Između zatvorenih vrata i online prodaje

Tudors Srbija
Tudors Srbija / Zbog pandemije koronavirusa više od 30 prodajnih mjesta Tudorsa u ovoj regiji i više od 230 u svijetu privremeno je zatvoreno
Utorak
14.04.2020
Modnu je industriju također pogodila epidemiološka kriza, posebice od zatvaranja trgovačkih centara. Kako se franšizni sustavi snalaze u novim okolnostima?
 

Bojan Mitić, vlasnik tvrtke BJN koja je primatelj master franšize turskog branda Tudors, kaže da stoji pri stavu da sada nije vrijeme za ubrzano donošenje mjera i traganje za posebnim strategijama poslovanja. – Naše su trgovine zatvorene, više od 30 prodajnih mjesta samo u ovoj regiji i više od 230 u svijetu. To treba prihvatiti i sačekati da, prije svega, svi izađemo zdravi, i ostanemo zdravi, a nakon toga ćemo se baviti biznisom. To je ujedno i poruka našim zaposlenicima, ostalim poduzetnicima i cijelom svijetu – jedino što sada možemo učiniti je biti discipliniran, ovo nije vrijeme za „nužno“ poduzetništvo – kaže Mitić.

Svjestan je da su neka poduzeća, koja su do sada proizvodili košulje, u ovom trenutku počeli šivati zaštitne maske. – Smatram da bi to moglo ugroziti više ljudi od broja maski koje proizvode. Mi u Tudorsu ne znamo kako će svijet izgledati nakon ovog virusa te s tim u vezi, treba razumjeti prioritete i vrlo mirno rješavati probleme s kojima smo svi suočeni – kaže Mitić.

U tvrtki Fashion Company, koja je primatelj franšiza brojnih poznatih svjetskih marki, kažu da su u svakodnevnom kontaktu sa svojim partnerima – davateljima franšiza. – Poput svih, i naši su partneri usmjereni na sigurnost i zdravlje zaposlenika, kupaca i partnera te na pružanje potpore zdravstvenim sustavima u borbi protiv COVIDa-19 – kažu u ovoj tvrtki i dodaju da će poslovni planovi ovisiti o završetku pandemije u jugoistočnoj Europi, gdje ova tvrtka i ima razvijenu mrežu trgovina pod brandom Fashion & Friends.

Budući da su mnogi primatelji franšiza u području modne industrije već kupili sezonske kolekcije, postavlja se pitanje što se trenutno događa s tim zalihama. – Kolekcije koje su do sada isporučene, plasiraju se na e-trgovini Fashion & Friends – kaže predstavnik tvrtke Fashion Company.

Foto: Fashion Company – koncept multibrand trgovine Fashion&Friends

Fashion Company je 2018. pokrenuo e-trgovinu, što je bio strateški važan projekt za ovu tvrtku. – Online trgovina do sada je bila dostupna kupcima na području Srbije, ali je novonastala situacija ubrzala naše planove u vezi s pokretanjem platforme za e-trgovinu na drugim tržištima na kojima poslujemo. Tijekom ovoga mjeseca ćemo pokrenuti našu e-trgovinu Fashion & Friends u Bosni i Hercegovini, a potom i u Crnoj Gori. Budući da su sve naše maloprodajne trgovine u regiji prestale s radom sredinom ožujka zbog sigurnosti naših zaposlenika i kupaca, sve napore usmjerili smo na internetsku prodaju – kažu u ovoj tvrtki za Franchising portale.

Bojan Mitić objašnjava da većina proizvoda koje nudi Tudors, a to su muške košulje i modni dodaci za muškarce, nije izravno povezana sa sezonom. – Tudors uglavnom ima komisioni sustav prodaje i sigurni smo da ćemo, nakon detaljne analize iz prethodnog razdoblja, pronaći rješenje da roba koja je trenutno na lageru dospije do kupaca, jer je njima i bila namijenjena. Zdravlje je prioritet, a nakon pandemije, vjerujem da ćemo vrlo brzo, zajedno s davateljem franšize, donijeti odluke i prilagoditi se tržištu – kaže Mitić.

Za razliku od mnogih koji su prešli na internetsku prodaju, BJN je odlučio obustaviti online prodaju kada su trgovine bile zatvorene, zbog sigurnosti i zdravlja zaposlenika. – Moguće je da online prodaja u izvanrednom stanju može smanjiti štetu za neke tvrtke – u slučaju da je cjelokupni kapital tvrtke u sezonskim zalihama te da je bilo kakva prodaja bolja od nikakve – a može biti i rješenje, i to u određenim slučajevima kada, na primjer, za proizvodom postoji povećana potražnja, poput fitness opreme za vježbanje kod kuće – objašnjava Mitić.

On, ipak, napominje da su i u Tudorsu imali rast internetske prodaje od 50 posto u prvom kvartalu u odnosu na isto razdoblje prošle godine. – To je “must-have” alat za svakog trgovca, to je očekivanje i buduća navika za svakog kupca, ali to nije odgovor na krizu izazvanu pandemijom – kaže on.

Najam prostora – pitanje od „milijun dolara“

Budući da su mnoge trgovine zatvorene, posebno one u trgovačkim centrima koje, i po slovu propisa, ne smiju raditi, postavilo se pitanje što se događa s najmom prostora, je li to sve stvar osobnih pregovora ili propisi pružaju i određena rješenja.

Bojan Mitić kaže da je to „pitanje od milijun dolara“ za sve koji se bave maloprodajom. – Mi kao retaileri, prvi smo put shvatili da su trgovački centri, s jedne strane, i vlasnici uličnih trgovina, s druge strane – u različitim djelatnostima. Prvi se bave naplatom usluga animiranja kupaca, dok se drugi strogo bave iznajmljivanjem prostora. Trgovački centri ne mogu osporiti da se odlukama države njihove usluge ne pružaju te da ih zbog toga nije moguće fakturirati. Pritisnuti ovom činjenicom, ostavljaju prostor za dogovor. S druge strane, vlasnici pojedinačnih prodajnih mjesta, ili barem većina njih, smatra da čine uslugu zakupcima koji su zatvorili svoje trgovine smanjujući im najam za trećinu ili „čak“ polovicu tijekom izvanrednog stanja. Negdje između su retail parkovi, koji brane mišljenje da treba naplatiti cijeli iznos najamnine jer vlada ne svrstava retail parkove u trgovačke centre, a većina njih – čast izuzecima – zahtijeva od zakupaca da plaćaju punu najamninu jer „sve vrijeme pružaju svoju uslugu“ – ističe Mitić.

Pravično rješenje mora se naći najranije do kraja godine. U međuvremenu, zakupodavci i zakupci trebaju sagledati širu sliku, izvan ugovorenih uvjeta i uz činjenicu da su komplementarni, trebaju se dogovoriti o privremenom načinu funkcioniranja. Zakupodavci, koji su u istoj mjeri i ujedno zakupci, vjerojatno mogu izaći s najboljim prijedlogom – smatra Mitić.

U tvrtki Fashion Company kažu da su aktivni po ovom pitanju te da pregovaraju s upravama trgovačkih centara, kao i ostalim vlasnicima prostora u kojima se nalaze njihove trgovine. – Očekujemo da ćemo naći prihvatljivo rješenje za sve strane – kažu u ovoj tvrtki.