Godine nisu presudne
Otkako je prvi put objavljena, sada već daleke 1980. godini, lista 500 najuspješnijih američkih franšiza magazina Entrepreneur "pamti" samo pet brandova koji su, za ovih 40 izdanja, svaki put bili na popisu – Subway (sendviči), Lawn Doctor (održavanje travnjaka), Martinizing (kemijsko čišćenje i pranje), ali i McDonald's i Dunkin', legendarni brandovi brze prehrane, koji su ove godine, pak, na samom vrhu liste, na prvom i drugom mjestu. Dodatnih 12 brandova, piše Entrepreneur, izostali su s popisa samo jednom ili dvaput, no, ovi podaci, koliko god bili intrigantni, zapravo svjedoče o živom i dinamičnom sektoru koji cvjeta u stalnoj borbi između "starih" i "mladih" sustava. Ovogodišnji popis pokazuje da je samo 86 od 500 rangiranih tvrtki počelo razvijati franšiznu mrežu prije 1980. godine. U prosjeku, tvrtke na ovom popisu posluju u franšiznom sustavu otprilike 25 godina, a čak 22 tvrtke počele su davati franšize prije pet ili manje godina.
Ova je dihotomija vidljiva i u prvih 10 najuspješnijih – polovica rangiranih sustava uvela je franšizing prije 1980. godine, polovica nakon toga. Među "veteranima" su lanci brze prehrane McDonald's (1), Dunkin' (2), Sonic Drive-In (3), Taco Bell (4) i lanac supermarketa 7-Eleven (10), a među "milenijalcima" poštansko-kurirske postaje UPS Store (5), brandovi brze prehrane Culver's (6) i Jersey Mike's Subs (9), fitness klubovi Planet Fitness (7) i frizerski saloni Great Clips (8).
Kao što pokazuje ovogodišnja lista, hrana je i dalje dominantna kategorija – 24% svih rangiranih tvrtki su sustavi povezani s hranom. Međutim, taj se sektor stalno mijenja i raslojava, što se može vidjeti i po broju novih, uskospecijaliziranih koncepata (snack food, doručak, veganstvo, zdrava hrana...).
Međutim, brojke odaju još par zanimljivih trendova. Ukupan broj podružnica svih 500 rangiranih tvrtki iznosi 533.125, od čega 36% tog broja djeluje – izvan tržišta SAD-a. Za američke tvrtke, franšizing je, zapravo, najčešća strategija širenja na međunarodnim tržištima. Na taj su način i neki brandovi prisutni u ovoj regiji – s ovogodišnje liste 500 najuspješnijih, u zemljama regije posluju RE/MAX (15), KFC (23), Holiday Inn (36), Doubletree by Hilton (56) te Subway (125), lanac poznat po sendvičima, koji za sada ima dva restorana u Sloveniji i jedan u Hrvatskoj – gdje još uvijek traži nove primatelja franšize.
Međutim, piše Entrepreneur, primjetno je da se tempo širenja franšiznih mreža usporio. U razdoblju od srpnja 2017. do srpnja 2018. godine tvrtke s ovog popisa otvorile su 13.935 novih podružnica, što je pet tisuća manje nego prošle godine i dvije tisuće manje od prethodne. S druge strane, zamjetan je pad broja poslovnica u izravnom vlasništvu tvrtki, što je posljedica strategije koju su posljednjih godina usvojila i "velikih imena" franšizinga – Pizza Hut, KFC i McDonald's, naime, prodali su veliki broj vlastitih restorana primateljima franšize. Podsjetimo, po ovom je pitanju znamenit upravo Subway, koji nema niti jedan restoran u svom posjedu – svih 44.000 restorana diljem svijeta drže – primatelji franšize.
Cjelokupnu listu Entrepreneur’s Franchise 500 možete pronaći ovdje.
pročitajte članke
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...