Presjek tržišta franšiza u Srbiji
Kada je Franchising.rs, jedan od regionalnih portala u vlasništvu konsultantske kuće PROFIT system, objavio prvo istraživanje tržišta franšiza 2013. godine, u Srbiji su poslovala 164 franšizna sustava. Na kraju 2018. godine, pokazuje novo istraživanje, u Srbiji je poslovalo ukupno 200 franšiznih sustava, što predstavlja rast u broju franšiznih sustava koji aktivno posluju u Srbiji za oko 22%.
Svi grafikoni preuzeti s portala Franchising.rs
U ukupnom broju franšiza u Srbiji još uvijek dominiraju inozemni franšizni sustavi (123) s udjelom od 62% u ukupnom broju franšiza, dok je broj domaćih franšiznih sustava porastao na 77, što čini manje od 40% ukupnog broja sustava.
Udio stranih franšiznih sustava je, ipak, nešto niži nego što je bio 2013. godine, kada su strani sistemi imali udio od 67% u ukupnom broju franšiznih sustava, što može ukazivati na postojanje blagog, ali pozitivnog trenda rasta domaćih franšiza. Primjetno je da je broj franšiznih sustava, kako domaćih tako i stranih, narastao u posljednjih pet godina, pri čemu je krivulja rasta bila znatno veća kod domaćih.
U ukupnom broju, s udjelom od 54%, dominiraju franšizni sustavi koji pružaju usluge, dok je 46% sustava koji posluju u području trgovine.
Vrlo je slična situacija je i kad udio uslužnih i trgovačkih sustava analiziramo prema podrijetlu tvrtke. Naime, i kod domaćih i kod inozemnih franšiza dominiraju usluge, ali je omjer s trgovinom prilično uravnotežen. Kod domaćih sustava, udio uslužnih franšiza je 53%, a kod inozemnih 56%.
Metodologija i komentari
Analiza tržišta franšiza u Srbiji za 2018. zasnovana je na empirijskim istraživanjima. Podaci su prikupljeni putem telefonskih razgovora i e-mailova, a ispitanici su odgovarali na pitanja ili ispunjavali upitnik. U analizu su, najzad, uključeni i svi dostupni podaci sa službenih internetskih stranica i Agencije za privredne registre Srbije. Istraživanje je obuhvatilo samo tvrtke za koje je potvrđeno da posluju u sustavu franšizinga. Uključeni su: a) franšizni sustavi od kojih je moguće kupiti franšizu (aktivni su na tržištu i tragaju za novim primateljima franšize); b) sustavi koji imaju ekskluzivnog primatelja za Srbiju, te takvu franšizu više nije moguće kupiti; c) sustavi za koje nije moguće pouzdano utvrditi daju li dalje franšize (zbog netransparentnog uzorka). Istraživanje pokazuje da se oko 70% franšiznih sustava (njih 136) aktivno šire, odnosno, da je moguće kupiti njihovu franšizu.
Nataša Bogojević, koordinatorica u timu koji je proveo istraživanje, naglašava da prikupljanje podataka ipak nije bilo jednostavno. – Međutim, nije bilo ni neočekivano. I ovo je istraživanje, u određenoj mjeri, odraz stanja na tržištu i pokazuje da još uvijek ne postoji potpuna transparentnost niti spremnost za suradnju. Mnogi franšizni sustavi, jednostavno, teško dijele podatke, ili ih uopće ne dijele, čak i kad su u pitanju najmanje „osjetljive brojke“ poput broja primatelja franšize i broja franšiznih jedinica, na što se naše istraživanje najviše i fokusiralo – kaže ona.
