Američke franšize za cijeli svijet
Širenje franšizne mreže na više od jednog tržišta predstavlja ozbiljan izazov – od pronalaženja adekvatnog lokalnog partnera (primatelja franšize), preko davanja potpore "iz daleka", sve do stremljenja da brand i sustav funkcioniraju u različitim kulturama, na različitim jezicima i u različitim ekonomskim uvjetima. Prema broju tvrtki koje posluju izvan tržišta SAD-a, reklo bi se da se američke franšize vrlo dobro nose s tim izazovima – a one koji to rade najbolje, i ove su godine rangirane na Entrepreneurovoj godišnjoj listi 200 svjetski najuspješnijih franšiza made in USA.
Ova "specijalizirana" lista sastavlja se na temelju Entrepreneurove godišnje liste 500 najuspješnijih američkih franšiza (Entrepreneur's 2018 Franchise 500 ®), a presudno je da tvrtke traže nove primatelje franšize izvan Sjedinjenih Država, kao i da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inozemstvu. Kad se u obzir uzmu i drugi relevantni pokazatelji – potrebne investicije, naknade za franšizu, stupanj potpore primatelju, veličina sustava, tempo rasta, financijska moć te stabilnost sustava, dobiva se poredak koji pokazuje koje to američke franšize trenutačno "vladaju" svijetom.
McDonald's (1) i 7-Eleven (2) nalaze se na vrhu popisa. Ova su dva branda, da podsjetimo, rangirana i kao dva najuspješnija sustava u Sjedinjenim Državama (prema listi Entrepreneur's 2018 Franchise 500 ). Za popularni lanac brze usluge, dominantna pozicija ne dolazi kao iznenađenje – gotovo da nema čovjeka na planeti koji McDonald's ne doživljava kao "američku ikonu", a sa više od 21.000 franšiznih restorana diljem svijeta, McDonald's je svakako jedna od najjačih američkih franšiza. S druge strane, lanac supermarketa 7-Eleven najveći je svjetski franšizni sustav s 62.000 poslovnica, pri čemu 54.000 posluje na tržištima izvan SAD-a.
Slijede isto tako dobro znane "američke ikone" KFC (3) i Pizza Hut (4), koji imaju više od 15.500 i 8.700 restorana širom svijeta. Iako se početkom godine suočio s ozbiljnom krizom u Velikoj Britaniji, gdje je, uslijed nestašice piletine, bio primoran zatvoriti na desetke restorana, KFC i dalje čvrsto stoji na međunarodnoj "sceni". Kada se, međutim, usporede pozicije koje KFC i Pizza Hut zauzimaju na "svjetskoj" (200 Top Global Franchises) i "domaćoj" listi (Entrepreneur's 2018 Franchise 500), primjećuje se da se poredak znatno razlikuje – KFC je ove godine bio na 233. mjestu, Pizza Hut na 47. poziciji. Amerika je, ističu analitičari, izuzetno konkurentno i zahtjevno tržište s velikim brojem novih gastronomskih brandova, ali i novom generacijom zahtjevnijih potrošača, koji su posljednjih godina pomrsili konce gotovo svim "dobrim, starim" fast food američkim brandovima te nije neobično što se čak i najveći sustavi bore za povećanje prodaje. Ova situacija, međutim, ne narušava status ili stabilan tempo ekspanzije na tržištima izvan SAD-a.
Isto bi se moglo reći i za Subway (5), najveći franšizni lanac restorana u svijetu, koji je posljednjih godina više fokusiran na širenje izvan matičnog tržišta. Prije nekoliko mjeseci, međutim, svjetske je medije preplavila vijest o tome da Subway u Americi zatvara 500 restorana, prenebregavajući činjenicu da pod ovim brandom i dalje djeluje više od 26.000 restorana na domaćem tržištu te 18.000 na drugim tržištima svijeta. Kako je u to vrijeme objavila tvrtka, Subway planira otvoriti tisuću novih restorana izvan Amerike u nadolazećim godinama. Franšiza Subwaya dostupna je i na tržištu Hrvatske, gdje lanac već aktivno traži nove franšizne partnere.
Kumon (6) i RE/MAX (7) brandovi su koji, uz 7-Eleven, na ovu listu "unose razliku", samim tim što su jedini brandovi među prvih deset koji ne pripadaju području gastronomije i ugostiteljstva. Kumon, lanac škola matematike i vještine čitanja, ima više od 24.300 franšiznih poslovnica izvan Amerike, dok RE/MAX, div među agencijama za nekretnine, ima više od 3.800 poslovnica u inozemstvu.
Među najboljih deset, najzad, ulaze i Dairy Queen (8) - još jedan sustav koji traga za partnerima i u Hrvatskoj - zatim Dunkin' Donuts (9) i Baskin- Robbins (10), koji su svijetu uspješno "prodali" svoje verzije sladoleda, krofni i kave. Baskin-Robbins ima 5.450 franšiznih prodavaonica u inozemstvu, Dunkin' više od 3.400, a Dairy Queen više od 2.400 restorana.
pročitajte članke
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
In memoriam
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...