08.10.2012

Što je to franšiza?

Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajte saznati što je to franšizno poslovanje!

Vlastiti (osobni) biznis - iako pod okriljem franšize i vidljiv "pod tuđim brendom" - i dalje je i te kako osobni biznis, i predstavlja jedan od najboljih načina za profitabilno poslovanje. Što je još važnije, rizik od poslovnog neuspjeha u sklopu franšizne mreže značajno je niži! Dakle, franšizno poslovanje je način da se u osobnom biznisu primjeni dokazani, uspješniji, poslovni model i time umanji mogućnost neuspjeha.

McDonald\'s na trgu Slavija u Beogradu

Jedan od najpoznatijih primera franšize je svakako McDonald’s

Kada čujemo bilo što na temu franšiza i franšiznih sustava, prva asocijacija su nam obično restorani brze prehrane - oni poput McDonald's-a ili Subway-a. Ove kompanije i jesu franšizne ikone, možemo reći čak i giganti u svijetu franšiznog poslovanja, ali i mimo njih egzistira čitavo jedno ogromno tržište franšiza (franšiznih mreža) - pogledajte, recimo, samo Kataloge franšiza na svim našim portalima.

Kada kupite (primite, kako se to u branši uobičajeno kaže) franšizu, vi zapravo i dalje suštinski poslujete kao i ranije - na vlastiti rizik, vlastitim resursima; ali ovaj put pod tuđim imenom - brendom franšizodavca. Takav, šire poznat brend, jest zapravo samo dodatna garancija za uvećanu prepoznatljivost i automatski uvećani broj klijenata, a samim tim i umanjenu mogućnost poslovnog neuspjeha. Odnosno, lakšeg poslovnog uspjeha!

Kada odlučite kupiti franšizu, obje strane (davatelj i Vi - kao primatelj franšize) potpisujete franšizni ugovor, kojim se definiraju međusobna prava i obveze. Osnovna obveza franšizodavca je ne samo da Vam osigura licencu (prava) i time omogući legalnost poslovanja pod njegovim brendom, već i da vrši konstantni transfer znanja o vođenju posla za vrijeme trajanja franšiznog ugovora. Sa druge strane, osnovna obveza Vas, kao franšizoprimca, jest poštivanje prenijetih pravila ponašanja i - plaćanje franšizne naknade.

Franšiza, dakle, nije samo prodaja brenda, slogana, logotipova - to je čitav sustav poslovanja. Riječ sustav i jest ključ za razumijevanje poslovnih pravila u okviru franšiznog poslovanja. Franšizoprimac može računati na sistemski prijenos znanja i potpunu brigu o poslovanju - od osobne obuke i obuke zaposlenika, preko prijenosa marketinških i promotivnih kampanja, konstantne potpore u nabavama i prodaji, pa sve do financija i računovodstva.

Za svo ovo znanje, kao primatelj franšize, trebate plaćati naknadu - najčešće su to tzv. ulazna naknada, zatim redovita naknada - koju plaćate sve vrijeme trajanja ugovora (može biti, recimo, iskazana u određenom postotku od ostvarenog prometa) i naknada za marketing (ova naknada koristi čitavoj franšiznoj mreži, tj. svim primateljima franšize od istog davatelja - tako što se koristi ne samo za marketing, promocije, istraživanja, već i za sveobuhvatni dalji poslovni razvoj davatelja i čitave mreže...). Ponavljamo, ovo su najčešći oblici naknada - nekada ih ima više, ali se često događa da se neka od naknada i ne zahtijeva: sve ovisi od slučaja do slučaja.

Da probamo sumirati: franšizoprimac u vlastitom poslovanju koristi brend, iskustvo, znanja i metode razvijene od strane davatelja franšize.

Osnovni principi suradnje u franšizi

  1. Franšizodavac je vlasnik zaštitnog znaka (robne marke, žiga ...) i marke franšizne mreže.
  2. Franšizodavac je uspješnost svog poslovnog koncepta dokazao u praksi - profitabilnošću i prepoznatljivošću brenda.
  3. Franšizoprimac je i dalje samostalni poduzetnik, tj. posluje u svoje ime i za svoj račun - posjeduje vlastiti gospodarski subjekt. Njegov interes i zarada jest dobit iz poslovanja.
  4. Osnovne investicije za franšizoprimca čine troškovi otvaranja i opremanja prodajnog mjesta i nabava robe.
  5. Primalac franšize je vlasnik imovine prodajnog mjesta.
  6. Franšizodavac treba naučiti primatelja franšiza kako pravilno poslovati - tj. izvršiti transfer znanja (tzv. know-how)
  7. Korisnik franšize plaća franšizne naknade. Najčešće plaća redovitu mjesečnu franšiznu naknadu za korištenje znanja (ili u obliku konkretnog novčanog iznosa; ili kao dio, odnosno, postotak od ostvarenog prometa; ili, pak, neizravno - kroz maržu na robu koju nabavlja od franšizodavca)
  8. Franšizoprimac određuje cijenu robe i usluga u/na svom prodajnom mjestu. Dobit (ako je bude), dakle, ne ovisi samo o ostvarenom prometu, već i o marži na proizvode.
  9. Uobičajeno je da franšizoprimac ima utjecaja na vrstu, asortiman i količinu robe koju plasira na svom prodajnom mjestu.
  10. Načela suradnje davatelja i primatelja franšize definirani su i uređeni franšiznim ugovorom, a upute o poslovnom postupanju - u Operativnom priručniku.

Popularnost franšizinga uglavnom leži u potpori koja se nudi poduzetniku, odnosno, u tzv. back-end-u, koji ovakva forma poslovanja nudi po definiciji: iza sebe imate uspješan model, njegovo iskustvo i snažniju logistiku. Broj poslovnih jedinica u franšiznim sustavima stoga i raste iz godine u godinu - iako u većini zemalja ekonomija ima zapravo obrnut trend. Poduzetni već danas mogu izabrati za osobni biznis jednu od sijaset dostupnih opcija, a da je razina potrebnih investicija u potpunosti prilagođena njihovim kapacitetima - od investicija reda veličine par tisuća eura (manja partnerska agencija osiguranja ili banke, ili, recimo, manji restoran ...), pa do par stotina tisuća eura (za supermarket ili, recimo, benzinsku postaju).

Franšizing je dokazani poslovni model, koji uspješno koriste stotine tisuća primatelja u različitim industrijskim granama. Franšizing nudi slobodu u upravljanju vlastitom tvrtkom, ali istodobno i snažno obvezuje: obveze primatelja jasno su i precizno definirane ugovorom. Time je primatelj, odnosno čitav franšizni sustav, obvezan primjenjivati sijaset definiranih poslovnih procesa - od nabave roba (najčešće samo od davatelja), načina na koji se vrši usluga i uslužuju klijenti, pa sve do načina na koji se vrši oglašavanje biznisa. Ali upravo to i čini glavnu olakšicu u poslovanju - lakše je fokusirati se isključivo na razvoj!

Konačno, za koga je franšizing prava poslovna opcija?

Svi oni koji ne vole i ne žele da im se nameću nikakva poslovna pravila, svi oni koji imaju više smjelosti i dovoljno financijskih sredstava za poslovne eksperimente i lakše podnošenje poslovnog neuspjeha - svakako nisu "prve mušterije" za neku od franšiza. Ali svi ostali trebaju promisliti o nekoj od mnogobrojnih franšiza koje se danas nude: neusporedivo je lakše, sigurnije i izvjesnije razvijati poduzetnički duh pod kišobranom već dokazanog poslovnog sustava. A razvoj i uspjeh su ono što se računa.

PROFIT system

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank