U znaku velikih promjena

Četvrtak
09.08.2018
Promjene koje su zahvatile američko tržište franšiza – najrazvijenije franšizno tržište u svijetu – stručnjaci nazivaju "tektonskim". O čemu se rade i što su posljedice?
 

Prvi fenomen koji je uočen i koji će, prema mišljenju stručnjaka, preoblikovati tržište franšiza u SAD-u, vezuje se za praksu konsolidacije većeg broja franšiznih brendova pod krov jedne matične tvrtke – fenomen koji su pokrenuli i ustalili lanci restorana, i to uglavnom restorana brze usluge. Tipični primjeri ove prakse jesu tvrtke poput YUM! Brands-a, koja je vlasnik tri dobro poznata franšizna brenda – KFC, Pizza Hut i Taco Bell ili Restaurant Brands International, koja posjeduje i razvija brendove Burger King, Tim Hortons i Popeyes. Primjetno je, međutim, da se ovaj trend posljednjih godina preljeva i na ostale franšizne biznise i da najavljuje, kako naglašavaju stručnjaci, tektonsku promjenu koja će promijeniti "krajolik" franšizne industrije u SAD-u. Prema jednom novijem istraživanju tržišta, 193 matične tvrtke grupiralo je u svoje portfelje 606 franšiznih brendova, što u ovom trenutku predstavlja 26% od ukupnog broja franšiznih sustava koji posluju u Americi. Ovaj će postotak, kako se predviđa, u nadolazećim godinama stalno rasti.

Najveće benefite od grupiranja više franšiznih brendova pod "jedan krov" imaju, svakako, vlasnici matičnih tvrtki. U posljednje su vrijeme to najčešće velike investicijske grupe koje kupnjom dionica dobivaju mogućnost kontroliranja čitavih ili dijelova većeg broja franšiznih sustava. – Franšizing je desetljećima slovio za jednostavan poslovni model koji omogućuje brzo širenje pomoću novca drugih ljudi – objašnjava ugledni franšizni konzultant Benjamin Litailen – danas se, međutim, san o "brzom širenju" čini nedostižnim, s obzirom na stalno povećanje broja franšiznih sustava koji posluju i nude svoje franšize na tržištu. Također, novac koji se ulaže u franšiznu industriju sve manje potječe od pojedinaca–poduzetnika, a sve više od tvrtki s Wall Streeta te velikih investicijskih tvrtki, koje pak imaju drastično drukčije ciljeve. Čini mi se da je vlak s "jednostavnim modelom" odavno napustio stanicu i neće se uskoro vratiti.

Drugi fenomen koji je privukao pozornost stručnjaka jest povećanje broja primatelja franšize koji drže veći broj franšiznih poslovnica. Ovaj se model, zapravo, toliko ustalio da je u SAD-u danas broj primatelja franšize s više poslovnica veći od broja pojedinačnih primatelja franšize (jedan primatelj–jedna poslovnica). I ne samo što upravljaju većim brojem poslovnica (ponekad imaju po stotinu jedinica), "višestruki" primatelji franšiza često to rade s većim brojem različitih brendova, iako su to najčešće brendovi iz srodnih ili kompatibilnih branši. Nije rijetkost, tako, da jedan primatelj franšize u isto vrijeme vodi lanac Subway i Burger King restorana ili da uz franšizu za pranje tepiha Chem-Dry, ima i franšizu za održavanje i reparaciju namještaja od drveta N-Hance. Naravno, treba napomenuti, da ovakva praksa nije isplativa, vjerojatno ne bi ni zaživjela, a matične tvrtke naglašavaju da visok postotak višestrukih primatelja upravo dokazuje da franšizni sustavi imaju dobre poslovne modele koji donose profit svojim partnerima. S druge strane, višestruki primatelji dobivaju bolje uvjete suradnje, različite olakšice i poticaje od strane matične tvrtke.

Jesu li ova dva fenomena povezana? Pojedine tvrtke kažu da je međuovisnost vrlo visoka. Iskustvo tvrtke HRI, koja u vlasništvu ima franšizne sustave Chem-Dry, N-Hance i Delta Disaster Services, pokazuje da su od 2011. 50% rasta mreže generirali upravo postojeći primatelji franšiza. Također, iskustvo im potvrđuje da kada se budući primatelj franšize nađe u situaciji da bira između dva franšizna sustava iz iste branše, veća je vjerojatnost da će se odlučiti za brend tvrtke koja u svom portfelju ima više franšiznih brendova. Može se reći da tvrtke koje ulažu i vode više franšiznih brendova predstavljaju važnu promjenu prije nego što su prolazan trend. Ilustrativan je i podatak da 10 najvećih svjetskih hotelskih lanaca posjeduje ukupno 113 brendova različitih cjenovnih kategorija, od kojih 31 nije postojao prije deset godina. Jasno je da će tvrtke s više franšiznih brendova, koji su osmišljeni da zadovolje specifične potrebe potrošača, imati sve veći udio na tržištu.

Što donose promjene?

Popularnost multibrend franšiznih tvrtki te višestrukih primatelja franšize nesumnjivo će rasti. Franšiznim sustavima koji ne budu ostvarivali dobre rezulate bit će skoro nemoguće da se bore s franšiznim konglomeratima i neki će od njih nestati s tržišta. Otvorit će se prilika za uspješne franšizne sustave koji imaju 50 i više jedinica te kojima će biti ponuđeno da postanu dio multibrend konglomerata. Kao što je to povijest franšizinga nebrojeno puta pokazala, opstat će samo franšizni sustavi čiji primatelji franšize posluju profitabilno. Nove, "mlade" franšize imat će itekako težak zadatak u pozicioniranju na tržištu, osim ako se ne radi o konceptu koji je atraktivan, koji ima kvalitetan menadžerski kadar te dovoljno kapitala za ulaganje u rast i razvoj.


Popularno na forumu

In memoriam

Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...

8 komentara
zadnji 23.03.2024
In memoriam

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

8 komentara
zadnji 04.03.2024
Top 100 franšiza na svijetu

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

2 komentara
zadnji 04.03.2024
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

2 komentara
zadnji 04.03.2024
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

2 komentara
zadnji 04.03.2024
Modeli širenja na inozemnim tržištima

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

6 komentara
zadnji 04.03.2024
Modeli širenja na inozemnim tržištima

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

6 komentara
zadnji 04.03.2024
In memoriam

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

8 komentara
zadnji 04.03.2024