentriran i najveći dio posla. Veličina tog prostora kreće se od 100 do 130 četvornih metara. Otvaranjem novih franšiznih podružnica, Signarama svojoj mreži dodaje manje jedinice od oko 50 četvornih metara, ali koje prije služe kao izložbeni prostor. Ispostavilo se da je ovo jedna od najisplativijih strategija za primatelja master franšize.
Danny's je jedan od najpopularnijih lanaca restorana u SAD-u. Franšiznu mrežu, međutim, razvijaju i u Meksiku, Hondurasu i Čileu. Iako tvrtka na matičnom tržištu isključivo gradi restorane kao nezavisne ugostiteljske objekte, na internacionalnim tržištima spremni su restorane otvoriti i u okviru trgovinskih centara, hotela, casina, zračnih luka. S druge strane, u Centralnoj Americi, primjerice, restorani imaju i po 450 kvadrata, što je za 100 kvadrata više nego u SAD-u. Naime, u tvrtki su shvatili da su u tom području naročito popularni ugostiteljski lokali koji mogu da prime veće grupe i obitelji.
Rainbow Station je koncept edukativnog centra koji organizira rekreativne i umjetičke radionice za djecu do 14 godina, a nude i uslugu čuvanja djece u hitnim slučajevima. Kada su ušli na tržište Kine, međutim, ne samo da su morali drastično promijeniti izgled objekta, već i sam model poslovanja. U SAD-u, recimo, Rainbow Station obično ima radionice koje su smještene u dvije zgrade i koje zajedno zauzimaju oko 2.000 četvornih metara. U Kini, lokalni partner je odlučio otvoriti centar koji bi isključivo nudio napredni edukativni program, pošto na taj način ne bi potpali pod udar određenih državnih propisa.
Rainbow Station centar u Kini je svoj program rasporedio na cijeli dan, tako da je nastava podijeljena na nekoliko naprednih tečajeva - časove iz umjetnosti i glazbe, koji traju od 60 do 75 minuta. Osim toga, umjesto da centar smjeste u jednu nezavisnu zgradu, prostor iznajmljuju u trgovinskom centru, te su značajno smanjili i troškove za rentu i veličinu poslovnog prostora. S druge strane, to im je dalo priliku da razmišljaju o ozbiljnoj ekspanziji - Rainbow Station planira otvoriti još 10 škola u suradnji sa svojim lokalnim partnerom, i dodatnih 100 franšiznih poslovnica u narednih 3 do 5 godina. Međutim, ono što se nije promijenilo je interijer škole, pošto su centri u Kini po dizajnu i uređenju slični onima u SAD-u.
Fleksibilnost, kao preduvjet za ekspanziju franšiznih sustava u inozemstvu, moglo bi se reći, za neke sustave je zapravo bio ključ internacionalnog uspjeha.
pročitajte članke
Nagrada „Franšiza godine“ za 2021. pripala je franšiznom sustavu Surf'n'Fies, dok je Carwiz rent a car najbolja hrvatska izvozna franšiza.
Lanac Surf'n'Fries, poznat po pomfritu, neobičnim umacima i originalnoj ambalaži, ulazi na jedno od najzahtjevnijih tržišta – američko. Kako su tekle pripreme i kakve su realne mogućnosti za razvoj, otkriva Andrija Čolak
Lanac restorana Surf’n’Fries, poznat po pomfritu, neobičnim umacima te origanalnoj ambalaži, stigao je u Srbiju. Prvi restoran ovog franšiznog lanca otvoren je u Beogradu.
Surf'n'Fries, brand iz Rijeke poznat po krumpirićima, otvorio je prvi franšizni objekt u Australiji.
Franšizni lanac pomfrit barova Surf’n’Fries proširio je svoje poslovanje na brojna svjetska odredišta, a uskoro stiže na još jedno tržište ove regije. Za inovacije, također, nema predaha.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Popularno na forumu
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...