Igor Bogojević, regionalni direktor tvrtke PROFIT system, kaže da ovakvi problemi u kreiranju izvještaja o franšizingu koji se susreću u Srbiji nisu iznenađenje, ali nisu ni tipični za druge zemlje Centralne i Istočne Europe. – Naša je matična tvrtka osnovana u Poljskoj, i mi u toj zemlji, kao i nekim drugim zemljama, već dugi niz godina pravimo i objavljujemo veoma detaljne izvještaje o tržištu franšiza, a same tvrtke vrlo transparentno iznose svoje podatke. Ovdje se od toga zazire. U Srbiji postoji registar privrednih društava u kojem svatko može vidjeti većinu poslovnih podataka tvrtki, također postoji i registar stvarnih vlasnika, a da ne spominjemo više servisa koji nude detaljne izvještaje o tvrtkama, što znači da je stvoren određen transparentni okvir poslovanja. Ako već svi ti registri i podaci postoje, reklo bi se da nema razloga za tajnost ili bojazan kada govorimo o franšizingu. Praksa je, međutim, drukčija, a time i rezultat našeg istraživanja – objašnjava Igor Bogojević i dodaje da je ovakve analize lakše raditi u zemljama u kojima postoje franšizne udruge i asocijacije, što nije slučaj sa Srbijom.
On, također, ističe da rezultati istraživanja ukazuju da regulacija u Srbiji koči razvoj franšiznih sustava u određenim sektorima, pa čak i želju da se o franšiznom poslovanju javno govori. – U svijetu, ali i okruženju, franšizing je, na primjer, u području financijskih usluga, a prije svega bankarstva i osiguranja, veoma razvijen. U Srbiji smo identificirali tek jedan bankarski sustav, koji uopće ne želi objaviti da ima franšiznu mrežu. Postoji tek jedna osiguravajuća tvrtka koja transparentno komunicira o svom franšiznom sustavu, ali to ne radi niti jedan sustav zastupnika u osiguranju. Čini se da ni sami regulatori tržišta ne razumiju na pravi način što je franšizing, zbog čega se od franšizinga u tom području zazire, i zbog čega smo u spomenutom području na dnu ljestvice – objašnjava Igor Bogojević.
– Problemi koje smo uočili – nespremnost na suradnju, nepostojanje franšiznih udruga, nedovoljno uređeni regulatorni okvir, ali i poduzetnički mentalitet, svakako su utjecali na opseg analize tržišta i na njegovu kvalitetu, ali i ukazali na sve što treba učiniti i što se sve može poboljšati – potvrđuje Igor Bogojević. – Stoga ćemo od ove godine, i bez obzira na sve navedene nedostatke, nastaviti redovito objavljivati godišnji izvještaj o franšiznom tržištu u Srbiji, a zatim i u susjednim zemljama regije. Ipak je važno da postoji bilo kakav presjek – kaže on.
Također, treba napomenuti da u Srbiji postoje franšizni sustavi koji su registrirali svoje poslovanje, ali još uvijek nisu aktivni i nije poznato hoće li u budućnosti širiti mrežu putem franšiznog modela te i nisu bili uključeni u analizu. Izostavljeni su i licencirani sustavi, iako većina ima određene "elemente" franšizinga. – U ovom trenutku naš je primarni cilj bio ustanoviti broj "čistih" franšiznih sustava koji su aktivni u poslovanju. Osim toga, vidjeti u kojim je sektorima franšizing najzastupljeniji te odrediti podrijetlo franšiznih sustava. Svjesni smo da još nije sazrelo vrijeme za izvještaj kakav, primjerice, pravimo u Poljskoj, s detaljima i o broju franšiznih jedinica, broju primatelja franšize, broju zaposlenika u vlastitim i franšiznim podružnicama, financijama i mnogim drugim podacima – objašnjava Igor Bogojević. – Morat ćemo pričekati na promjenu poslovne klime – dodaje.
pročitajte članke
Friendly Fire, vodeći hrvatski brand gaming cafe-a, otvorio je svoju prvu od 30 potpisanih franšiza u Meksiku u gradu Mexico City.
Škola brzog čitanja i mudrog učenja ulazi na tržište Slovenije. Masterfranšizeri Helena i Hrvoje Tkalčić otkrivaju uvjete za uzimanje franšize.
Američki lanac pizzerija Pizza Hut dolazi u Hrvatsku, u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizirana za zaštitu i stiliziranje mobitela visokokvalitetnim folijama, nastavlja razvoj na tržištima regije.
DepilConcept, međunarodni brend estetskih centara, u travnju je proslavio četiri godine poslovanja na tržištu Srbije.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
In memoriam
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...